Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ekens rose

Utrustning och teknik.
frans
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: tis mar 13, 2012 18:02

Ekens rose

Inlägg av frans »

Hej jag har bryggt ekens rose den har stått och jäst runt 4 veckor 6-10min mellan att det bubblar det hade bildats bottenstats när jag tillsatte jästtopp och skakade ut kolsyran och höll på med detta i 5 dagar och skakade var 12 timme satte även på ett vatten lås så ja kunde se när det slutade att bildas mer kolsyra.

Efter 5 dagar ser jag att vattnet i vattenlåset går baklänges skakar och hör att det inte pyser mer lägger i sista klarnings medel och idag så har det bildats mer kolsyra vad gör jag?
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Ekens rose

Inlägg av U2D2 »

Jag föreslår mera jästdödare, tror det funkar med lite konserveringsmedel om du råkar ha det hemma. Må vara ett sent svar, men hellre sent än aldrig :wink: misstar jag mig dock inte om jag säger att rosé bör vara mousserande? För isåfall så kanske det inte är ultimat att ta bort kolsyran?
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster