Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Utrustning och teknik.
Thewonder
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 18, 2014 0:31

Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Inlägg av Thewonder »

Hej

Startade min första vinsats idag. Följde instruktionerna så noga som möjligt och redan efter drygt 6 h började det bubbla av jäsningen.

Men checka bilderna:
http://imgur.com/jTPoWrj,ZiprFdJ

Har inte vågat öppna eftersom det försämrar processen (eller?). Men det verkar som en del av jästen har placerat sig på ytan, trots att jag noggrant blandade om med en slev.

Till frågan: Ska jag nu öppna upp och röra om i grytan för att få ner, vad jag tror, är pulver?

Tack
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Inlägg av Knox »

Vilken jäst?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Inlägg av latmasken »

Jästen brukar normalt föröka sig så om jäsningen kommit igång har du nog närmare en liter jäst i kärlet. Det som syns på bilden kan lika gärna vara skum som ligger kvar.
Thewonder
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 18, 2014 0:31

Re: Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Inlägg av Thewonder »

Tack för snabbt svar, mycket riktigt var det bubblor/skum som låg på ytan med jästliknande färg.

Ännu en fråga, i instruktionen för vinsatsen står set att man ska skaka kärlet under processens gång. Det är tvärtemot av vad de flesta guider på nätet säger., vad är bäst för jäsprocessen?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Inlägg av Knox »

Du kan skaka men vänta 1v för att allt (iaf mmerparten) syre aka vara borta. Det behövs nog inte om inte jäsning stannar med Sg över 1.000
Thewonder
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 18, 2014 0:31

Re: Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Inlägg av Thewonder »

Knox skrev:Du kan skaka men vänta 1v för att allt (iaf mmerparten) syre aka vara borta. Det behövs nog inte om inte jäsning stannar med Sg över 1.000
Ok, men när instruktionen säger skaka, menar de vicka runt på kärlet eller röra om med ren slev?
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Inlägg av MR Cooper »

Grejen är att du inte vill få ner något syre i vinet så om du tvunget måste skaka så måste det göras när kärlet är helt fyllt med Co2.
Du kan alltså inte öppna det.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Thewonder
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 18, 2014 0:31

Re: Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Inlägg av Thewonder »

MR Cooper skrev:Grejen är att du inte vill få ner något syre i vinet så om du tvunget måste skaka så måste det göras när kärlet är helt fyllt med Co2.
Du kan alltså inte öppna det.
Ok förstår. Vad är fördelen med att skaka runt? Just nu, efter ett par dagar, har jag märkt en liten färgskillnad mellan topplager och botten. Vill man skaka för att blanda om allt igen?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Inlägg av latmasken »

Jag brukar röra om lite grann i början när jäsningen pågår som mest. Det gör jag för att röra ner sånt som annars kanske bara ligger kvar på ytan.

Annars bildar ju jäsningen en massa koldioxid som ger bubblor som "rör om" i musten, så man behöver inte "röra upp" något, utan det är möjligen "röra ner".

Sen när jäsningen är klar så brukar en del vilja skaka ur kolsyran för att få vinet att klarna snabbare, men det struntar jag i. Jag låter vinet jäsa ut och sen tappar jag om för bulklagring och klarning (då gör det inget om det fortfarande jäser lite, det får jäsa helt klart och klarnas under några månader).
Thewonder
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 18, 2014 0:31

Re: Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Inlägg av Thewonder »

latmasken skrev:Jag brukar röra om lite grann i början när jäsningen pågår som mest. Det gör jag för att röra ner sånt som annars kanske bara ligger kvar på ytan.

Annars bildar ju jäsningen en massa koldioxid som ger bubblor som "rör om" i musten, så man behöver inte "röra upp" något, utan det är möjligen "röra ner".

Sen när jäsningen är klar så brukar en del vilja skaka ur kolsyran för att få vinet att klarna snabbare, men det struntar jag i. Jag låter vinet jäsa ut och sen tappar jag om för bulklagring och klarning (då gör det inget om det fortfarande jäser lite, det får jäsa helt klart och klarnas under några månader).
All right, tack!
Det är alltså OK att öppna locket för omrörning under kort tid? Eller vill man ta bort vattenlåset, hålla för hålet och skaka kärlet?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första vinsatsen - Fortfarande jäst på ytan?

Inlägg av latmasken »

Ja, när man fruktmassejäser så måste man dagligen pressa ner den fruktmassa som lagt sig på ytan.

Koldioxiden är ju tyngre än luften, den ligger alltså kvar i hinken som ett osynligt "lock" om man inte fläktar bort den. Att öppna försiktigt och röra om lite är inte så farligt när det jäser för fullt eftersom den mängd koldixoid som man fläktar bort snabbt ersätts av ny.

När det har jäst klart är det större risk för problem, eftersom då nybildas ingen koldioxid.

När man ska skaka ur kolsyran så bör man alltså istället skaka på hinken med locket på (vilket är lättare sagt än gjort). Men många "vispar" bort kolsyran istället. Personligen fördrar jag som sagt var att låta tiden sköta det.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster