Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolsyra i svavlat vin?

Utrustning och teknik.
Svenberg77
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 10, 2014 9:48

Kolsyra i svavlat vin?

Inlägg av Svenberg77 »

Hej!

Lite nybörjare i bryggeriets ädla konst!

Jag har gjort ett vin med Aroniabär som bas.
Blev riktigt bra faktiskt.

Nu min fråga som jag undrar om ni kan hjälpa mig med.

När jag hade nått den styrka jag ville ha på vinet så hade jag i vinsvavla.
Sedan efter några dagar så eftersötade jag vinet litegrann, lät stå så i 2veckor innan jag hade i klarningsmedel. Efter det buteljerade jag det.
Till min förvåning när jag öppnade en flaska i lördags (2månader efter buteljering) så var det mousserande vin i flaskan. Hur kan detta komma sig då jag haft i vinsvavla?

Hjälp?

//M
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolsyra i svavlat vin?

Inlägg av latmasken »

Vad jag förstått så är vinsvavla inget bra konserveringsmedel, svaveldioxiden bryts ner rätt fort och sen har den inte längre nån konserverande effekt.

Man kan ju svavla musten FÖRE jäsning, vore vinsvavland konserverande skulle det inte gå att jäsa svavlad must.

Det är därför jässtopp brukar innehålla även andra ämnen (kaliumsorbat tror jag?).
Svenberg77
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 10, 2014 9:48

Re: Kolsyra i svavlat vin?

Inlägg av Svenberg77 »

latmasken skrev:Vad jag förstått så är vinsvavla inget bra konserveringsmedel, svaveldioxiden bryts ner rätt fort och sen har den inte längre nån konserverande effekt.

Man kan ju svavla musten FÖRE jäsning, vore vinsvavland konserverande skulle det inte gå att jäsa svavlad must.

Det är därför jässtopp brukar innehålla även andra ämnen (kaliumsorbat tror jag?).
OK! Jag förstod det som att vinsvavla både stoppade jästen och "konserverade" vinet lite.
Hmm...blir nog jässtopp till nästa sats i så fall.
Blev lite smått chockad när det "fräste" om vinet när jag hällde upp det i lördags :shock:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolsyra i svavlat vin?

Inlägg av latmasken »

Jo, men grejen är som sagt var att svavlan när den tillsätts till vinet bildar en gas (svaveldioxid). Den gasen är konseverande, men den kan ventileras bort. Att svavla och sen direkt flasktappa borde alltså fungera, men att svavla och sen klarna innan flasktappning är värre.
Svenberg77
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 10, 2014 9:48

Re: Kolsyra i svavlat vin?

Inlägg av Svenberg77 »

latmasken skrev:Jo, men grejen är som sagt var att svavlan när den tillsätts till vinet bildar en gas (svaveldioxid). Den gasen är konseverande, men den kan ventileras bort. Att svavla och sen direkt flasktappa borde alltså fungera, men att svavla och sen klarna innan flasktappning är värre.
skulle man då ha klarnat först, eftersötat, svavlat och sedan tappat på flaskor?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Kolsyra i svavlat vin?

Inlägg av Weinkeller »

Du behöver mer än svavla om du ska eftersöta vinet. Kaliumsorbat eller liknande tar effektivt hand om de piggaste jästcellerna.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster