Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjarfråga om jäst

Utrustning och teknik.
Fel lösenord
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån feb 03, 2014 17:45

Nybörjarfråga om jäst

Inlägg av Fel lösenord »

Hej alla, jag är nybörjare på hembryggning och startade i förra veckan mina två första projekt. Jag använde Edelmans flytande Champagne jäst och fick en skvätt kvar, så jag tänkte använda resten i dag men upptäckte att det hade bildats klumpar i botten på flaskan. Min tanke var att jästen blivit dålig, att den dött och blivit oanvändbar. Flaskan är öppnad sedan knappt en vecka och har stått mörkt i rumstemperatur, tror ni att den går att använda? Det står inget om hållbarhet på öppnad flaska nämligen. :(
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Nybörjarfråga om jäst

Inlägg av S Tout »

Enklast är ju att "mata" den och göra en förkultur, jag brukar göra en sån på mixade russin, vatten och socker som kokas upp och sedan får svalna till ca. 37 C innan jästen hälls i och skakas om, då ser du ju snart om det är ngt liv i jästen (kan ta nån dag ibland). PET flaskor är perfekta till sådana övningar.
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Fel lösenord
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån feb 03, 2014 17:45

Fungerade bra...

Inlägg av Fel lösenord »

Det var ingen fara med hållbarheten på jästen. Ett par gram jästnärsalt och allt jäser alldeles utmärkt. :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster