Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Är mitt 24h klart?

Utrustning och teknik.
sexsson
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jan 18, 2014 22:40

Är mitt 24h klart?

Inlägg av sexsson »

jag köpte en påse 24h vin samt klarningsmedel. gjorde som det stod på packetet. men nu, efter 24h så bubblar det ändå. är det klart eller ej?
Freddeg
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 24, 2013 11:54
Ort: Eskilstuna

Re: Är mitt 24h klart?

Inlägg av Freddeg »

sexsson skrev:jag köpte en påse 24h vin samt klarningsmedel. gjorde som det stod på packetet. men nu, efter 24h så bubblar det ändå. är det klart eller ej?
Utan att veta säkert så kan jag säga att det inte är klart, det är färdigt när det slutat bubbla. Bubblar gör det när det jäser och du skall alltid vänta tills det jäst färdigt.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1030
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Är mitt 24h klart?

Inlägg av Andy »

Har du någon länk till produkten?
Är det vin eller mäsk? 24 timmarsvin låter inte gott :shock:

Som den ovan skrev så bör du vänta tills det slutar bubbla i jäsröret. Eller införskaffa dig en jäsningsmätare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Är mitt 24h klart?

Inlägg av latmasken »

Aldrig hört talas om 24-timmars vin, 7-dagars är nog det kortaste jag sett och de brukar blir betydligt bättre om man låter dem ta en månad i alla fall.

Jag förstår inte riktigt hur folk tänker som tror på såna där satser. OM det nu verkligen gick att få bra vin så snabbt, varför använder inte de stora tillverkarna de metoderna? De skulle ju tjäna många miljoner på kortare produktionstid och mindre lagring.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Är mitt 24h klart?

Inlägg av Bozo »

Gör som Bengt Sändh. Drick sockervatten och ät bakjäst, rapa och bli full :roll: För att svara på din fråga, förmodligen jäser det fortfarande men prova att skaka ur kolsyran. Börjar det bubbla igen efter en stund har det inte jäst färdigt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster