Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Läckande vinkorkar och lagringsteknik

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
fjalluggla
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor jan 18, 2007 1:00

Läckande vinkorkar och lagringsteknik

Inlägg av fjalluggla »

Jag har haft problem med att luft trängt in i några av mina flaskor och helt förstört vinet i dessa flaskor. Flaskorna har lagrats liggande och är 1-2 år gamla. Jag upptäckte detta när jag kikade närmare på korken på en av flaskorna, korken hade fått en grön/svart mögelliknande fläck. I Alla flaskor som hade denna fläck på korken smakade vinet illa.

Jag har hållet på med vin i många år och lagrat viner liggandes i 4-5 år utan att smaken blivit förstörd så detta var nytt för mig.

Vinet som påverkats mest är fläder som innehåller en hel del kolsyra. Jag misstänker att trycket inifrån gjort att korkarna gett efter på något vis. Dock är det inte endast fläder utan även ett vin utan kolsyra som även har påverkats.

Vad har ni för idéer ? Brukar ni råka ut för sådana här missöden. Använder ni speciella korkar av högre kvalitet för att undvika sådant här? Gör det någon skillnad om flaskorna ligger eller står upp? Korkarna jag använder är typ Falcon Crest eller liknande hyfsat billiga korkar 24x38 mm.
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: Läckande vinkorkar och lagringsteknik

Inlägg av forfudgesake »

Kolsyran kan mycket väl trycka korken så att det öppnas ett litet läckage så att trycket släpps ut (och senare syre in). Hade de kolsyrade flaskorna något tryck kvar?

Annars kanske du ska testa med större korkar eller kanske lite dyrare korkar (som vi väl får hoppas håller lite högre kvalite). Sedan finns det väl olika behandlingar också paraffin, syntetiska eller helt obehandlade - vilken som är bäst har jag ingen aning om.

Jag låter alla falskor ligga ner, oavsett kork. Viktigast är det att naturkorkar ligga ner så att de inte torkar ut.

Om olika förslutningar kan man läsa här: http://www.mjodhamnen.se/index.php/servering/lagring
Användarvisningsbild
fjalluggla
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor jan 18, 2007 1:00

Re: Läckande vinkorkar och lagringsteknik

Inlägg av fjalluggla »

Det fanns gott om kolsyra kvar i vinet och korkarna ser inte ut att ha rubbats i flaskorna efter buteljeringen. Ja det får bli att prova andra korkar nästa gång. På förpackningen på de korkar jag använt står "Falcon Crest Behandlade vinkorkar 24x38 mm skall ej blötläggas"

Hoppas det finns någon som testat lite olika korkar och med olika resultat som läser detta och kan svara.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Läckande vinkorkar och lagringsteknik

Inlägg av latmasken »

Desinficerade du korkarna innan du tryckte i dem?

Även om de inte behöver blötläggas så behöver man skölja dem med StarSan eller nåt.

Flaskorna behöver ju också vara desinficerade.
Användarvisningsbild
fjalluggla
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor jan 18, 2007 1:00

Re: Läckande vinkorkar och lagringsteknik

Inlägg av fjalluggla »

Nej korkarna har jag aldrig desinficerat, det har ju alltid funkat förut. Flaskorna är jag noga med att rengöra.

Någon som provat behandlade korkar som har en slätare yta - inte skrovlig och porös som en vanlig kork. Jag vet inte vad det är för material på dessa slätare korkar, nån slags gummi el plast kanske med silikonbehandling?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Läckande vinkorkar och lagringsteknik

Inlägg av latmasken »

Det är silikonbehandlade, och jag sköljer som sagt var mina i StarSan innan jag korkar. Jag menar, vad säger att korkarna skulle vara fria från mögelsporer bara för att de inte varit använda tidigare? Mögelsporer finns ju i luften.

Förr har du kanske haft tur, eller inte haft en öppen påse liggande på dum plats?

Man brukar säga att det är lätt att folk tror att det inte är så noga med hygienen eftersom de inte haft några problem, men rätt vad det är dyker problemet upp och då är det väldigt trist... Är man noga med hygienen minskar man sannolikheten.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster