Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsa vin av juice?

Utrustning och teknik.
Fräzarn
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jan 08, 2014 13:54

Jäsa vin av juice?

Inlägg av Fräzarn »

Tjena! Är helt ny med att jäsa vin men skulle bara vilja testa en grej jag och en polare hittade på youtube en sen kväll och så kom vi på att vi vill testa att se ifall man kan göra vin på endast grejer man har hemma. Videon är här: http://www.youtube.com/watch?v=UglklNoMQAk

Vi har då ett par frågetecken:

1. Skulle man kunna använda söt bakjäst som finns i butik och isf. hur mycket för 1l vanlig ica juice typ äpplejuice?
2. Behöver man tillsätta något extra socker för att få mer alcohol?
3. För att verkligen klara oss med bara grejer vi har hemma så undrar vi också om det går att jäsa det hela utan något jäsrör på något vis?

Säkert fler saker som vi inte har tänkt på som ni gärna får påpeka Tex. risker (KAN DET UTVECKLAS BLÅ SPRIT?!)
OBS! Det spelar ingen roll hur det smakar osv.. Syftet är att se ifall det är möjligt att skapa en alkoholhaltig dryck med endast saker man har hemma, så smaken spelar ingen roll!

Hoppas att någon har koll! :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av latmasken »

Hur mycket jäst man behöver är jag lite osäker på, men på äppeljuice med tillsatt socker kan man göra cider eller vin.

Kolla tipsen i den här artikeln:
http://wijnmaker.blogspot.se/2010/07/ca ... -wine.html

(scrolla ner för engelsk version)
Fräzarn
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jan 08, 2014 13:54

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av Fräzarn »

Oh! Tack för länken, riktigt bra information, och det med att man kan sätta påsar som airlock var ju riktigt fyndigt xd Tack! :D
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av forfudgesake »

Att få fram alkohol är inte svårare än att tillsätta jäst till någon form av sockerlösning och vänta, smak kan jag inte uttala mig om.

Bakjäst kan överraska, men det är nog säkrare med speciella kultiverade jäster. De har mer förutsägbara och speciellt framtagna egenskaper. Men för ett första experiment och inkörsport till hemmabryggning så funkar bakjäst prima.

Angående jästmängd så är det inte så noga, jästen förökar sig ändå. Det behövs inte särskilt mycket jäst alls. Se bara till att det inte finns konserveringsmedel i juicen så kommer det gå bra.

Kör hårt, hur det kommer smaka har jag ingen aning om
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av latmasken »

Wijnmaker har en artikel där han visar att ett "korn" torrjäst räcker för att få igång en jäsning (men det tar tid).

En påse torrjäst för vin brukar vara nån tesked, jag tror en påse torrjäst för bakning rymmer 3-4 teskedar.
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av forfudgesake »

som referens brukar vinjäster komma på påsar mellan 5-10 gram. Och den räcker till 25 liter!
Fräzarn
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jan 08, 2014 13:54

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av Fräzarn »

Hmm! Ska slänga upp några glaskor på jäsning ikväll tror jag! :) men med tanke på risker osv. Det finns ingen risk för att det kan bildas blå sprit? Jag sjlv tror nt att det skulle var möjligt med bakjäst... Men har tänkt att hälla i lite extra socker för nån mer % kke?
Fräzarn
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jan 08, 2014 13:54

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av Fräzarn »

La precis en flaska på test nu för att se om nåt händer och så kom jag på: "borde jag inte värma Upp jästen innan jag häller i den?" nu glömde ju jag det o bara hällde i den ner i flaskan... Kommer det att fungera ändå?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av Knox »

Nej det bildas inte nån "blåsprit" med jäst. Bakjäst är av stammen Saccharomyces cerevisiae som även används till öl(LAe) och vin (andra stammar kan förekomma) och den "konverterar" socker till koldioxid och etanol + spår av högre alkoholer etc men inte tillräckligt för att vara skadligt.

Men bakjäst ger generelt dryck som smakar jäst, ingen höjdare om man inte är lagd åt det hållet ;) köp vin eller öljäst(till t.ex. cider) för bättre resultat

Jäs runt 20 grader, om jästen är kylskåpskall så är det bra att ta ut den några timmar i förväg
Fräzarn
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jan 08, 2014 13:54

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av Fräzarn »

Flaskan som jag la för jäsning, släpper luft som tusan nu så jag tror att det funkar.. Luktar dock bröd om det men det är ju som sagt ett experiment. Jag antar att jäsningen är klar efter att det bubblat klart. Bör man lagra den en tid efteråt eller kommer den ha samma alkoholhalt direkt efter jäsningen som efter att den lagrats? :roll:
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av forfudgesake »

Lagrar gör man för smakens skull, alkoholprocenten påverkas inte.

När jäsningen (och du är relativt säker på det) så kan du ställa in din flaska i kylen för "klarning". Klarning är helt enkelt att oönskade partiklar (som t.ex jäst) ska falla till botten och sedan separeras från övriga vinet. Efter en ordentlig klarning är vinet kristallklart
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av latmasken »

Det har inte "jäst klart" bara för att bubblandet nästan avstannat. Den sista mängden socker tar ganska lång tid att jäsa ut.

Den grundregel som jag brukar gå på är att när det har lugnat ner sig så pass att man ser att det blivit en tydlig tjock bottensats så tappar jag om till ett annat kärl där jag låter det jäsa klart och klarna ordentligt. På det kärlet låter jag det stå kanske 2-3 månader för att det ska klarna och vara helt slutjäst.

Har man inte tålamod att vänta tills det är helt slutjäst bör man jässtoppa. (Det bör man kanske ändå, jag har flaskor som tryckt korkar nu i vinter trots att det stod på bulklagring ett halvår innan flaskning.)


Juice brukar innehålla 110 g socker per liter, man säger att 17-19 g socker per liter ger 1%. Så 110 g socker per liter ger runt 6%. Lite klent för vin. Alltså bör du tillsätta extra socker (110 g extra socker per liter så kommer du upp i 12-13 %).


Sen det där med "blå sprit"... blå sprit bildas vid destillation på grund av kemisk reaktion med kopparen i destillatorn. Möjligen är det metanol (träsprit) som du är rädd för. Metanol bildas inte vid normal jäsning. Jag har inte 100% koll på det men jag tror det är så enkelt att kemiskt sätt så kan det inte bildas metanol av socker.

Lite googlande ger informationen att en ytterst liten mängd metanol kan bildas från pektinet i frukten, men det är så lite att det i princip är försumbart. Oftast tillsätter man ju ändå pektolas som bryter ner pektinet om man använder pektinrik frukt. Etanolen i vinet är farligare än metanolen.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av aqua vitae »

Av dina följdfrågor att döma och det faktum att du jäser mäsk i en flaska på ett element som du tycks planera att dricka(!?) finns anledning att påminna om forumets artonårsgräns.

Om du är över 18 så köp en vinsats, finns många att välja bland hos till exempel pgw.se.
Perfekt för nybörjaren :thumbup: . De säljer även kit med jäshink och andra nödvändigheter.
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av forfudgesake »

Metanol kan som sagt bildas vid jäsning. Som tur är är etanol exakt det man ska dricka mot metanolförgiftning. Dessutom är det fruktansvärt lite. Finns nog metanol i äpplejuice också om man bara letar. I en whisky kan det finnas uppåt en procent metanol tror jag
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Jäsa vin av juice?

Inlägg av Wickerman »

Detta gjorde jag dock har jag pimpat det med bra jäst.
http://flandersblog.wordpress.com/2013/08/20/champagne/

man jag skulle rekommendera att du åker till EKO om du har det i närheten?
där har dom jäshinkar för 89 kr.....köp vinjäst.

åk till Ica. köp ica basic dryck äpple/päron, blanda ut ett paket med 5,5 dl vatten alltså 7,5 dl dryck per icadryck du köper. (köp 10-20 st...)
tillsätt då ca 110g socker per liter för att få upp % lite, detta blir drickbart när det jäst klar! det blir förvånansvärt bra!
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster