Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ekens - Rött Lantvin vill inte jäsa ut

Utrustning och teknik.
stefanf
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre okt 11, 2013 21:30
Ort: Stockholm

Ekens - Rött Lantvin vill inte jäsa ut

Inlägg av stefanf »

Tjena,

Jag har lite problem med att få mitt röda lantvin att jäsa ut. Jag satte det den 2:a november, vilket alltså är över en månad sen. Jag räknade med att det kanske skulle ta 2-3 veckor, men nu har det gått för lång tid.

Det enda jag kan tänka mig är att om det skulle vara för kallt. Men termometern visar 21-22 i bryggrummet.

Jag kollade det i söndags och då visade det 1,012 och likadant idag när jag kollade det. Ska jag försöka ge mig på en restart?

Mvh,
Stefan
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Ekens - Rött Lantvin vill inte jäsa ut

Inlägg av Odqvist »

Hej Stefan,

Nu vet jag inte hur stora kunskaper du har inom bryggningen, men här är några saker att tänka på i frågan:

- Har du en pålitlig densitetsmätare (oe-mätare) att mäta densitet/oe-grader med?
- Mäter du vid kalibreringstemperatur (står på mätaren eller i mätarens förpackning)? Brukar vara 18 eller 20 grader C.
- Mät temperaturen på provet när du mäter densitet, så vet du om värdet är rätt. Om inte, så går det konvertera.
- Mätte du densitet innan jäsning? Vad fick du för värde?

Temperaturen verkar okej. Vad hade du för jäst?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster