Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glögg på svagdricka: tillsätta mer socker

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
jahajaa
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre dec 06, 2013 15:05

Glögg på svagdricka: tillsätta mer socker

Inlägg av jahajaa »

Hej!

Det är så att jag har precis gjort min första sats glögg på svagdricka. Det har stått och jäst i knappt två veckor nu och jäsningen har de senaste dagarna avtagit då det inte längre bubblar i jäsröret speciellt ofta. Förut, nästan hela tiden, nu, väldigt lite med flera minuters mellanrum.

När jag satte satsen använde jag mindre socker än receptet visade, då jag tidigare smakat liknande där de känns alldeles för söta.

Idag öppnade jag locket och smakade på glöggen. Den var ganska stark och vass, och rätt så sur, så förmodligen hade det mesta av sockret jäst till alkohol.
Jag löste nu upp ca ett halvt kilo socker i ljummet vatten och tillsatte även lite, lite jäst extra som fick lösas upp i blandning och blandade ner detta i glöggsatsen och skakade om, i hopp om att jäsningen ska dra igång igen och kanske producera högre styrka.

Min fråga: Funkar detta (lär snart visa sig förvisso)? -Finns det fördelar/nackdelar med att tillsätta socker under jäsningens gång, mot att tillsätta allt från början? Jag vet ju inte hur min glögg hade blivit om jag tagit allt sockret från början, kanske är de hemmagjorda glögger jag smakat tidigare för söta pga att de inte har jäst bra pga dåliga förhållande osv.

I vilket fall som helst var glöggen alldeles för sur för att inte sockras ytterligare när den väl är färdig ändå, men hade ju varit trevligt att öka styrkan.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Glögg på svagdricka: tillsätta mer socker

Inlägg av Odqvist »

Det går oftast bra att tillsätta mer socker i givor. Det hela beror främst på jästens alkoholtolerans. Denna anges av tillverkaren.

Om du hade tillsatt allt socker från början hade blandningen troligen varit så söt att jästen hade fått svårt att starta upp.

När man tillsätter socker i givor är det bra att göra tillsatserna innan det nuvarande sockret helt jäst ut, dvs när det börjat sakta ner i bubblandet i jäsröret men inte upphört helt. Väntar man för länge är det risk att jästen går i dvala, och om alkoholhalten då är hög kan det vara svårt att väcka den igen. Gör du många givor och till en hög alkoholhalt, kan det vara bra om givorna blir fler och mindre mot slutet.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
jahajaa
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre dec 06, 2013 15:05

Re: Glögg på svagdricka: tillsätta mer socker

Inlägg av jahajaa »

Tack för svar! Det har börjat bubbla lite igen, så förmodligen funkar det och är på g igen!
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster