Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Aroniabaserad Glögg

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Aroniabaserad Glögg

Inlägg av Martin73 »

Jag tar ett litet språng ut i okänd terräng och sätter en bas på Aronia och kryddar upp den till en Lakritsglögg!!

Receptet:

10 liter Aroniabär
75cl Granatäpple Juice
5,5liter vatten
600g Strösocker
Förkultur på Lalvin RC 212

Avkokade Aroniabär och GranatJuicen har gett ca7 liter djupröd/mörklila must.

Kryddningen:

Kryddnejlika 1pkt
Kardemumma 1pkt
Stjärnanis 3st stjärnor
3 msk Lakritspulver
Cest (rå) från 2 citroner
Saften och köttet från desamma.
Cest från 1 Apelsin
Saften och köttet också.
Pomerans skal nästan 1pkt
Vaniljstång 1st
Kanelstänger 5st
Flytande honung 1dl
75cl Svagdricka

Jag tog kryddorna och kapade ner i bitar och hällde allt i en 10 liters dunk
Jag hällde på Granatäpple Juicen och följde efter med het Aroniamust så att kryddorna fick sig en värmechock, nu håller det på att svalna och imorgon bitti så åker förkulturen i.
Aroniamusten verkar vara fin grogrund för Vinjästen för de 2 vinsatser som redan puttrar hemma gick igång direkt utan förkulturer.

Glöggen är inte planerad för denna Julen men blir säkert provsmakad under en kall Februarikväll med Istapparna hängande i fönstren

Vad tror ni om mitt Glöggprojekt ris och/eller ros??
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Aroniabaserad Glögg

Inlägg av Martin73 »

Nu är förkulturen ihälld så förhoppningsvis har den dragit igång spektaklet när jag kommer hem från jobbet ikväll :)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Aroniabaserad Glögg

Inlägg av Martin73 »

Julen är över och Aronia glöggen är halvvägs 8) nästa års glögg utan tvekan!
Jag kommer låta kryddorna dra länge och jäsa ut detta så mycket jag kan sedan får jag hoppas att det blir riktigt kryddigt och gott nästa Jul.
Jag gjorde en glögg på Fläderbär bas som blev gott men tappade lite smak vid uppvärmning så denna ska få dra längre..
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Aroniabaserad Glögg

Inlägg av Martin73 »

Nu har jag silat av kryddorna från glöggen!
Efter 3,5 månader så har de givit mycket smak men den extra långa tiden har ändå inte genererat så mycket mer än vid tidigare försök med ex Fläderbär vinglögg.
Öx låg på +5 grader och glöggen var därför ganska sur, jag tillsatte ca 1dl Honung och 2dl Strösocker till glöggen som nu får jäsa vidare i en mer tät jäsdunk.
Det var krut i glöggen så jag misstänker att jästen dör snart men vill ändå ge den tiden ut.
Jag hällde även ur 2liter glögg och kokar nu ur kryddorna för att tillsätta avkoket när det är silat och urkramat , jag hoppas mao att få ur lite mer smak ur dem.

Kom gärna med en ide om vad ni tror kan vara en bra öx att ha när man häller det på dunk för bulkning??
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Aroniabaserad Glögg

Inlägg av Martin73 »

Nästa fas på Aroniaglöggen!
Det kändes lite skumt att stå och pilla med glögg när fåglarna sjunger vår utanför fönstret :?
Omtappning och jästopp blev gjort idag Oe mätningen stannade på ca:10oe vilket troligen är lite på en glögg men vid provsmalet så kändes den ändå inte sur!
Jag tror det kommer bli gott till Jul när jag klarnat ,bulkat och flasklagrat det lite men behöver det sötas innan flaska å lär jag väl märka det..
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster