Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lagring av vin på ekfat

Utrustning och teknik.
bondeheaton
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön dec 01, 2013 19:38

Lagring av vin på ekfat

Inlägg av bondeheaton »

Jag tänkte köpa mig ekfat från thorlunds för att lagra mitt vin i, blir amerikanskt eller franskt mellanrostat 25-liters.

Jag tänkte prova med ekens 8,5kg zinfandel och tempranillo.

Min fråga är, hur länge bör jag lagra respektive vin på ekfat som kortast för att få ett bra resultat? Och hur länge kan jag lagra det som längst för ett förmodligen ännu bättre resultat?
Vignaiolo
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån nov 11, 2013 11:36

Re: Lagring av vin på ekfat

Inlägg av Vignaiolo »

Vad kul att du tänker lagra dina viner på ekfat. Har själv snöat inne på tanken på att få lagra vin på svenskek. Därför har jag just nu en ekens 8,5 kg Zinfandel på lagring på ett 10 liters fat gjord av svensk ek. Inne på 6 veckor nu och hade tänkt mig lagringstiden till 3 månader på ekfatet. Skall dock i dagarna göra en avsmakning för att värdera detta.

Så till din fråga om den vilken lagringstid man ska sikta på. Hur mycket smakämnen som lakas ut påverkas av storleken på fatet då det i mindre fat som ditt 25 liters, är mycket träyta per liter vin. Således tror jag man inte behöver någon längre lagring för att utvinna tanniner och ligniner.
bondeheaton
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön dec 01, 2013 19:38

Re: Lagring av vin på ekfat

Inlägg av bondeheaton »

Ja jag har varit sugen länge på att börja lagra på ekfat, och nu till jul tänkte jag få loss tummen.

Okej tack så mycket :) Kör nog på att lagra och provsmaka efter 2-3 månader för att se om jag vill ta vinet då eller lagra det ytterligare.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster