Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fulglögg med anor!

Utrustning och teknik.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Fulglögg med anor!

Inlägg av Martin73 »

Med Tanke på hur Glögg uppstod från början så fick jag möjlighet att göra ett test på detta.
Glöggen uppstod när ett vin blev dåligt och kryddades upp för att bli drickbart, nu förstår väl många vart jag är på väg :?
Frun som arbetar med matvaror kom hem med ett 15tal tomflaskor till mig och bland dem så fick jag se 4 st fortfarande fulla med vitt vin 11,5%.
Även om de hade blivit lite gula i färgen och ingen längre ville veta av dem så ville jag inte vaska dem, jag har inte backslick så det ger mig inget :)
Istället så gick de ner i en 5 litersdunk tillsammans med en Martini Rosso som stått och tagit plats i skåpet några år (Häxblandning :wink: ).
Därefter kryddades allt upp med ungefär samma kryddor som mitt Flädervin som blivit Glögg , med tillägg av lite zest också.
Det börjar sprida sig en trevlig doft ur dunken när man nu lättar på locket efter att den nu fått stå orörd i några veckor men jag vet inte om detta kommer bli annat än kattskit, ett kul test är det och jag kommer inte ta fel på den och andra projekt med tanke på att det står Fulglögg i stortext på hela sidan av dunken :lol:
Senast redigerad av Martin73, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Fulglögg med anor!

Inlägg av Omlott »

Oj oj, hur ska detta gå.
Du får ge oss en redig redogörelse när du provsmakat den färdiga produkten :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fulglögg med anor!

Inlägg av latmasken »

Det är ju skillnad på "vin som smakar dåligt" och "vin som blivit vinäger".

Största risken med vin som varit öppnat är alltså att det kommit in ättiksyrabakterier som omvandlar alkoholen till ättiksyra.

Fast jag har haft cider stått i en burk med bara myggnät över öppningen i flera år utan att det blev vinäger av det (tanken var att få igång en vinägermamma där men jag gav upp till slut).
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fulglögg med anor!

Inlägg av Martin73 »

Omlott skrev:Oj oj, hur ska detta gå.
Du får ge oss en redig redogörelse när du provsmakat den färdiga produkten :D

:) Jodå!
Risken är väl att jag får kurera mig några dagar först bara :lol:
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fulglögg med anor!

Inlägg av Martin73 »

latmasken skrev:Det är ju skillnad på "vin som smakar dåligt" och "vin som blivit vinäger".

Största risken med vin som varit öppnat är alltså att det kommit in ättiksyrabakterier som omvandlar alkoholen till ättiksyra.

Fast jag har haft cider stått i en burk med bara myggnät över öppningen i flera år utan att det blev vinäger av det (tanken var att få igång en vinägermamma där men jag gav upp till slut).
De här flaskorna var inte öppna utan korken satt på plats, de hade varit lagrade i mörkt skafferi av något slag men ändå ändrat sig i färgen.
Ska jag vara helt ärlig så hade de en lukt som jag inte skulle tro gällde från början.
Dock inte skarp utan lite ,, fadd!?! om det är ett ord att använda :?
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fulglögg med anor!

Inlägg av Martin73 »

Sisådär 10månader senare så silades alla kryddor ur.
Jag hade i en delad chilfrukt i glöggen och den hade krutat upp smaken rejält med sting,
i övrigt så finns inget av den tråkiga smaken kvar utan jag tror att det kan bli riktigt bra om glöggen får stå lite längre så chilismaken mjuknar något.
Jag silade den genom en dubbelvikt kökshandduk och tillsatte sedan en halv dl flytande honung och lite lakridspulver , nu är den tillbaka i dunken i väntan på Tomten :)
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Fulglögg med anor!

Inlägg av Omlott »

Martin73 skrev:Sisådär 10månader senare så silades alla kryddor ur.
Jag hade i en delad chilfrukt i glöggen och den hade krutat upp smaken rejält med sting,
i övrigt så finns inget av den tråkiga smaken kvar utan jag tror att det kan bli riktigt bra om glöggen får stå lite längre så chilismaken mjuknar något.
Jag silade den genom en dubbelvikt kökshandduk och tillsatte sedan en halv dl flytande honung och lite lakridspulver , nu är den tillbaka i dunken i väntan på Tomten :)
Låter lovande! Då är det nog sant när jag säger god jul på sig! :wink:
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Fulglögg med anor!

Inlägg av renkku »

Låter spännande med chili i glöggen, vad hade du för typ av chili? Jag har nämligen själv en egen favoritchili som är mycket stark och inhandlas från en "österländska kryddor"- butik. Du använde alltså en halv chili till 5l? Hade du med fröna eller grävde du ur dem?

Själv har jag testat att använda dessa chilin till vodka, hade med 4 urgrävda chilin (dessa är alltså mycket små till storleken) och det stod i en vecka och efter det var det redan ett rejält sting i vodkan.

(Jag vet tyvärr inte exakta namnet på chilin jag har, enda som står skrivet med ett alfabet som jag kan tyda är red chili och familjen är capsicum annuum)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fulglögg med anor!

Inlägg av Martin73 »

Tack det samma omlott , lite tidigt ännu kanske men tanken värmer :D

Renkku!
Jag har provat med Chiliglögg tidigare med gott resultat men sorten är den från kyldisken på ICA
Inget fancy alls :unsure:
Däremot så har den blivit choppad utan att rensa så det blir en del sting ändå, denna gången hade den legat i länge så en del beska och mycket krut var kvar i drycken, jag tror att den blir bättre till Jul för att beskan mildras men finns krutet kvar så kommer det säkert vara bra .
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Fulglögg med anor!

Inlägg av renkku »

Tack för svaret, får väl ta och testa mig fram lite, mest rädd bara att det skall bli för starkt ;)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fulglögg med anor!

Inlägg av Martin73 »

Prova lite men smaka av ofta så behöver det inte bli så starkt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster