Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vinflaskor med skruvkork fortfarande förkastligt?

Utrustning och teknik.
BluCow
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor okt 17, 2013 12:53

Vinflaskor med skruvkork fortfarande förkastligt?

Inlägg av BluCow »

Startat upp bryggning igen (har nu en Ekens röda lantvin på jäsning) efter ett antal års uppehåll. Tyvärr har jag kastat lite flaskor efter årens lopp.
Bor på en mindre ort och kan få tag i vinflaskor med skruvkork från lokala krogarna.
Har läst igenom de flesta inlägg kring att lagra vin på flaskor med skruvkork och i alla inlägg som jag läst rekommenderas man inte att lagra vin på dessa flaskor. Dock har en del inlägg en del år på nacken och tänkte ta upp frågan igen.

Kommer att förbruka de mesta vinet inom 6 månader men några flaskor kommer lagras i upp till två år. Kommer snart köra igång ett vitt slottsvin samt funderar på en röd Merlot.
Hittade att man kan köpa nya skruvkorkar på PGW (kostar dock 2 kr styck).
Vad säger ni är det fortfarande förkastligt att lagra vin på flaska med skruvkork?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vinflaskor med skruvkork fortfarande förkastligt?

Inlägg av latmasken »

Det finns några nackdelar med skruvkapsyl.

Det kan vara svårt att få den att sluta tätt om man inte använder en sån där 3000-kronors kapsylpåsättare. Risk för läckage.

Skruvkapsyl släpper normalt inte igenom syre, varför den svaga oxidering som man normalt vill ha vid lagring inte inträffar.


Så för hembryggaren är det inte alltid lämpligt.


För de stora vintillverkarna är det inte så illa, de lagrar ju vinet på fat/tankar innan flasktappning och enklare viner är ju inte tänkta att långlagras på flaska så där är skruvkapsyl inte så negativt som många tror. Annars brukar ju åsikten vara att bara billiga viner har skruvkapsyl, men idag är det inte så. Har för mig det finns en info-sida hos systembolaget om det.

Jag tror också det finns skruvkapsyler som släpper igenom syre, men de är såklart dyrare och antagligen svårare att få tag på.


Värt att notera är dock att de i de allra flesta fall går utmärkt att använda vanlig kork i en flaska för skruvkapsyl. Halsen är är iofs lite tunnare, så det finns en liten liten risk att man spräcker den. Men för hembryggaren tror jag inte risken är så stor, vi hanterar flaskorna lite varsammare än inom "industrin".
BluCow
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor okt 17, 2013 12:53

Re: Vinflaskor med skruvkork fortfarande förkastligt?

Inlägg av BluCow »

Tack latmasken för snabbt svar.

Mao så borde jag ta skruvkapsylsflaskorna från krogarna och köra med vanlig vinkork.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vinflaskor med skruvkork fortfarande förkastligt?

Inlägg av latmasken »

Det bästa är ju om man ha få tag på flaskor som är för vanlig kork, ska man sätta vanlig kork i flaskor för skruvkapsyl måste man vara lite noggrannare med att kolla vad det är för diameter på hålet i halsen så man minskar risken att spräcka.

Jag har bara provat på nån enstaka flaska hittills och det har funkat, men jag tigger i första hand flaskor för vanlig kork för säkerhets skull.
BluCow
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor okt 17, 2013 12:53

Re: Vinflaskor med skruvkork fortfarande förkastligt?

Inlägg av BluCow »

Håller med kommer fortsätta försöka få tag i flaskor för vanlig kork. Krogarna i min lilla stad envisas att nästan bara använda skruvkapsyl så därför jag tog upp frågan igen.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Vinflaskor med skruvkork fortfarande förkastligt?

Inlägg av Omlott »

Har många gånger använt mig av skruvkorkflaskor som jag korkat. Dock varit noggrann med att ta korkar med mindre diameter än vanligt.
Aldrig varit med om att någon flaska gått sönder eller varit svår att öppna.
BluCow
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor okt 17, 2013 12:53

Re: Vinflaskor med skruvkork fortfarande förkastligt?

Inlägg av BluCow »

Aha Omlott! Mycket intressant.
Vilken dimension har du använt? Såg nu att pgw har korkar som är 19mm. Är det dem du använt?
BluCow
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor okt 17, 2013 12:53

Re: Vinflaskor med skruvkork fortfarande förkastligt?

Inlägg av BluCow »

Har nu korkat några flaskor med skruvkapsyl. Körde med 22mm kork. Fungerade bra iaf hitills. De 19mm korkar jag nämnde ovan fungerar nog endast för smalare öppningar (typ till mousserande flaskor).
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster