Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dunderglögg oe?

Utrustning och teknik.
PWCMrJ
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons okt 30, 2013 13:28

Dunderglögg oe?

Inlägg av PWCMrJ »

Hej. Igår drog jag igång en tunna glögg för första gången. Tyvärr glömde jag mäta oe (som jag tror man säger?), och undrar om ni mer kunniga kan räkna ut startvärdet åt mig, om det går?

Recept:

5 liter svagdricka
2,5 kilo socker
500g russin
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1 vaniljstång
5g K1-V1116 Lalvin.
Hunnern
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 11, 2012 9:51
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av Hunnern »

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag saknar de färdigheter som krävs. Men jag tänkte "kapa" eller kanske utöka tråden med en mer allmän fråga:

Går det att överhuvudtaget mäta oe i en dylik blandning? Avger t.ex. inte russinen och potatisen socker efterhand, och påverkar inte alla bitar som flyter runt i brygden mätaren? Det känns i så fall som man får låta stå i ett par veckor utan jäst, sila av och sedan mäta. Därefter starta jäsningen.

Eller är jag helt ute på hal is.
A hypnotist
A fancy talker
Ruben Remus
Ain't no doctor
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av Omlott »

Passa på och mät oe nu så får du ett väldigt exakt mätvärde..för än har det inte försvunnit så pass mycket socker.
PWCMrJ
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons okt 30, 2013 13:28

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av PWCMrJ »

Omlott skrev:Passa på och mät oe nu så får du ett väldigt exakt mätvärde..för än har det inte försvunnit så pass mycket socker.
Så det är ingen fara att öppna och göra det nu ett dygn senare?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av Omlott »

Infektionsrisken finns alltid men jag skulle öppnat och ta ett mätvärde, gör bara rent utrustningen innan så ska det nog gå bra ska du se :)
PWCMrJ
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons okt 30, 2013 13:28

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av PWCMrJ »

Omlott skrev:Infektionsrisken finns alltid men jag skulle öppnat och ta ett mätvärde, gör bara rent utrustningen innan så ska det nog gå bra ska du se :)
Ok, tack för hjälpen. Nu har jag kollat, men är lite osäker på hur man läser av hydrometern. Så här ser det ut iaf:

80 - 90 - 1.000 - 10 - 20 - 30 - 40 - 50 - 60 - 70 - 80 - 90 - 1.100 - 10 - 20 - 30 - 40 - 50

I ett glas vatten visar den 1.000 och i glöggen visar den en bit under 50, ca 60. (dom jag markerat med rött)

Betyder det att värdet är 160? :roll:
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av aqua vitae »

Om jag förstår rätt är det nog ett värde på 160 du har. Stämmer också med ditt recept ungefär. 8 kg socker i en 25 liter sats ger ett värde på ca 120, vilket är ungefär max vad en turbojäst klarar. Så du bör nog spä ut med mer svagdricka tills du kommer ner mot 100 oe. 100 oe ger ca 14%.
Det finns inga konserveringsmedel i svagdrickan?
PWCMrJ
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons okt 30, 2013 13:28

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av PWCMrJ »

aqua vitae skrev:Om jag förstår rätt är det nog ett värde på 160 du har. Stämmer också med ditt recept ungefär. 8 kg socker i en 25 liter sats ger ett värde på ca 120, vilket är ungefär max vad en turbojäst klarar. Så du bör nog spä ut med mer svagdricka tills du kommer ner mot 100 oe. 100 oe ger ca 14%.
Det finns inga konserveringsmedel i svagdrickan?
Jag vill ha glöggen ganska söt, men den kanske blir vääldigt söt som den är nu eller? Jästen är en starkvinsjäst som ska klara 18%. Svagdrickan är Kopparbergs och det står inget på flaskan om konserveringsmedel iaf.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av aqua vitae »

Nej just nu är det för mycket socker, och socker är konserverande. Vet ej om jästen dött eller bara gått i dvala men om du vill ha igång jäsningen måste du få mer oe till jäsbara nivåer.
PWCMrJ
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons okt 30, 2013 13:28

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av PWCMrJ »

aqua vitae skrev:Nej just nu är det för mycket socker, och socker är konserverande. Vet ej om jästen dött eller bara gått i dvala men om du vill ha igång jäsningen måste du få mer oe till jäsbara nivåer.
Det bubblar för full i jäsröret så jäser gör det nog?
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av Martin73 »

Receptet som du följt är ju GP dunderglögg och den har ju funkat för de flesta som gör den!

Är det receptet så sött??
160oe låter ju galet men då är ju det egentligen bakjäst som brukar användas ,, är den tåligare än Vinjäster??
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av Martin73 »

Jag har en GP glögg som är satt idag och Oe ligger på 110!!
Ganska högt men det borde ju ändå funka ,, hoppas jag.
PWCMrJ
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons okt 30, 2013 13:28

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av PWCMrJ »

Martin73 skrev:Jag har en GP glögg som är satt idag och Oe ligger på 110!!
Ganska högt men det borde ju ändå funka ,, hoppas jag.
Okej, kanske är det jag som läser av hydrometern fel? Annars förstår jag inte varför min skulle vara på 160 då jag följt receptet, förutom att jag skippade potatisen men det borde väl inte spela nån större roll?
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av Martin73 »

Jag värmde sockerlag av sockret och en del av svagdrickan så det borde vara rätt värde på hydrometern i varje fall.
Hoppas det drar igång ordentligt ,, för oss bägge :)
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Dunderglögg oe?

Inlägg av aqua vitae »

Har ej tidigare hört om någon jäst som klarat av att börja jäsa vid så höga oechslegrader som 160, men jäser det så jäser det :-)
Det var inget tillsatt vatten i ditt recept, enbart sockerdricka som vätska?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster