Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Eftersöta Falcon Crest Rosé

Utrustning och teknik.
pettak
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: sön apr 14, 2013 22:33

Eftersöta Falcon Crest Rosé

Inlägg av pettak »

Jag har en sats FC Rosé som jag satte tillsammans med 1L koncentrerad flädersaft, startvärdet var 94 och slutade på -8. Tanken är att det ska stå och gotta till sig till nästa sommar. Satsen har nu bulklagrats i ca 4mån, tog ett smakprov och smaken är väldigt sur och sträv och doftar söt saft och jäst. Frågan är om det är för sent att eftersöta eller ska jag vänta några månader till för att se hur det artar sig?
pettak
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: sön apr 14, 2013 22:33

Re: Eftersöta Falcon Crest Rosé

Inlägg av pettak »

ingen som har nån idé?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Eftersöta Falcon Crest Rosé

Inlägg av renkku »

Eftersöta kan man ju alltid göra (till och med upphällt i glaset).

Att det luktar jäst låter ju däremot inte bra, det skall det definitivt inte göra efter 4 mån bulklagring. Har det månne bildats en bottensats med död jäst nu under bulklagringen? I sådana fall skall ju den bort.

Surhet och strävhet är ju två egenskaper som minskar med tiden.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Eftersöta Falcon Crest Rosé

Inlägg av enJohan »

Hej,

Kolla gärna min tråd om FC Rosé,

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=18922

Ja sötade med 10g/flaska när jag tappade. Har inte smakat av de ännu, men som tidigare person sa, du kan eftersöta med sockerlag tills vinet hamnar i magen om du vill.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster