Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Läckage genom kork

Utrustning och teknik.
-vin-
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör aug 06, 2011 0:11

Läckage genom kork

Inlägg av -vin- »

Jag har ett äppel- och rönnbärsvin från 2011 där flera flaskor har börjat läcka genom korken. Det är ett slags mörk sirapsliknande massa som tränger ut genom kork och krymphätta.

Vad har jag gjort för fel? Lagrat för varmt? Fel att lagra flaskorna liggande? För korta korkar (fick kapa vissa korkar för att få på krymphättorna snyggt)?

Är det någon mening att prova vinet i flaskorna som läckt eller är det garanterat odrickbart?

Har någon annan råkat ut för samma problem?
På jäsning:
-
På flaska:
Körsbärsvin 2011
Äppel- och rönnbärsvin 2011
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Läckage genom kork

Inlägg av Omlott »

Har råkat ut för samma problem och då var det för att jag inte hade tagit död på jästen ordentligt så att det fortsatte jäsa och bildas kolsyra som tryckte ut vätska genom korken.

Det är inte odrickbart, dock lär det bli mousserat. Det jag tycker du ska göra är att ställa flaskorna så de står upp och sedan dricka vinet när det är ganska ungt. Inge långlagring alltså.
-vin-
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör aug 06, 2011 0:11

Re: Läckage genom kork

Inlägg av -vin- »

Men i de andra flaskorna med samma vin är vinet inte mousserande, så jag undrar om vi har haft riktigt samma problem...?
På jäsning:
-
På flaska:
Körsbärsvin 2011
Äppel- och rönnbärsvin 2011
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Läckage genom kork

Inlägg av Bozo »

Jag har läst ett inlägg av någon annan användare som hade samma problem, det hade kommit ut en brun vätska ur korken. Har sökt efter inlägget utan framgång. Om minnet inte sviker mig så smakade sörjan saltaktigt och kom från bindmedlet i korkarna. Mvh bozo
-vin-
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör aug 06, 2011 0:11

Re: Läckage genom kork

Inlägg av -vin- »

Det var intressant, kanske är det det som är problemet. Hur var vinet i det fallet, drickbart eller förstört?
På jäsning:
-
På flaska:
Körsbärsvin 2011
Äppel- och rönnbärsvin 2011
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Läckage genom kork

Inlägg av Omlott »

-vin- skrev:Men i de andra flaskorna med samma vin är vinet inte mousserande, så jag undrar om vi har haft riktigt samma problem...?
Så du har ett gäng flaskor med planerat mousserat vin och ett gäng som inte ska ha det men även där kommer det ut brun gegga från krokarna?
-vin-
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör aug 06, 2011 0:11

Re: Läckage genom kork

Inlägg av -vin- »

Omlott skrev:
-vin- skrev:Men i de andra flaskorna med samma vin är vinet inte mousserande, så jag undrar om vi har haft riktigt samma problem...?
Så du har ett gäng flaskor med planerat mousserat vin och ett gäng som inte ska ha det men även där kommer det ut brun gegga från krokarna?
Nej, det är ett antal (ca 15 st) flaskor med "icke-mousserande" vin. Av dessa cirka 15 flaskor har två släppt igenom "brun gegga" genom kork och krymphätta.
På jäsning:
-
På flaska:
Körsbärsvin 2011
Äppel- och rönnbärsvin 2011
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Läckage genom kork

Inlägg av Odqvist »

Nu väcker vi denna tråd. :P

Jag upptäckte att ca 5 flaskor av mina 20-25 flaskor mousserat mjöd har drabbats av just det här.
Flaskorna korkades och fick kolsyrejäsa i två veckor ståendes, sedan hättades dem och lades ned.
Alla korkar har trängt ut lite, vilket i sig inte är ett problem då hättorna har låst dem från att vandra för långt.

Jag håller med till fullo av beskrivningen. Det har runnit ut någon mörk hartsliknande vätska, seg och som smakar salt och tannin. I vissa fall har de satt igen de små hålen i krymphättorna och sedan torkat igen.

Min plan är att låta de flaskor som inte drabbats fortsätta att ligga ned. De som drabbats skall jag ställa upp och eventuellt ta bort hättan, skrapa rent med en kniv och sedan hätta om.

Min teori är att det är den trycksatta vätskan i flaskan som förskjuter hartset i korken, som nu blöts upp av mjödet. De drabbade korkarna är troligen något defekta.
Fan vet dock om inte tanninet i korken kan hjälpa som smakförbättrare i mjödet. "Saltet" är väl en annan sak, men om korkhartset löst sig och tagit sin in i mjödet, borde väl detta vara såpass lite att det inte skall ge märkbar skillnad i en 70 cl med torrt, starkt mjöd?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster