Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bozometoden: Äppelvin!

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av latmasken »

Köpesylt har nog konserveringsmedel, men hans tanke där var väl mest att visa hur pektolasen jobbar.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Martin73 »

Nu verkar det som mustningen går lite trögre än tidigare, antar att det hade behövts lite Pectolase :?
Jag letar efter ett större kärl för att kunna tippa samman hinkarna inom en skapligt snar framtid och då får det bli en Pectolase tillsats i efterhand istället.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Martin73 »

Jag har stött på patrull i min Bozoladdning!!
Det verkar jäsa dåligt även om jag gjorde en förkultur som tillsattes dag 2 .
Jag hällde av musten och testade öx på den som visade på 100 grader som verkar mycket när jag tillsatt max 2kilo uppdelat i 4 st 10litershinkar , eller?
Funderar på att hälla av musten och dra igång den i ett annat kärl men då kanske mustningen på de kvarvarande äpplena avbryts!!
är det någon som vet något om det??
Triad
Bryggare
Inlägg: 143
Blev medlem: tor jun 23, 2011 19:46
Ort: Älmhult

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Triad »

Har inget svar på föregående men idag tappade jag just mitt första Bozo vin på flaska.

Krävdes en hel del justering av sötma, sýra och strävhet innan det blev OK.

Dock kände jag att vinet saknade kropp, och var något intetsägande.

Svag äppelsmak i början som blev mer framträdande i eftersmaken.

Får se hur det blir efter lagring.

Nu sätter jag mer tro till mitt andra Bozo vin som är skivade äpplen istället för klyftade som ovan.

Dessutom har jag fortfarande inte tappat aväpplena (som nu är mos), efter ett par månaders start.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Martin73 »

Jag tror att det var så sött att jäsningen bromsades.
Jag hade lite fläderbärvin som är i full jäsning så jag pytsade i lite av det som dessutom är väldigt sockerfattigt -5oe!
Numera fräser det i hinkarna igen och jag har fått en lite rödare must , men vad gör väl det.

Jag hoppas att strävheten i Fläderbären kanske ska tillföra lite på Äpplevinet så att operationen mynnar i något bra :wink:
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Martin73 »

Jag hade bra fart på jäsningen efter förra jäst tillsatsen (flädervinet)
Men jag såg ingen förändring på must nivån efter några dagar och efterhand så lugnade även jäsningen ner sig.
I Fredags så hällde jag av musten och kollade Oe som låg på ca +5 så sockret verkade vara närapå slut.
Eftersom musten inte räckte så högt upp på äppleklyftorna så tryckte jag ihop allt i 3 hinkar istället som från början 4 hinkar, det hade ju satt sig en del och efter min behandling så komprimerades det ytterligare.
Nu täcker musten allt och jag blandade i 500g socker i musten innan jag tillsatte den igen , allt verkar vara på spår i hinkarna så nu ska jag hålla tassarna borta ett tag och se vad som händer.

Dessutom fick jag loss en hink!!
Vad ska jag fylla den med nu då 8)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Martin73 »

Igår tippade jag av must från Bozo satsen, jag fick ihop ca:7 liter utan att pressa äpplena (endast avrinning) anledningen är att jag ville göra en sats på Aronia och äpple efter lite tips på Forumet.
Bozomusten har en ordentligt spritig doft och ligger på 0oe men efter tillsatt Aroniamust och lite sockerlag (1000g) hamnar de på +30oe och ska få chansen att jäsa vidare tillsammans i en Dammejange, jag tillsätter ytterliggar 200g socker rakt ner i flaskan och kryper i säng för natten.
På Morgonen står den och bubblar i köket så Jästen tyckte om sällskapet :)

Bozoladdningens kvarvarande äpplemos låter jag vara i hinkarna och kommer troligen göra en liten sockerlag för att få igång den på nytt.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Martin73 »

Jag har en tidigare Bozo mustad äppleladdning som jag vill klarna men som inte reagerar på tid särskilt väl!!
Det är väldigt grumligt och jag funderar på om det kan ha med pektin att göra?
Kan jag tillsätta pectolase vid bulkningen eller är jag helt ute och cyklar??

Angående Bozovinet som hamnade med Aronian (Alltså en annan vinsats) så tillsatte jag jässtopp häromdagen och vid en liten provsmak så tror jag att det kan bli riktigt bra med lite lagring :thumbup:
Jag tog lite rent äpplevin som jag klarnat i Petflaska också , jag tror att det kommer behöva minst ett halvår för att bli drickbart för det smakar starkt av vildäpplena som kanske utgjorde 1/4 del av äpplemängden, det är också väldigt sockerfattigt så jag får nog tillsätta lite sötning innan det går på lagringsflaska..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av latmasken »

Pektolasen bryter väl ner pektinet till socker, så du riskerar att få en förnyad jäsning (eller ett eftersötat vin).
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Martin73 »

Tack för snabb respons!
Jag har inget problem med lite mer sötma i vinet för det låg ganska lågt innan..
Tror du det är rätt väg att ta??
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av latmasken »

Jag har ingen koll på om det är rätt väg att ta, jag misstänker att när pektinet redan "gjort sitt" så hjälper kanske inte pektolasen efteråt.

Och problemet med att det blir socker är ju att om du inte har jässtoppat så kan det finnas jästceller kvar som efter några månader på flaska har gjort kolsyrat vin.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Martin73 »

Ok!
Jag tänkte Bulklagra det tills det är helt klart och jag misstänker att det lär ta sin tid.
Då borde ju även kolsyran ha gått ur.
Om inte trycket bara ökar..

Mitt Bananvin fick jag släppa korken på igår :shock: jag sötade och ställde det för Bulklagring för 3veckor sedan i tron om att det var färdigt men inte då!!
10liter dunken såg ut att vilja dela med sig av innehållet till större delen av huset :lol:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av latmasken »

Ja jag hade ett plommonvin här där jag fick tömma alla flaskor på damejeanne igen efter nåt halvårs lagring för det hade blivit flera fontäner (som tur var ingen sprängning).

Samma sak med ett fläderblomsvin jag gjorde (men det passar rätt bra som mousserande, bortsett från att det smakar alldeles för mycket citron).

Kommer nog att börja jässtoppa i framtiden:)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster