Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bozometoden: Äppelvin!

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Lobo skrev:http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... gg&start=0

Den här tråden är allt du behöver för att krydda ditt äpplevin,
orkar du inte läsa allt så börja på sidan 15 ungefär...
Jag är nog trött och lite förvirrad idag.
Jag hade inte ens en tanke på att kolla i den tråden.

Pinsamt!
:oops:
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Tillsatte 6l köpejuice istället.
Total sockermängd blir 6915gram, så jag hamnar fortfarande på 15%.
Total volym i kärlet = 27l.

Nu är det bara att vänta på att det jäser ut.
Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Dags för bilderna som utlovades igår!

Bild
Sådär mycket helt fri vätska fanns det i kärlet

Bild
Oechselevärde på den fria vätskan

Bild
Oechselevärde när allt är pressat. Fanns med socker kvar i äpplena uppenbarligen

Bild
Filtrerar bort alla större partiklar. Handduk fungerar bra. Kokt givetvis.

Bild
Ganska fin färg!

Tog ett OG idag, direkt i jäskärlet. Den visade på 40grader, tror dock att kolsyrebubblorna lyfter mätaren lite, så det är inte tillförlitligt. Ganska kraftig aktivitet i kärlet, så mätaren åkte runt som en jolle på stormigt hav.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Tog ett oechslevärde idag, visade 12 SG.
Jästakten är fortfarande ganska snabb.
Tog upp en dl och smakade på det. Inte så alkoholstarkt ännu. Mycket fruktig och fin smak. Upplevdes som lite mer än halvtorr.
Smakade mycket jäst med givetvis, men det var en fin äppelkaraktär i bakgrunden.
Kan ha uppskattat äpplenas socker fel, slår därför i lite socker åt gången nu, låter jäsa och stoppar när jag tycker det bra.
Vill ha upp alkoholstyrkan lite, och vill ha lite restsötma.
Tror faktiskt detta kan funka fint som ett vitt vin.

Löste 1kg socker i lite av vinet.
Oechsle efteråt: 26SG.

Note to self: Nästa gång jag kör den här metoden, så ska jag pressa ut en dl must med hjälp av en potatispress eller liknande. Så att jag kan ta ett startvärde och därmed kunna räkna mer rätt på det färdiga resultatet.
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Bozo »

Hejsan. Pressade du ur äpplebitarna eller lät du de rinna av i duken över natten? Ungefär hur stort utbyte frukt-vin fick du? När jag beräknar sockermängd så har jag baserat den på att äpplena innehåller 80% vätska. Ex 20kg äpple=16 liter vätska med samma sockerhalt som musten från äpplena. Jag TROR att sockerhalten är samma i hela äpplen pga osmos. Samma gäller vid jäsningen, att sockehhalten (densiteten) hela tiden strävar efter att utjämnas i frukt och vätska, det kan dock ta ett tag. Så om vinet har mycket fruktbitar i sig och man gör en sockertillsats så väntar jag en dag innan jag mäter nya värdet.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Bozo skrev:Hejsan. Pressade du ur äpplebitarna eller lät du de rinna av i duken över natten? Ungefär hur stort utbyte frukt-vin fick du? När jag beräknar sockermängd så har jag baserat den på att äpplena innehåller 80% vätska. Ex 20kg äpple=16 liter vätska med samma sockerhalt som musten från äpplena. Jag TROR att sockerhalten är samma i hela äpplen pga osmos. Samma gäller vid jäsningen, att sockehhalten (densiteten) hela tiden strävar efter att utjämnas i frukt och vätska, det kan dock ta ett tag. Så om vinet har mycket fruktbitar i sig och man gör en sockertillsats så väntar jag en dag innan jag mäter nya värdet.
Jag pressade ur frukten på en gång.
Något jag noterade var att den frukt jag lade i några dagar efter starten, inte alls var lika uppmjukad och urvätskad.
Så nästa gång ska jag nog låta bli att tippa i så mycket efter det att allt är igångsatt.
Så jag fick ju iaf pressa för kung och fosterland.
Jag ville inte låta det stå och rinna av under natten pga risk med infektioner och liknande, och jag hade ingen bra lösning så att det kunde rinna av i kärlet.

Kanske bättre att köra i två kärl, och sen slå ihop det.

Jässtoppade idag förresten. Det hade jäst ner på noll efter senaste tillskottet av socker på 1kg.
Var nöjd med hur alkoholstarkt vinet kändes. Eller, det var kanske liiite i överkant. Så jag tyckte det var bäst att stoppa nu.
Tippade även i 500gram socker som får bli restsötma. Det blev godare då men kändes fortfarande lite åt det torra hållet, och jag ville ha det så.
Öx gick upp till nästan 10 efter sockertillsättningen.

Ruskar ur kolsyra nu men det tar fan aldrig slut. :)

Tänkte använda klarningsmedel.
Är det först kiselsol och sen gelatin, med en dags mellanrum?

Kanske kör med äggvita istället, har inte bestämt mig. Men är sugen på att prova det.

Mvh

Jag fick ganska bra utbyte ändå tycker jag, 17-18 liter på 24kg äpplen.
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Bozo »

Nu när det är den kalla årstiden självklarnar vinet fort om du ställer det ute, se dock till att det står så inte solljuset kommer åt.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Bozo skrev:Nu när det är den kalla årstiden självklarnar vinet fort om du ställer det ute, se dock till att det står så inte solljuset kommer åt.
Jo, det klarnar extremt fort ute i kylan. Hade först tänkt använda klarningsmedel och kyla i kombination, men vid närmare eftertanke känns det onödigt.
Såg ut som att det började klarna rätt fort av sig själv även inne i rumstemp.
Jässtoppade vid lunchtid igår, och på kvällen såg man att sediment började sjunka mot botten.

Läste något nånstans om att vid användning av pectolase så klarnar det snabbare, kanske ligger något i det.

Otroligt nöjd med den här metoden hittills. Kommer definitivt köra så fler gånger. Guld värt när man inte har fruktpress. Vinet verkar bli riktigt gott också.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Ingen ny info förutom att vinet håller på att klarna.
Det mesta grumset har sjunkit till botten men drycken är fortfarande fint disig.
Ska ge det ett par dagar till, sen åker det över på dunk i ca ett halvår och sen över på flaska

Smaken efter att det klarnat är väldigt bra, och det vittnar om att vinet kommer bli utsökt när det fått stå lite längre.
Djup och fin smak av äpple med en lång fräsh eftersmak.
Restsötman känns perfekt.

Är lite sugen på att lagra med ekspån. Fast samtidigt rädd att förstöra något som blivit så bra.
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Vinet är i princip klart - lite dis fortfarande och det har inte förändras under de senaste dagarna.
Misstänker att det kan ta lite tid.
Idag åkte det iallafall över på 25l dunk för bulklagring.
Tänkte försöka ge det minst ett halvår innan det åker över på flaska.

Det blev ca 24l i dunken och den sista slatten (närmast bottensatsen) är jag snål och kör genom melittafilter ett par gånger.

Finns inte mycket mer att tillägga här, mer än att det verkar vara en ypperlig metod för vinframställning.
Jag kommer definitivt prova denna metoden fler gången!

Om jag orkar och kommer ihåg kan jag slänga upp en liten bild på hur det klarnat när det är dags för flasktappning och så ni får se färg och liknande.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Pressningen?

Inlägg av jacobfor »

Hej,
Kul metode du använder. Testade också en omgång "Bozo" i höstas men har precis som du inte någon press.
Hur gjorde du när du pressade? Mosade du äpplena innan pressningen?

Mvh,
Jacob
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Ja, jag mosade dem i handduken med händerna.
Fick ut ca 18 liter på 24kg frukt och det är ändå rätt skapligt.
Med en fruktpress kunde man säkert fått ur några liter till, men men. Det blev ju bra ändå :)
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Jag kan meddela att detta vinet är idag helt fantastiskt gott.
Ett av de bästa vinerna jag gjort (har inte hållt på så länge, typ två år).

Det är gott, fruktigt, har värme och karaktär och en djup underbar äppelsmak.
Ett riktigt njutarvin. Jag är supernöjd, långt över förväntan!
Jag lämnade en restsötma på 8 öx har jag för mig, det blev perfekt.
Fortfarande något stickig doft men smaken är, fan, jag finner inte ord.

Det enda som grämer mig är att jag kommer aldrig kunna göra ett vin som smakar exakt likadant.
Däremot kommer jag göra ett nytt äppelvin i höst som även det kommer bli fantastiskt, men smaka lite annorlunda.
Så är det ju med äpplen.

Men jag kan varmt rekommendera detta. Underbart!

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Tompa22 »

Kul, fler som kan räcka upp handen och rapportera :)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Martin73 »

Min enda rapport so far är att jag läste tråden åtskilliga ggr och har nu 3 st 10liter hinkar med Äpplevin enligt denna metoden :)
Tackar för inspirationen :)

Min personliga touch på detta är att det är gjort på 3 olika sorters äpple och jag skickade med en del skal och skrotar från Fruns äpplemos tillverkning.
Jag ville ha med lite beska från dem , tänker jag fel då??
Jag tillsatte dessutom 2dl konc äpplejuice från Kiviks musteri samt ca:7dl färdig blåbärs juice från samma firma i varje hink.

Äpplesorterna är
Vildapel (surt)
Ingrid Marie (Gott syrliga och saftiga)
Samt någon Form av matäpple (Husmorsäpple)
1 tredjedel av varje ungefär.
Kanske landar jag på 18-19 kilo allt som allt.

Det ska bli ruskigt kul att se vad det blir av detta!!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster