Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bozometoden: Äppelvin!

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Hejsan,

Inspirerad av Bozo's experiment på mos, äppelbitar och det där, tänkte jag prova samma sak.
Målsättningen är att inte tillsätta något vatten alls.
Behöver jag tillsätta vätska kommer det bestå av äppeljuice.

Start:
23 dec: Inhandlar 24kg äpplen. Matäpplen. Ganska söta, ganska hårda äpplen.
Delar dem i tunna klyftor.
Får ner 18kg i hinken och då är det upp till locket.
Räknar med att kunna tippa i de resterande 6kg när det sjunkit ihop lite.

Pudrar på ca en tsk jäst, och "spolar" ner det mha 2l äppeljuice.
Vätskan går då upp till ca 5l strecket. Inget socker och ingen pectolase.

24 dec: Det har börjat jäsa, men vätskar sig inte nämnvärt. Vätskan når kanske 6l strecket.

25dec: Ingen jätteaktivitet. Det har inte heller vätskat sig så mycket mer. Sjunkit ihop nån cm dock.
Häller på en påse pectolas avsedd för 25 liter. Häller på 2dl socker. Skakar hinken kraftigt och dunkar den i golvet. Blandar runt med steriliserad sked, skakar igen.
2 timmar senare har det börjat vätska sig betydligt mer!

Tanken är att jag ska få ut mesta möjliga mängd vätska från äpplena.
Räknar med kanske runt 16-18liter på 24kg äpplen.
Kommer tillsätta äppeljuice/must efter avskiljning så att jag ligger på 25liter.
Satsar på att maxa ut jästen och senare använda vinet till glögg.

Bilder kommer!
Senast redigerad av MrLeaf, redigerad totalt 1 gång.
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Bilder från den 23 dec, startdagen.

Äpplena, "Ida Red" sköljs.
Bild

Kluftat dem och spridit över jästen, samt hällt över juice och lagt på lite mer jäst.
Tot ca 1 tsk jäst.

Bild

Kommer mera!
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Senare på dagen den 25:e dec har det sjunkit undan såpass mycket att jag kunde få i 2kg äpplen till.

Delade dem och blandade ner så att de nya bitarna kom ner en bit i det som börjat sönderfalla.
Strödde på 2dl socker till.

Vätska upp till 15l strecket nu. Så antingen har de saftat av sig lite ytterligare eller så har de fallit samman lite mer.
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Blådåren »

Låter spännande !, följer utvecklingen med intresse !.
Kul att du beskriver så detaljerat , kan säkert hjälpa efterkommande som vill försöka .
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Blådåren skrev:Låter spännande !, följer utvecklingen med intresse !.
Kul att du beskriver så detaljerat , kan säkert hjälpa efterkommande som vill försöka .
Tack tack!

Ja iden är ju inte min från början, men tyckte helt klart det var värt att göra ett försök med att utvinna vätska på det här sättet.

Det kommer mer bilder senare.
Det är ju alltid roligt att se hur folk gör saker och ting!

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Inatt har det stormjäst, lät som en utombordsmotor. Vätskan når upp till 20l-strecket och frukten har fallit ihop ca en 5cm,

Dumt att räkna på det, då det säkert ändå inte stämmer.
Men då jag hällde i 2liters äppeljuicen, nådde vätskan upp till 5liters strecket.

Så då kanske frukten har saftat av sig ca 6 liter redan. :) Det vore isåfall inte dåligt.

Ska se om jag inte kan få de resterande 4kg äpplen ner i hinken ikväll.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Idag hade äpplena vätskat av sig såpass mycket att det var 2-3cm fritt med vätska i botten, och frukten hade sjunkit ihop nästan en dm från toppen.
Så jag delade de resterande 4kg och tryckte i.
Nu är alla 24kg i. Nu får de stå och gotta sig nån eller 2 veckor till.

Köpte en öxmätare idag och skulle se vad värdet låg på, men man måste tydligen ha ett rätt så högt glas att mäta i. Mätaren var ju lång som ett ösregn.
Jag hittade inget lämpligt mätglas nu ikväll, så det får vara sålänge.

Gissade att jästen har gott om mat ett litet tag till, med tanke på att det pluppar en gång i sekunden. Så jag tillsatte inget socker idag.

Luktade väldigt kraftigt av jäsaktivitet.

Än så länge alltså bara tillsatt 2liter vätska och då i form av äppeljuice.
Frukten har på 4 dagar vätskat av sig uppskattningsvis minst 8-10 liter bara genom jäsning.
Häftigt detta!

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Blådåren »

Om inte en handlare kan stötta en bryggare på orten så blir det post-order!.
Kanske här..
http://hembryggning.com/

Eller här
http://www.pgw.se/ .
Finns såklart fler ställen men det var dom jag hade lätt att länka till!.


Blir sugen på att bli en "copycat" faktiskt !! .
fast lite feg får man kanske vara, så jag väntar lite och ser hur det går :wink: .
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Blådåren skrev:Om inte en handlare kan stötta en bryggare på orten så blir det post-order!.
Kanske här..
http://hembryggning.com/

Eller här
http://www.pgw.se/ .
Finns såklart fler ställen men det var dom jag hade lätt att länka till!.


Blir sugen på att bli en "copycat" faktiskt !! .
fast lite feg får man kanske vara, så jag väntar lite och ser hur det går :wink: .
Ska kolla in de sidorna, pgw har jag ju kollat runt lite på tidigare.
Köpte öxmätaren i en trevlig liten fysisk butik i malmö idag.
Han hade lite av varje och det är ganska sällsynt idag att kunna handla saker över disk.

Hehe, klart du ska testa samma metod.
Det är ett par st efter Bozo som testat samma tillvägagångssätt med bra resultat.

Och detta ska jag definitivt upprepa när det blir dags för cider som jag ska få tummen loss till till hösten.
Mycket mer basic än såhär kan det knappast bli, och det är häftigt att man får så stort vätskeutbyte.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Kom på att behållaren för oechselemätaren fungerar som mätglas :)
Tog ett värde idag och det hamnade på 6.
Så inte mycket socker i musten, men det ligger 4kg nya äpplen med som där finns socker i, så borde inte behöva tillsätta på ett tag.
Sen är där säkert kvar i den tidigare frukten också.

Lite bilder!

Bild
Från den 25/12. Man ser att frukten fallit samman något.
Det var här jag sen delade i 2kg äpplen till.

Bild
Också från den 25/12. Som ni ser har frukten vätskat av sig lite, når upp till 10liters strecket. Kanske syns dåligt på bilden.

Bild
Från den 27/12. Som ni ser har frukten fallit ihop igen ganska mycket.

Bild
Också från 27/12. Syns dåligt på bilden, men vätskan når 25litersstrecket.
Det var här jag öste i 4kg äpplen till, nu utan ytterligare socker.

Bild
Från idag den 28/12. Såhär ser "musten" ut. :)

Edit: Tillsatte ett kg (nåja, 0.9kg, dottern har fått lite..) hackade russin.
Så har jästen lite bra socker att käka medan jag är borta över nyårshelgen.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Då var man hemkommen från nyårsfirande, varit borta sedan i fredags.
Som väntat hade jästakten avtagit ganska mycket.
Öste ju på 900 gram russin som jag delade lite, i fredags.
Försökte få ner dem i vätskan så gott det gick.

Tog ett öxvärde nu ikväll, som hamnade på typ -2 om jag inte läste av helt fel.
Läge att pytsa i mer socker alltså, vilket jag gjorde. 1640gram östes rakt ner i hinken. Blandades runt med en potatisstöt, försökte även mosa sönder äppelbitarna och vända ner dem som legat överst, under ytan.
Var inte läge att ta ett värde efteråt då vätskan var rätt tjock, nåt mellanting mellan vätska och äppelmos.
Ska försöka ta ett imorgon när det förhoppningsvis skiljt sig åt lite igen (vätskan och det fasta).

Tänkte dubbelkolla med er om jag räknat rätt på sockret.
Låt oss säga att jag vill ha 15% alkoholhalt i 25 liter färdig produkt.
Då ska total sockermängd vara 15 x 25 x 17 = 6,375kg.

Äpple verkar i medeltal innehålla runt 8gram socker per 100gram. På 24kg äpplen borde detta bli ca 1,920kg socker.
Jag har även tillsatt 900gram russin, som i snitt innehåller ca 60% socker. 0.9 x 0.6 = 0,540 kg.
Och sen då de 2kg vanligt socker jag haft i, så tillsammans har vi en ungefärlig sockermängd just nu på 1,9+0,5+2 = 4,4 kg.
När detta är utjäst borde jag landa på ca 10,3 %.
Låter detta rimligt eller är jag ute och cyklar?

Om jag inte är helt fel på det då så behöver jag ca 2kg till sen för att nå 15%.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Tjenare,

Har pysslat lite med vinet ikväll.
Tagit ur all frukt och pressat det, old fashioned style genom att lägga fruktmassan i en handduk och vrida ur.

Behöver jag nämna att det var sjukt jobbigt att pressa ur fruktmassa från 24kg äpple?
Jag kan knappt hålla en penna nu och är sjukt död i underarmarna.
Pallar inte krabba med bilder just nu, så det kommer imorgon.

Men min gissning var ganska bra, jag fick 18 liter must totalt utav de jästa äppelbitarna. Där finns ytterligare 3 liter i jäskärlet, jag slog ju i en inhandlad bravo äppeljuice. Slängde även i 2kg socker nu ikväll som jag blandade ut i lite av vinet/musten.
Öxvärde innan sockertillsättningen låg på 20. Men då rörde jag ju ner 2kg igår.

Kl är nu nästan 3 på natten, och jag fick ta hjälp av några koppar dunderglögg sista timmen för att göra arbetet roligare/uthärdligt.

Bilder kommer inom kort. Ska ta ett öxvärde senare idag med när brygden stabiliserat sig lite.

Oroar mig lite att vinet varit utan lock nu i ett antal timmar pga att det var nödvändigt.
Hoppas det inte är någon fara.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Min dotter vaknar kl 6 :/
Tog ett öxvärde: 36.
Återkommer senare under dagen.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av MrLeaf »

Jag är lite villrådig om hur jag ska göra med vinet.
Urpsrungsplanen var glögg, men jag är ju jävligt nyfiken på hur äppelvin smakar.
Har aldrig druckit det förut, så.

Kanske ska spara 5 liter som rent äppelvin, och glöggkrydda resten?

Någon som har förslag på en bra kryddning för äppelglögg?
Om jag jämför med dunderglögg så tänker jag spontant: Lite mer kanel och lite mindre nejlika. Något mer kardemummakärnor också.

Vad tror ni?

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
Lobo
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 06, 2012 18:52

Re: Bozometoden: Äppelvin!

Inlägg av Lobo »

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... gg&start=0

Den här tråden är allt du behöver för att krydda ditt äpplevin,
orkar du inte läsa allt så börja på sidan 15 ungefär...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster