Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stugvin i vildmarken

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Jokern
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jul 14, 2012 18:39
Ort: Göteborg

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av Jokern »

Man kan ju sätta ihop två jäsrör på varandra, i det undre har du vatten och i det övre har du matolja. Vattnet kommer inte dunsta eftersom det inte har någonstans att ta vägen, och om matoljan härsknar så är det ändå utanför ett vattenlås.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av latmasken »

Fast om man inte överfyller jäsröret så ska ju inte oljan ta sig bakvägen heller. Anledningen till att det är två "bubblor" på jäsröret är ju att det skall fungera åt bägge hållen.

Med olja behöver man ju också antagligen bara fylla så kröken nertill är fylld, man behöver inte fylla upp till strecken.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av MrLeaf »

Fan, gör det inte krångligare än vad det behöver vara :/
Ett jäsrör med matolja lär funka bra tror jag.

För övrigt gillar jag tanken på att sätta en sats vin, och sen komma tillbaka ett par månader senare så är allt klart (i princip).
Kan man bara lösa det med temperaturen på något sätt, så att det inte blir för kallt.
Lycka till!

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av Omlott »

Precis som Leaf säger. Gör det inte krångligare än vad det behöver vara.

Jäkligt skönt att bara sätta en satts ibland och titta till den med någon veckas mellanrum och se och smaka vilket stadie bryggden är i.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av Bozo »

Byt ut lite av vattnet till glycerin/glycerol och sätt på en avdunstningskapsyl på jäsröret. Se till att dunken (inte glas) är välfylld så den inte andas så mycket med temperatursvängningarna. Altenativ, bär hem bären och ta med färdigt vin.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av latmasken »

Avdunstningskapsyl? Om du tänker på det röda locket så är det bara till för att stoppa damm och flugor.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av Bozo »

Aha! Var en sån röd plasthatt jag menade. Trodde att den minskade avdunstningen :doh:
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av RadarEnt »

Det gör den också.
Inga problem med avdunstning på flera månader med den på.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av Martin73 »

Varför inte bara isolera den så mycket du kan?
Alstrar inte jäsningen någon värme själv??
All rörelse brukar ju göra det!!

Bygg in den i isolerande material, att det kan torka i jäsröret är ju ett problem naturligtvis :?

Kanske finns det någon lämplig membranventil som hade kunnat göra jobbet istället, den borde ju fylla samma funktion (släpper ut gas men inte in syre).
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av Martin73 »

Varför inte bara isolera den så mycket du kan?
Alstrar inte jäsningen någon värme själv??
All rörelse brukar ju göra det!!

Bygg in den i isolerande material, att det kan torka i jäsröret är ju ett problem naturligtvis :?

Kanske finns det någon lämplig membranventil som hade kunnat göra jobbet istället, den borde ju fylla samma funktion (släpper ut gas men inte in syre).
Puttzog
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 03, 2012 9:18
Ort: Stockholm

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av Puttzog »

Blev det nåt av det här?

Har ungefär samma plan tänkte dra igång en vin sats i sommarstugan nu som sen får stå och jäsa till i vår någon gång då jag kommer tillbaks nästa gång. Som tur är har vi en luftvärmepump som kommer hålla temperaturen på cirkus 10 grader hela vinter :) Tyvärr är min damejanne fyll med ett Barley Wien som inte vill jäsa ut... Kommer det funka att ha en vinsats stående i en jäshink under typ 6 månande eller nåt?

Apropå jäsrörs problemet borde det inte funka att fylla ena kammaren (den yttre) med matolja och den andra( den inre) men vatten efter som oljan flyter på vattnet borde den för hindra avdunstning :)
Användarvisningsbild
Glower
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: sön jul 24, 2011 12:50

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av Glower »

Blev det nåt av det här?

Har ungefär samma plan tänkte dra igång en vin sats i sommarstugan nu som sen får stå och jäsa till i vår någon gång då jag kommer tillbaks nästa gång. Som tur är har vi en luftvärmepump som kommer hålla temperaturen på cirkus 10 grader hela vinter Smile Tyvärr är min damejanne fyll med ett Barley Wien som inte vill jäsa ut... Kommer det funka att ha en vinsats stående i en jäshink under typ 6 månande eller nåt?

Apropå jäsrörs problemet borde det inte funka att fylla ena kammaren (den yttre) med matolja och den andra( den inre) men vatten efter som oljan flyter på vattnet borde den för hindra avdunstning
Jag har tyvärr inte kommit igång med detta projekt. Men vad jag tänker borde det inte vara några problem - Absolut inte om din stuga kan hålla 10 grader inomhus.

Det har diskuterats mycket om jäsröret men jag tror inte det är så farligt. ha i lite vatten och lite matolja - det blir nog bra. Jag tror inte att matoljan skulle kunna påverka vinet nämnvärt även om det skulle bli dåligt på något sätt.
Puttzog
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: mån sep 03, 2012 9:18
Ort: Stockholm

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av Puttzog »

Sådär nu är min "stugsats" igång blev en Ekens Tempranillo 8,5kg. Lyckades ända frigöra min Damejanne så nu ska den få stå orörd tills jag kommer tillbaks i vår! :)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Stugvin i vildmarken

Inlägg av Martin73 »

Det hade varit ett perfekt upplägg för en klåfingrig bryggare som jag själv :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster