Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Must mos eller frukt vilket är bäst?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Här tänker jag göra ett litet test vars ide föddes här http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16799 . Jag tänker jäsa tre olikt förberedda hinkar med samma jäst, sockermängd och temperatur. Jag har tänkt att göra en större mängd äppelvin i år (150-200kg) äpplen. Varför inte åka till ett musteri då kanske någon tänker, jag tycker det är onödigt om man kan få samma resultat med tid som med musteri.
Testets utförande.

Referens hinken nr1
Två kilo äpplen körs i råsaftscentrifug. Silas genom kaffefilter. Sockerhalten i denna mäts, och bestämmer sockermängden som skall tillsättas i alla 3 proverna. Pectalose, näring, socker och jäst kommer att tillsättas (samma mängd i alla 3 proverna) OBS inget vatten.

Hink nr2
Två kilo äpplen (samma sort i alla 3 hinkar) kommer att köras i mixer till en slät smet. Pectalose, näring, socker och jäst. OBS inget vatten.

Hink nr3
Två kilo äpplen kommer att delas i två halvor. Pectalose, näring, socker och jäst. OBS inget vatten.

Vad jag vill lära mig av testet. Är det möjligt att göra vin av endast halverade äpplen utan någon vätsketillsats. Vilken fruktberedning ger mest vin/kg frukt. Viken som ger godast vin, detta kan bli knepigt då det är ett peronligt tyckande och lagringstiden kommer förmodligen att ändra vinerna olika. Kommer vinerna att klarna utan allt för kraftiga åtgärder.

Ser någon något större fel i testförfarandet eller är det ok att köra?

Bilder kommer att komma om jag får det att funka, är kass på datorer. Vart kan jag ladda upp bilder?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

forumbilder.se
hur enkelt som helst , till och med jag lärde mig direkt så nu bombarderar jag forumet med bilder istället . :lol:

det ska bli jävligt intressant att få följa den här tråden

men 2 kilo i halvor tror jag kan ge problem
det finns ju ingen vätska att lösa socker eller jäst i
skär dom åtminstone i så pass små bitar att du får ner dom i en femlitersdunk
det blir rätt stora bitar ändå
sen får man väl hälla i pectolase och socker och jäst å runka dunk ett rejält tag tills något börjar hända :lol:
men utan tvekan ett intressant experiment
hoppas att det blir mycket stora bilder
man kan ju lära sig mycket från några rejäla bilder med en förklarande text till .

det du kör i centrifugen , sila inte det förrän det har jäst
sörja är inihelvete svårsilat
låt det jäsa färdigt så är det hur lättsilat som helst sen
det mesta böset sjunker ju ner och lägger sig på botten när jäsningen är färdig

vill du ha lite info om silning och alla problem jag har haft så kolla dom 10 sista sidorna i min glöggtråd , tror det började för ungefär 10 sidor sedan
Senast redigerad av dan610324, redigerad totalt 2 gånger.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Jag tror att äpplen i halvor kan börja safta sig rätt bra om man häller på lite socker.

Men jag förstår inte riktigt resonemanget att det ska behövs sockertillsats i alla utom den som är gjord med centrifug? Det är ju lika mycket socker i 2 kg äpplen oavsett hur man behandlar äpplena. Men i de mosade och de halverade så är ju hela äpplena med i jäsningen, där kommer alltså troligen allt socker i äpplena att jäsas. Medans i råsaftcentrifgen kommer en del av äpplena att silas bort, där kan det sitta lite sockerrester kvar. Alltså borde det bli minst socker i den must som kommer från centrifugen.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

givetvis lika mycket socker i alla , annars blir det ju inte rättvisande
jag har inte sagt något annat

tänker du använda 2 kg till varje prov ??
eller tänker du köra tills du har 2 kg must från centrigugen ??
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Odqvist »

Hade nog använt en proportionell mängd vatten i varje omgång som tillsats, kanske 40% av totalvolymen i alla fall.

Men ska bli intressant ändå. Tror dock musten kommer ha klar fördel i detta test.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

vatten är av ondo om man vill göra ett bra vin tycker jag
men det är ju bara min åsikt
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Han skriver ju "Två kilo äpplen körs i råsaftscentrifug. Silas genom kaffefilter. Sockerhalten i denna mäts, och bestämmer sockermängden som skall tillsättas i alla 3 proverna."

Det tolkar jag som just att han kör 2 kg äpplen, men jag förstår inte varför den skall vara referens utan tillsatt socker när det troligen är den som kommer få minst socker....
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Så här tänkte jag. Vi antar att de två kilo äpplena ger 1l must. Jag mäter sockerhalten på denna och räknar ut hur mycket socker jag behöver tillsätta för att nå x-procent, låt säga 200gr. Då är detta sockermängden som kommer att tillsättas till de två andra hinkarna också. Låter detta rätt? Jag tror också att musten kommer att vinna i tid, men i vinmängd, smak och extrajobb vid en större batch är jag tveksam till. Därför jag gör detta test.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Ah, det var så du menade. Ja, det verkar vettigare att göra så.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Så här börjar det [img]htt[URL=http://forumbilder.se][img]http://forumbilder.se/images/c82012102229P341d.jpg[/img]p://forumbilder.se/thumbs/c82012102229P341d.jpg[/img][/URL]
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Bild Socker mätning av musten till hink nr1, ca 40-42. Bild
Av de 2125gr blev det ca 11,5dl must (ser ut som nästan 12 på bilden pga skum på ytan). Bild Vikten var 1261 gr. Jag bestämde mig för att tillsätta 220gr socker. Hamnar då på ca 300gr/liter, detta är lite högt startvärde men jag har inte haft problen med att starta ännu högre andra gånger med denna jäst (ec-1118). Jag gjorde även en förkultur på jästen med 3dl vatten några russin och en msk socker. Förkulturen började faktiskt att jäsa efter bara någon halvtimme eller så. Denna skall delas jämnt i de tre hinkarna i morgon. Bild
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Hink nr 2 där äpplena körs i mixer till en slät smet. Bild Bild Samma sockermängd tillsätts här med Bild Och blandas runt ordentligt Bild
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Jäkla skit denna försvann när jag skulle posta. Hink nr 3, den som är mest kontroversiell. Hink 1 tog ca 1 timme att göra. Hink 2 20min och hink 3 3min. Bild Bild Samma sockermängd och pectalos i denna Bild Bild
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Jag lovar att posta fortsättningen så snart ni hjälpt mig med detta Bild :o

Nä men vad har hänt med locken till hinkarna, gillade tydligen inte diskmaskin. Fick ta gladpack o gummiband Bild

I morgon måste riktiga lock på för då ska detta i Bild
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster