Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
bollkalle_55
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör apr 25, 2015 20:23

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av bollkalle_55 »

Tja! Jag ska brygga 7-dagars vin med färdig vinsats i en ca 25 liter stor hink. Jag bor i en etta med ett hyfsat litet badrum. Var funkar det bäst att ha hinken under bryggning? I vilket rum som helst? I badrummet där det är fuktigt? Jag är väldigt osäker på vilket som är bäst och vilket som funkar..

/Marcus
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Omlott »

bollkalle_55 skrev:Tja! Jag ska brygga 7-dagars vin med färdig vinsats i en ca 25 liter stor hink. Jag bor i en etta med ett hyfsat litet badrum. Var funkar det bäst att ha hinken under bryggning? I vilket rum som helst? I badrummet där det är fuktigt? Jag är väldigt osäker på vilket som är bäst och vilket som funkar..

/Marcus
Goddag Markus och välkommen till bryggarträsket!
Det som avgör är temperatur och ljus. Inte över 25 och inte under 15 celcius. Så ska man inte låta jäskärlet stå direkt på golvet, för att det är kallt på golvet.
Badrummet tycker jag låter bra, ställ den i duschen.
Så rekommenderar jag att du gör en förkultur. Då tar du 2-3 deciliter hackade russin och stoppar de i en glasflaska. Häll på kokhett vatten (förvärm flaskan med varmt vatten från kranen så flaskan inte råkar spricka. Stäng flaskan. Så när vätskan har svalnat här du i jästen och stoppar en bommulstuss i toppen på flaskan. 1-3 dagar senare brukar det vara full fart i flaskan och då pytsar du i innehållet i din jästhink. Där du blandat i vinsatsen med vatten, socker och eventuell jästnäring. En förkultur gör man för att jästen ska få en bra start i den nya hinken. Så slipper också bryggaren gå och oroa sig att inte jästen tagit sig.

Hoppas det svarar på din fråga!

Vänliga hälsningar / Omlott
bollkalle_55
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör apr 25, 2015 20:23

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av bollkalle_55 »

Omlott skrev: Goddag Markus och välkommen till bryggarträsket!
Det som avgör är temperatur och ljus. Inte över 25 och inte under 15 celcius. Så ska man inte låta jäskärlet stå direkt på golvet, för att det är kallt på golvet.
Badrummet tycker jag låter bra, ställ den i duschen.
Så rekommenderar jag att du gör en förkultur. Då tar du 2-3 deciliter hackade russin och stoppar de i en glasflaska. Häll på kokhett vatten (förvärm flaskan med varmt vatten från kranen så flaskan inte råkar spricka. Stäng flaskan. Så när vätskan har svalnat här du i jästen och stoppar en bommulstuss i toppen på flaskan. 1-3 dagar senare brukar det vara full fart i flaskan och då pytsar du i innehållet i din jästhink. Där du blandat i vinsatsen med vatten, socker och eventuell jästnäring. En förkultur gör man för att jästen ska få en bra start i den nya hinken. Så slipper också bryggaren gå och oroa sig att inte jästen tagit sig.

Hoppas det svarar på din fråga!

Vänliga hälsningar / Omlott
Tack för svar. Jag har redan börjat och är snart färdig, men jag har inte gjort något av det du skrev. Det är ca 20-21 grader i mitt badrum. Jäskärlet står direkt på golvet, inte i duschen. Det har bubblat en del under en veckas tid nu och har i stort sett upphört. Då antar jag att jag inte behöver tänka på det där du skrev om förkultur?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Omlott »

Nä, då behöver du inte göra en förkultur. Det är bara för att man ska vara på den säkra sidan i början :)
Då är det bara låta det puttra på och sen avstanna jäsningen och låta det klarna efter konstens alla regler. Lycka till! :D
Regnfall
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 19, 2015 23:44

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Regnfall »

Hej forumet, är lite nybörjare både med att brygga vin och att skriva i forum (läsa foruminlägg har jag gjort en himla massa däremot).
Lyckas inte efter otaliga timmar hitta svar på en fråga jag har (med eventuella följdfrågor), så jag hoppas någon kan hjälpa mig här.

Problemet:
Har köpt en Falcon Crest Rioja 7dagars Lantvins-sats som jag hade tänkt skulle inviga mig i vinbryggerivärlden med alla nödvändiga(för en förstagångstest) tillbehör.
Har satt vinet och det jäser bra o.s.v men när jag kollar bland påsarna som följde med vinsatsen verkar det saknas en påse då den enligt instruktionerna skulle vara med. Har troligen identifierat den saknade påsen som den första att ha i steget av klarningen, vilket vad jag lyckades läsa mig till bör ha att göra med att snabba upp jästens egna förmåga att binda sig (Kiselsol?). Har däremot den andra påsen som BORDE vara Chitosan (Är en genomskinlig vätska i den?).

Fråga:
1. När jag är säker på att jäsningen är färdig och har tillsatt jässtopp och all kolsyra är borta kan jag då enbart använda den påsen (Chitosan) för att få ett klart vin?
2. Finns det nått att ersätta klarningspåse 1 med annars? (Någonting lättillgängligt att köpa i vanlig affär d.v.s som eventuellt innehåller det aktiva ämnet som jag tror är kiselsol.)

Övrig info:
Vill inte gå igenom självklarning med denna sats om möjligt, mina nästföljande ska jag enbart köra självklarning.
Smaken är perfekt på vinet, det är bara det estetiska som jag har problem med, orsaken till att jag vill ha det klart är för att jag ska bjuda bort en del av det som en rolig grej och inte som ett professionellt tillverkat hemvin då jag gärna hade väntat lite längre och självklarnat det.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Det är ganska många som anser att klarningsmedel bara bör användas "i nödfall", i de flesta fall så går det utmärkt att klarna vinet med enbart tålamod.

Jässtopp kan vara lite mer intressant att ha i för att minimera risken för flaskjäsning.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av boozehacker »

Regnfall skrev:
Fråga:
1. När jag är säker på att jäsningen är färdig och har tillsatt jässtopp och all kolsyra är borta kan jag då enbart använda den påsen (Chitosan) för att få ett klart vin?
2. Finns det nått att ersätta klarningspåse 1 med annars? (Någonting lättillgängligt att köpa i vanlig affär d.v.s som eventuellt innehåller det aktiva ämnet som jag tror är kiselsol.)

Övrig info:
Vill inte gå igenom självklarning med denna sats om möjligt, mina nästföljande ska jag enbart köra självklarning.
Smaken är perfekt på vinet, det är bara det estetiska som jag har problem med, orsaken till att jag vill ha det klart är för att jag ska bjuda bort en del av det som en rolig grej och inte som ett professionellt tillverkat hemvin då jag gärna hade väntat lite längre och självklarnat det.

Kolla i din lokala färgaffär/ målarhandel, dom brukar ha klarning och bryggartiklar.
Tessituss
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 30, 2015 9:46

Har jag förstört vinsatsen?

Inlägg av Tessituss »

Hjälp, jag vet inte om mitt fruktvin kommer bli något att ha. Jag gjorde det stora misstaget att vara för snabb med att sätta igång allt. Läste inte på ordentligt och har gjort en hel del missar i början av jäsningen.

Till att börja med så tog jag fram mina frysta bär jag skulle använda mig av. Tog 6 kg röda vinbär och 1 kg blåbär (om jag minns rätt), la dessa frysta bär i min jäshink (25 l) samt 7 kg eko socker, hällde på kokhett vatten för att komma upp i de 50-55 grader jag behövde för att hälla i påsen med enzymer (enligt instruktionen som följde med jässatsen).
Försökte även mosa bären på botten med en potatisstamp innan det var för mkt vatten men det gick ju inte heller så bra, spräckte botten på hinken.. :thumbdown: Min snälla far kom till mig med hink han hade hemma så kunde jag hälla över i den (kan tillägga att kl var ca 21.30 på kvällen) Vågade mig inte på att försöka mosa bären igen, fanns inte fler hinkar att tillgå (gick ändå inte med frysta bär). (Dagen efter åkte jag och köpte en ny hink då jag inte tyckte farsans var så himla fräsch, inte använd på 20-30 år men jag kunde inte få den helt ren hur mycket jag än skrubbade)

Kom förstås inte heller upp i de graderna jag skulle när jag nått 22 liters-strecket utan fick fylla kastrull efter kastrull av min vätska ur hinken och värma på spisen tills jag till slut kom upp i rätt grader. Blandade i påsen med enzymer och sen skulle man fylla på med kallvatten tills det blev 20-22 liter i hinken vilket jag då redan hade och måste vänta tills det svalnat av sig själv.. Gick och la mig och sov och hoppades det skulle vara lagom när jag vaknade. Kl var då ca 01.00. Vaknade vid 05.00 och gick upp och tittade till blandningen, var såklart inte alls under 30 grader så jag bar in hinken i badkaret och fyllde upp med kallvatten i badet, då gick temperaturen ner hyfsat fort.

Hällde i påsen med jäst (ingick i jässats - http://www.pgw.se/jassats-universal.html) och rörde om. Satte på locket och jässtoppet men korkad som jag är ibland tänkte jag inte så långt att det skulle vara vatten i den.. :doh: Det läste jag i min instruktion 3 dagar senare... Fyllde den genast med vatten som det mesta flög iväg av på en gång då jag satte den på plats igen.

Nu har det gått 13 dagar sedan jag påbörjade projektet och jag har nojat mig över huruvida mycket smak det kommer bli när inte bären är mosade, så jag tog ut bären idag och mosade de och la tillbaka de igen. Mätte även med oechsler-mätaren (visade 42) men det gjorde jag inte när jag började så vet inte hur jag ska räkna ut alkoholhalten då. Har läst era kommentarer på hur man räknar men jag är inte helt säker på vattenmängden, fyllde till 22-strecket o, ett tag var bären uppe vid 24-strecket men nu på 22 när alla bär är mosade. Smakade på vinet och det smakade rätt så sött men inte som att hoppet var ute.

Just det, en sak till. De två tre första dagarna rörde jag om i hinken dagligen för tyckte jag hade läst det på någon sida, läste sedan att man ska låta hinken vara och inte öppna mer än nödvändigt vilket ju är logiskt :doh:


Har nu läst andra tillvägagångssätt, att man ska bara ha i lite socker från början och ta ur bären i tidigare skede och fylla på med socker i flera omgångar. Kommer mitt bli något att ha, eller har jag förstört det genom mitt slarv?
Ska jag använda jässtoppet eller stannar det av sig själv? Det ska jäsa 1-3 v enligt instruktionerna Tänkte strunta i klarningsmedlet då jag läst att det tar bort smak och färg och det vill jag inte.
Vad har jag för alkoholhalt i vinet nu? lite svårt med matematiken där. Har ca 7 kg bär och 7 kg socker i tillsammnans med vattnet som visar 22 l inkl bären.. Mätaren visar ca 42, svårt att se exakt då bären flyter omkring :screwy:
Ska jag ha i ekspån i något skede också?

Tack för er hjälp, döm mig inte för hårt :) :whistle:
Användarvisningsbild
sidenskan
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 29, 2015 11:58
Utrustning: Ny jäshink

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av sidenskan »

Hej!

Jag håller som bäst på att brygga ett bärvin med huvudingrediensen blåbär. Jag har även hallon, jordgubb och lingon (Juice JOKK) i det blivande bärvinet. Eftersom jag är nybörjare på detta, men otroligt entusiastisk så dyker det upp frågor, funderingar och ibland lite panik över hur man ska gå vidare i processen. Just nu har jag ett sånt dilemma, man är ju livrädd att förstöra något... :O

Jag har igår kväll låtit sila bort all frukt. Jag använde en metallsil och pressade bären lite lätt för att inte förlora så mycket saft. Det är nu ca. 14 liter kvar i dunken. Jag tog ett OE värde och det var nu 70, när jag startade var OE värdet 102 på endast bären och juicen. Jag satt i valet och kvalet med hur jag skulle gå vidare, om jag skulle sockra eller inte. Eftersom OE värdet fortfarande är så högt så avstog jag från att sockra, tänker vänta tills det är runt 60 OE.
Har jag gjort rätt eller fel? Spelar det egentligen någon roll? Nu på morgonen bubblar det på i jäsröret igen, men det är långt mellan bubblorna, ca. 2 min. Tror ni jäsningen är igång? Kan dock säga att drycken smakar ljuvligt med blåbär som huvudton och avslutas med lätt smak av hallon, mums.

Kan ni hjälpa mig beträffande sockermängden?
Så här har jag räknat:
2,7x102(start OE)x14(liter saft) = 3856

Jag siktar på en procent på 12 och 15 liter färdigt vin eftersom det just nu är 14 liter i hinken och jag vill inte späda med så mycket vatten. Räknar vidare:
12(% i slutändan)x15(l. vin i slutet)x16 = 2880

3856-2880 = 976gr. mer socker ska i, stämmer detta?

Eftersom jag inte vill späda med så mycket vatten som jag sa, kan jag röra ut sockret i lite av vinet i hinken och hälla tillbaka för att på det sättet undvika att späda? Undrar även om jag kan tillsätta mer Lingon dryck (JOKK, 1 l.) för att på det sättet öka antalet liter till 15?
Hoppas ni kan hjälpa mig att få lite klarhet i detta, så jag kan känna mig lugnare!
Tacksam för svar! / Sidenskan - färsk hinken
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Har jag förstört vinsatsen?

Inlägg av Martin73 »

Tessituss skrev:Hjälp, jag vet inte om mitt fruktvin kommer bli något att ha. Jag gjorde det stora misstaget att vara för snabb med att sätta igång allt. Läste inte på ordentligt och har gjort en hel del missar i början av jäsningen.

Till att börja med så tog jag fram mina frysta bär jag skulle använda mig av. Tog 6 kg röda vinbär och 1 kg blåbär (om jag minns rätt), la dessa frysta bär i min jäshink (25 l) samt 7 kg eko socker, hällde på kokhett vatten för att komma upp i de 50-55 grader jag behövde för att hälla i påsen med enzymer (enligt instruktionen som följde med jässatsen).
Försökte även mosa bären på botten med en potatisstamp innan det var för mycket vatten men det gick ju inte heller så bra, spräckte botten på hinken.. :thumbdown: Min snälla far kom till mig med hink han hade hemma så kunde jag hälla över i den (kan tillägga att kl var ca 21.30 på kvällen) Vågade mig inte på att försöka mosa bären igen, fanns inte fler hinkar att tillgå (gick ändå inte med frysta bär). (Dagen efter åkte jag och köpte en ny hink då jag inte tyckte farsans var så himla fräsch, inte använd på 20-30 år men jag kunde inte få den helt ren hur mycket jag än skrubbade)

Kom förstås inte heller upp i de graderna jag skulle när jag nått 22 liters-strecket utan fick fylla kastrull efter kastrull av min vätska ur hinken och värma på spisen tills jag till slut kom upp i rätt grader. Blandade i påsen med enzymer och sen skulle man fylla på med kallvatten tills det blev 20-22 liter i hinken vilket jag då redan hade och måste vänta tills det svalnat av sig själv.. Gick och la mig och sov och hoppades det skulle vara lagom när jag vaknade. Kl var då ca 01.00. Vaknade vid 05.00 och gick upp och tittade till blandningen, var såklart inte alls under 30 grader så jag bar in hinken i badkaret och fyllde upp med kallvatten i badet, då gick temperaturen ner hyfsat fort.

Hällde i påsen med jäst (ingick i jässats - http://www.pgw.se/jassats-universal.html) och rörde om. Satte på locket och jässtoppet men korkad som jag är ibland tänkte jag inte så långt att det skulle vara vatten i den.. :doh: Det läste jag i min instruktion 3 dagar senare... Fyllde den genast med vatten som det mesta flög iväg av på en gång då jag satte den på plats igen.

Nu har det gått 13 dagar sedan jag påbörjade projektet och jag har nojat mig över huruvida mycket smak det kommer bli när inte bären är mosade, så jag tog ut bären idag och mosade de och la tillbaka de igen. Mätte även med oechsler-mätaren (visade 42) men det gjorde jag inte när jag började så vet inte hur jag ska räkna ut alkoholhalten då. Har läst era kommentarer på hur man räknar men jag är inte helt säker på vattenmängden, fyllde till 22-strecket o, ett tag var bären uppe vid 24-strecket men nu på 22 när alla bär är mosade. Smakade på vinet och det smakade rätt så sött men inte som att hoppet var ute.

Just det, en sak till. De två tre första dagarna rörde jag om i hinken dagligen för tyckte jag hade läst det på någon sida, läste sedan att man ska låta hinken vara och inte öppna mer än nödvändigt vilket ju är logiskt :doh:


Har nu läst andra tillvägagångssätt, att man ska bara ha i lite socker från början och ta ur bären i tidigare skede och fylla på med socker i flera omgångar. Kommer mitt bli något att ha, eller har jag förstört det genom mitt slarv?
Ska jag använda jässtoppet eller stannar det av sig själv? Det ska jäsa 1-3 v enligt instruktionerna Tänkte strunta i klarningsmedlet då jag läst att det tar bort smak och färg och det vill jag inte.
Vad har jag för alkoholhalt i vinet nu? lite svårt med matematiken där. Har ca 7 kg bär och 7 kg socker i tillsammnans med vattnet som visar 22 l inkl bären.. Mätaren visar ca 42, svårt att se exakt då bären flyter omkring :screwy:
Ska jag ha i ekspån i något skede också?

Tack för er hjälp, döm mig inte för hårt :) :whistle:

Ta`t lugnt :lol: !
När du tar ut bären så pressar du med saften ner i hinken igen (tillsammans med smaken).
Det finns många olika sätt att brygga vin på och du har väl kanske blandat dem något.
Ha i bären 1-3v pressa ur dem och låt vätskan jäsa ut, vill du ha starkt vin så ger du små doser med sockerlag under jäsningens gång men gå inte för högt i oe så jästen inte orkar jäsa ut.
jag brukar ofta stanna vid +2-3 grader och vinet smakar sisådär, senare när det lagrat sig så blir det bättre kanske rent av jättebra :)
Låt vinet jäsa ut utan jässtopp och sedan kan du om du vill stoppa det för säkerhets skull.
Låt sedan vinet vara i en försluten dunk ända tills det är helt klart , gärna lite till! (håll kollen på dunken så den inte sväller i början, då låter du det pysa ut lite försiktigt)
Vänta lääänge med att flaska det för att få så lite bottensats i flaskorna som möjligt. (det är jättetråkigt när det visar sig att du har haft för bråttom och vinet är bösigt).
Vad gäller % så har det ju egentligen ingen större betydelse , bara vinet smakar bra.

Go lycka!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Weinkeller »

sidenskan skrev:Hej!

Jag håller som bäst på att brygga ett bärvin med huvudingrediensen blåbär. Jag har även hallon, jordgubb och lingon (Juice JOKK) i det blivande bärvinet. Eftersom jag är nybörjare på detta, men otroligt entusiastisk så dyker det upp frågor, funderingar och ibland lite panik över hur man ska gå vidare i processen. Just nu har jag ett sånt dilemma, man är ju livrädd att förstöra något... :O

Jag har igår kväll låtit sila bort all frukt. Jag använde en metallsil och pressade bären lite lätt för att inte förlora så mycket saft. Det är nu ca. 14 liter kvar i dunken. Jag tog ett OE värde och det var nu 70, när jag startade var OE värdet 102 på endast bären och juicen. Jag satt i valet och kvalet med hur jag skulle gå vidare, om jag skulle sockra eller inte. Eftersom OE värdet fortfarande är så högt så avstog jag från att sockra, tänker vänta tills det är runt 60 OE.
Har jag gjort rätt eller fel? Spelar det egentligen någon roll? Nu på morgonen bubblar det på i jäsröret igen, men det är långt mellan bubblorna, ca. 2 min. Tror ni jäsningen är igång? Kan dock säga att drycken smakar ljuvligt med blåbär som huvudton och avslutas med lätt smak av hallon, mums.

Kan ni hjälpa mig beträffande sockermängden?
Så här har jag räknat:
2,7x102(start OE)x14(liter saft) = 3856

Jag siktar på en procent på 12 och 15 liter färdigt vin eftersom det just nu är 14 liter i hinken och jag vill inte späda med så mycket vatten. Räknar vidare:
12(% i slutändan)x15(l. vin i slutet)x16 = 2880

3856-2880 = 976gr. mer socker ska i, stämmer detta?

Eftersom jag inte vill späda med så mycket vatten som jag sa, kan jag röra ut sockret i lite av vinet i hinken och hälla tillbaka för att på det sättet undvika att späda? Undrar även om jag kan tillsätta mer Lingon dryck (JOKK, 1 l.) för att på det sättet öka antalet liter till 15?
Hoppas ni kan hjälpa mig att få lite klarhet i detta, så jag kan känna mig lugnare!
Tacksam för svar! / Sidenskan - färsk hinken
Nej, du räknar fel.
Om ditt vin jäser ner till 12 oe så har du 12% alkohol. (102-12)/7,5=12%
Lite beroende på vilken jäst du har så kan vinet stanna ända ner på -3 eller lägre vilket ger ca 14% och är en utmärkt styrka på Bärvin. Alltså tillsätt inte mer socker om du inte vill upp mot 15-16%
/Weinkeller
Användarvisningsbild
sidenskan
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 29, 2015 11:58
Utrustning: Ny jäshink

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av sidenskan »

Hej Weinkeller!

Tack för ditt svar! :)
Jag är så himla dålig på matte, så detta kanske blir mitt fall när det gäller att göra vin... :(
Jag har idag kollat OE och det är 57 så det jäser sakta, men jag har förstått att tid och tålamod ger bättre viner, så jag har ingen brådska. Är bara rädd att jäsningen inte kommer att fortsätta ända ner till -3, vad tror du? Jag ser gärna att alkoholhalten blir mellan 12-14% och håller med dig om att det nog är passande på ett bärvin. Jag har idag tillsatt lite jästnärsalt 2 krm. och nu jäser det på bra, ca. var 14 sek. Man är ju nojig att vinet inte ska bli bra eller gott i slutändan, men jag har som sagt ingen brådska utan tänker hellre vänta på ett riktigt gott vin! :) Jäsningen har idag pågått i 10 dagar.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Weinkeller »

Vad har du använt för jäst? Jästnäring var en god idé.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
sidenskan
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 29, 2015 11:58
Utrustning: Ny jäshink

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av sidenskan »

Hej Weinkeller!

Jag gjorde ju tyvärr en miss när jag valde vilken jäst jag skulle använda för jag tog tyvärr Edelmanns Steinberg jäst, vilket jag förstått i efterhand att man använder för vita viner. Hur som helst så jäser vinet bra nu, ungefär var 20e sek. men attans vad mycket bubblor det kommer! Vint smakade mycket gott, men självfallet för sött fortfarande när jag smakade sist. Jag håller tummarna att det blir fint ändå! :)
Har satt en ny hink på jäsning igår med 5kg. äpplen i klyftor, 3 dl. rönnbär, 4 dl. hallon och 3 liter vatten. Funderar på att späda med någon riktigt bra äppeljuice, för att slippa använda så mycket vatten. Jag har läst på många ställen att det blir blaskigt om man använder för mycket vatten och det vill jag ju inte. Jag skulle vilja göra några flaskor champagne av detta, om jag kan lyckas!
Hur som helst så är detta sååå himla roligt! Synd att jag inte har tillgång till en riktig bryggarbetsplats, trots att vi bor på landet!
Nästa projekt blir att bygga en "vinkällare" som inte är nergrävd i marken, utan på marken - ute på tomten. Det ska blir spännande! :)
Kanske lägger upp bilder på hur bygget går, om någon är intresserad! :)
Tessituss
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 30, 2015 9:46

Re: Har jag förstört vinsatsen?

Inlägg av Tessituss »

Martin73 skrev:
Tessituss skrev:Hjälp, jag vet inte om mitt fruktvin kommer bli något att ha. Jag gjorde det stora misstaget att vara för snabb med att sätta igång allt. Läste inte på ordentligt och har gjort en hel del missar i början av jäsningen.

Till att börja med så tog jag fram mina frysta bär jag skulle använda mig av. Tog 6 kg röda vinbär och 1 kg blåbär (om jag minns rätt), la dessa frysta bär i min jäshink (25 l) samt 7 kg eko socker, hällde på kokhett vatten för att komma upp i de 50-55 grader jag behövde för att hälla i påsen med enzymer (enligt instruktionen som följde med jässatsen).
Försökte även mosa bären på botten med en potatisstamp innan det var för mycket vatten men det gick ju inte heller så bra, spräckte botten på hinken.. :thumbdown: Min snälla far kom till mig med hink han hade hemma så kunde jag hälla över i den (kan tillägga att kl var ca 21.30 på kvällen) Vågade mig inte på att försöka mosa bären igen, fanns inte fler hinkar att tillgå (gick ändå inte med frysta bär). (Dagen efter åkte jag och köpte en ny hink då jag inte tyckte farsans var så himla fräsch, inte använd på 20-30 år men jag kunde inte få den helt ren hur mycket jag än skrubbade)

Kom förstås inte heller upp i de graderna jag skulle när jag nått 22 liters-strecket utan fick fylla kastrull efter kastrull av min vätska ur hinken och värma på spisen tills jag till slut kom upp i rätt grader. Blandade i påsen med enzymer och sen skulle man fylla på med kallvatten tills det blev 20-22 liter i hinken vilket jag då redan hade och måste vänta tills det svalnat av sig själv.. Gick och la mig och sov och hoppades det skulle vara lagom när jag vaknade. Kl var då ca 01.00. Vaknade vid 05.00 och gick upp och tittade till blandningen, var såklart inte alls under 30 grader så jag bar in hinken i badkaret och fyllde upp med kallvatten i badet, då gick temperaturen ner hyfsat fort.

Hällde i påsen med jäst (ingick i jässats - http://www.pgw.se/jassats-universal.html) och rörde om. Satte på locket och jässtoppet men korkad som jag är ibland tänkte jag inte så långt att det skulle vara vatten i den.. :doh: Det läste jag i min instruktion 3 dagar senare... Fyllde den genast med vatten som det mesta flög iväg av på en gång då jag satte den på plats igen.

Nu har det gått 13 dagar sedan jag påbörjade projektet och jag har nojat mig över huruvida mycket smak det kommer bli när inte bären är mosade, så jag tog ut bären idag och mosade de och la tillbaka de igen. Mätte även med oechsler-mätaren (visade 42) men det gjorde jag inte när jag började så vet inte hur jag ska räkna ut alkoholhalten då. Har läst era kommentarer på hur man räknar men jag är inte helt säker på vattenmängden, fyllde till 22-strecket o, ett tag var bären uppe vid 24-strecket men nu på 22 när alla bär är mosade. Smakade på vinet och det smakade rätt så sött men inte som att hoppet var ute.

Just det, en sak till. De två tre första dagarna rörde jag om i hinken dagligen för tyckte jag hade läst det på någon sida, läste sedan att man ska låta hinken vara och inte öppna mer än nödvändigt vilket ju är logiskt :doh:


Har nu läst andra tillvägagångssätt, att man ska bara ha i lite socker från början och ta ur bären i tidigare skede och fylla på med socker i flera omgångar. Kommer mitt bli något att ha, eller har jag förstört det genom mitt slarv?
Ska jag använda jässtoppet eller stannar det av sig själv? Det ska jäsa 1-3 v enligt instruktionerna Tänkte strunta i klarningsmedlet då jag läst att det tar bort smak och färg och det vill jag inte.
Vad har jag för alkoholhalt i vinet nu? lite svårt med matematiken där. Har ca 7 kg bär och 7 kg socker i tillsammnans med vattnet som visar 22 l inkl bären.. Mätaren visar ca 42, svårt att se exakt då bären flyter omkring :screwy:
Ska jag ha i ekspån i något skede också?

Tack för er hjälp, döm mig inte för hårt :) :whistle:

Ta`t lugnt :lol: !
När du tar ut bären så pressar du med saften ner i hinken igen (tillsammans med smaken).
Det finns många olika sätt att brygga vin på och du har väl kanske blandat dem något.
Ha i bären 1-3v pressa ur dem och låt vätskan jäsa ut, vill du ha starkt vin så ger du små doser med sockerlag under jäsningens gång men gå inte för högt i oe så jästen inte orkar jäsa ut.
jag brukar ofta stanna vid +2-3 grader och vinet smakar sisådär, senare när det lagrat sig så blir det bättre kanske rent av jättebra :)
Låt vinet jäsa ut utan jässtopp och sedan kan du om du vill stoppa det för säkerhets skull.
Låt sedan vinet vara i en försluten dunk ända tills det är helt klart , gärna lite till! (håll kollen på dunken så den inte sväller i början, då låter du det pysa ut lite försiktigt)
Vänta lääänge med att flaska det för att få så lite bottensats i flaskorna som möjligt. (det är jättetråkigt när det visar sig att du har haft för bråttom och vinet är bösigt).
Vad gäller % så har det ju egentligen ingen större betydelse , bara vinet smakar bra.

Go lycka!

Tack för hjälpen! Jag har nu efter 3 v tagit bort bären och oemätaren visar 30, från ca 40, smakade rätt starkt och rätt sött.. hur länge ska jag vänta nu? Hur vet jag när det har jäst ut? Hur vet jag om jästen inte orkar jäsa ut? Kan jag fylla på med mer vatten om jag tycker det smakar för starkt utan att det smakar blaskigt sen? Gör det något att det är så mycket luft i hinken? Säkert 10 L luft.

Ska jag använda damejeanne när det ska klarna?

Tack för svar =)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster