Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Omlott »

boozehacker skrev: Det såg ut som spy - det var inte stoppat med vinsvavla e.dyl - det var som sagt inte klarnat - men det smakade himmelskt, med en härlig kolsyra kick :-) Hur är det möjligt???
Godkväll Booz!
Dina tidigare bryggder behöver nog bara mer tid i sina flaskor. Lagring tar bort jästsmak med tiden.
Anledningen till att det blev så bra den här gången kan vara att du inte använde samma jäst den här gången?
Vänliga hälsningar / Omlott
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av boozehacker »

Japp, rätt gissat :P
Min jästsmakande batch var satt med Lalvin Burgovin RC212 .
Min icke jästsmakande batch var satt med Lalvin QA23 - en underbar jäst :D
LenaW
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 02, 2014 15:11

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av LenaW »

Jag har massa vin på gång och håller nu på med att göra etiketter. Men vad ska man skriva för årtal?
Jag börja i år strax innan midsommar med vinet men det kommer ju inte vara klart förrän 2015.
Så skriver man året då man började/plockade bären eller det året det är klart (tappas på flaska för lagring)?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av renkku »

Man skriver årtalet man skördat (alltså påbörjat lagringen).
LenaW
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 02, 2014 15:11

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av LenaW »

Ok, tackar! :thumbup:
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av boozehacker »

Igår har jag påbörjat en ny batch (4). Jag använder mig av samma jäst som innan - Lalvin QA23.
Skillnaden mot batch 3 är att jag har kört 15 kg vinteräpplen genom min fantastiska råsaftcentrifug - Philips HR1871/70 - och fått 9 L färskpressad juice med betydligt mer smak än köpt koncentrat juice.
Juicen har pastöriserats i 90 °C. Till detta har jag tillsatt 11 st 2 dl Garants ekologiska koncentrat juice samt 1 kg socker samt vatten - Totalt blir det ca 3 kg socker. Musten uppgår till 16 L samt är 80 Oeschle .
Eftersom jag kör i två 10 L dunkar vill jag ha plats med resterande socker - ca 2 Kg - i dunkarna när det första sockret är slut.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av boozehacker »

Hade egentligen tänkt bifoga en liten videosnutt på dunkarna - rätt imponerande att se vilket tryck det är i jäsningen just nu - färgen på musten, det rusande bubblet i jäsrören, och ljudet från jäsningen! Men jag lyckades inte ladda upp o publicera mp4 filen :( .
Men jag förstår konceptet KillerYeast nu - finns nog inget som överlever i den musten annat än Lalvin QA23 :lol:
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Duffen »

Rulles, Edelmans och Nonne Noir.

Dessa har jag att välja på. De är druvkoncentrat. Någon som har erfarenhet av dessa? Vill så klart välja den bästa. Vitt vin är det frågan om.

Om du har erfarenhet av dessa berätta gärna
Sallelinus
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 15, 2014 20:33

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Sallelinus »

Hej!

Jag har haft en jäshink stående i förrådet i ett par månader, men missat att rengöra den innan jag ställde ut den.
När jag tog fram den idag för att testa en ny vinsats så var det svart illaluktande sörja i botten.
Jag sköljde av den först med hett vatten + diskade den 2ggr med vanligt yes diskmedel, och rengjorde därefter med rekordrens.
Nu till mina två frågor:
1. Vad är det som har hänt i hinken? Ruttnat?
2. Är det någon fara att använda hinken efter noggrann rengöring? Kan självklart köpa en ny jäshink, men är otålig och butikerna är stängda.

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Omlott »

Förmodligen så var det fukt kvar i hinken och kanske en del ätbara saker för diverse mögelsporer. Ska nog inte vara någon fara nu när du sköljt ur den så ordentligt.
Sallelinus
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 15, 2014 20:33

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Sallelinus »

Omlott skrev:Förmodligen så var det fukt kvar i hinken och kanske en del ätbara saker för diverse mögelsporer. Ska nog inte vara någon fara nu när du sköljt ur den så ordentligt.
Ok, tack så mkt för det snabba svaret!
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Omlott »

Sallelinus skrev:
Omlott skrev:Förmodligen så var det fukt kvar i hinken och kanske en del ätbara saker för diverse mögelsporer. Ska nog inte vara någon fara nu när du sköljt ur den så ordentligt.
Ok, tack så mycket för det snabba svaret!
Varsågod! Lycka till med bryggningen! :thumbup:
LenaW
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 02, 2014 15:11

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av LenaW »

Mitt vin har blivit jätte klart och fint, smakar bra gör det också (inte alls sött).
Men enligt min jäsmätare (hydrometer) är det inte klart. Den har legat på 40 i över två månader utan någon förändring.
Vad ska jag göra? Kan jag tappa upp det på flaskor för lagring?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Jag skulle inte våga göra det utan att jässtoppa (har varit med om lite för många flaskjäsningar). Men om du jässtoppar så borde det vara ok.
LenaW
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 02, 2014 15:11

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av LenaW »

Då gör jag så. Tackar :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster