Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Brandis »

Håller på testa min första vinsats, en Doc´s Chardonnay, den har jsät 14 dagar i ca 17 grader och flyttades sedan till ett lite varmare utrymme om ca 22 grader för utjäsning.
under i princip hela processen har det luktat väldigt gott om jäsningen, nu luktar det i princip mäsk (väldigt jästigt) och det har bubblat på bra hela tiden.
Är den markanta jästdoften normal i slutet av jäsningen?
Har ju aldrig gjort vin innan så tacksam för svar.
(vinet är också väldigt grummligt än)
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Martin73 »

Jag har precis smakat av ett Aroniavin och saknar eftersmaken på det!!
Det doftar gott och det finns smak som inte heller är dålig.
Oe ligger ganska högt +15 men det är inte för sött ,det lämnar en beska som känns lite sandig i gomen men inget mer??
Det ska bulklagras i 10+7liter (2 dunkar) och jag undrar om ni har några tips på vad som kan ge en angenäm eftersmak utan att söta ytterligare!?!

En egen ide är att jag hystar i några Rostade EKspån i den ena?? kan det vara något?
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Wickerman »

Jag har precis smakat av ett Aroniavin och saknar eftersmaken på det!!
Det doftar gott och det finns smak som inte heller är dålig.
Oe ligger ganska högt +15 men det är inte för sött ,det lämnar en beska som känns lite sandig i gomen men inget mer??
Det ska bulklagras i 10+7liter (2 dunkar) och jag undrar om ni har några tips på vad som kan ge en angenäm eftersmak utan att söta ytterligare!?!

En egen ide är att jag hystar i några Rostade EKspån i den ena?? kan det vara något?
ekspån helt klart! kanske en vaniljstång?
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Martin73 »

Ekspån blir det! :)

Vaniljstång alltså!!
Kan man lägga i den hel?
Jag vill helst inte skräpa ner för mycket i dunken eftersom det är troligt att det går direkt i flaska sedan..
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Wickerman »

Martin73 skrev:Ekspån blir det! :)

Vaniljstång alltså!!
Kan man lägga i den hel?
Jag vill helst inte skräpa ner för mycket i dunken eftersom det är troligt att det går direkt i flaska sedan..
lite vanilj skräpar väl inte ner så mycket, jag har druckit vin som har haft en hel del rester av druvor, det blev en ordentlig smak av russin sista glaset ur flaskan, så lite vanilj skadar nog inte.
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Martin73 »

:) Nåja russin är ju gott!

Jag kapade upp en vaniljstång i 4 delar och la två bitar i varje dunk samt Rostade ekspån i föreskriven mängd (enligt pkt rekommendation).
Så nu får jag glömma bort dunkarna någon månad eller 2 så får vi se om det blivit något trevligt av det!!
Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Lakritskatten »

Jag har ett vin (egentligen ska det bli en cider) som just nu smakar lite väl surt.
Vad kan jag ha i för att få upp pH lite, bikarbonat, vinkrita eller annat?

Jag vill såklart påverka den övriga smaken så lite som möjligt. Dessutom får den utblandat inte vara dödlig för jästen då det ska kolsyrejäsas!
Det skulle dessutom vara en fördel om det gick att få tag på i livsmedelsbutiker.

Hare! /Lkn
Germanjacker
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån aug 14, 2006 2:00
Ort: Södra Dalarna

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Germanjacker »

Jag ska nu sätta min tredje sats med Ekens chateau 7-dagars rött... Tycker det blir ett gott vin till lättare mat samt till berusning. Men nu till min fråga, jag har en påse rostade ekspån från pgw. Ska jag ha med dom i vinet från början eller ska jag hälla i ekspånen i tunnan när vinet jäst ut och jag bulklagrar det?
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Lakritskatten »

Kör en liten fuling och kör dubbelpost, hoppas att det går bra denna gång. Annars ber jag om ursäkt!


Jag kollade värdet på mitt vin (som egentligen ska bli en cider) idag (20/3) och det låg fortfarande på 4 precis som vid mätning 1/3.
Vågar jag nu tillsätta socker och lite jäst, eller skulle det kunna vara så att jästen har dött och restsockret kommer få mina flaskor att explodera?
Har dessutom införskaffat bikarbonat för att höja pH något. Någon som har koll på hur man doserar detta?

Ska tidigt nästa vecka in på en längre sjukhusvistelse och vore trevligt att då få buteljera i helgen, så all hjälp är lite extra uppskattad!
stekvin
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis apr 15, 2014 18:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av stekvin »

Har just öppnat dunken efter klarning av vin och nu ser det ut som på bilderna nedan. Det är klumpar som flyter på ytan. Har jag förstört vinet helt eller går det att rädda?

När jag just hade öppnat
165629_A2qzNLb.jpg
Efter jag hade tagit bort delar av det
165629_qlhPd2Y.jpg
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Tycker att det där ser ut som jäst som flyter omkring, vad har du haft för jäst i? De flesta jästsorter sjunker ju till botten men det finns ju jäst som flyter på ytan.
stekvin
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis apr 15, 2014 18:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av stekvin »

Jag använde mig av Rulles 7 dagars, bild nedan. Vet inte vad det är för jäst, det följer med en påse vid köp. Vinet luktar också väldigt sött.

http://metrobloggen.se/metrobloggen/med ... les(2).jpg
rb0ne
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor apr 24, 2014 12:11

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av rb0ne »

Jag har tidigare bryggt ett antal omgångar öl (á 3-5 liter) och har nu gett mig på ett försök med ingefärsvin (á 25 liter). Hittills är har det varit mer eller mindre samma process, i någon mening (ett dygns "mäskning" snarare än någon timmes och sedan filtrera bort alla "frukt"bitar och tillsätta kokt vatten istället för att koka bryggden, så so far, so good) och nu står det och puttrar fint i sin tunna.

Frågor om buteljering:
Jag kommer troligtvis investera i ett antal (mörka) glasflaskor med patentkork (av typen http://www.glasoflaskor.se/shop/500ml-g ... ssisk.html eller snarlika). Som sagt har jag lite vana av att brygga öl och då är det bara att smälla på en kapsyl eller stänga patentkorken och låta det sköta sig själv så blir det bra, finns det någon anledning till att göra annorlunda med ett frukt eller blomvin? (det är väl mest i lagringssyfte jag tänker)



Receptet ifråga (som jag kanske inte riktigt följer slaviskt, men det beror mest på receptanalfabetism från min sida):
http://www.theguardian.com/lifeandstyle ... inger-wine
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Anledningen till att man traditionellt använder naturkork till vin är att korken släpper igenom lite syre och alltså ger en svag oxidering (som man alltså vill ha).

Med kapsyl eller patentkork får du inte samma mognad som med naturkork alltså. Sen om det är negativt eller inte får du avgöra själv:)

Det är därför som finare viner med plastkork har en kork som ser ut som ett plaströr med nån slags skumplast i mitten. Såna korkar är gjorda för att släppa syra på samma sätt som naturkork. Det finns också massiva plastkorkar men de används alltså på samma typer av viner som man kör med skruvkapsyl på (d.v.s. viner som inte är tänkta att lagras på flaska).
rb0ne
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor apr 24, 2014 12:11

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av rb0ne »

latmasken skrev:Anledningen till att man traditionellt använder naturkork till vin är att korken släpper igenom lite syre och alltså ger en svag oxidering (som man alltså vill ha). [snip].
Tack för snabbt svar.

Jag har ett par månader på mig att vela över vilket jag väljer att göra, men nu har jag iallafall en utgångspunkt.

Sen kommer jag troligen kolsyrejäsa en del av vinet på flaska (kanske fem eller tio liter, jag gissar att 5g socker per liter även gäller för vin) och förutsätter att det kan vara dumt att använda vinkork i sådana fall.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster