Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Martin73 »

Låt jästen jobba och kontrollera Oe, ge endast små givor socker så att du inte höjer oe över vad du vill att det ska ligga på när det jäst klart.
När det slutat sjunka så är du framme.
Då kan du jässtoppa om du vill och sedan låta vinet klarna i en bulkdunk eller damejange låt inte luften komma till.
På det viset har du dålig koll på % men det brukar inte vara så relevant i min bryggning åtminstone.
Späd inte vinet för att du tycker det är starkt, lagra det hellre och prova sedan.
Vinet ändrar sig mycket i smak under lagringen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

För att förtydliga lite.

Mät oechsle. Vänta en vecka. Mät oechsle.

Har det ändrat sig? Då jäser det fortfarande. Har det inte ändrat sig? Då har vinet slutat jäsa.

Vill man maximera alkoholhalten så väntar man tills vinet är nere runt 0 oechsle, tillsätter en skvätt socker (1 dl?). Vänta en vecka. Mät oechsle.

Är det nere på noll igen? Tillsätt en skvätt socker. Vänta en vecka. Mät oechsle.

osv.


Så länge vinet jäser bildas koldioxid som lägger sig som ett skyddande lager ovanpå (den är tyngre än luft så den trycker undan luften). Den minskar oxideringen.

Den största risken är dock att du får in ättiksyrabakterier (de finns i luften runtomkring oss).

Om man VILL göra vinäger så rekommenderas att man har vin i en glasburk med vid öppning och sätter tunnt tyg över som skydd mot flugor. Sen låter man bara den står i ett rum och efter nåt år så brukar det ha blivit vinäger just tack vare att ättiksyrabakterier från luften kommit ner i vinet.
bonusvita
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 28, 2015 15:59

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av bonusvita »

Hej. Ny på detta forum och ny på det här med vinbryggning.
Jag har fått en gammal glasdamejeanne av mina föräldrar, den är på 25 liter och jag har nu under några veckor jäst ett vin i den.
Jag har köpt en vinsats på vitt vin av Vinbutiken i Göteborg, där köpte jag även alla verktyg och tillbehör som jag behövde för bryggningen.
Och jag har följt rekommendationerna och bruksanvisningen så gott jag har kunnat.
När jag började så visade mätstickan på 70, och när jag slutar så visar stickan på 0.
Hur många % alkohol är då vinet på? Jag försöker läsa beskrivningen, men jag fattar ingenting.
Sedan så sade vinbutiken till mig att jag skall eftersöta den med 12.5 gram socker per liter vin, tycker jag låter mycket och på bruksanvisningen står det 2.5 gram socker per liter vin. Men vinet känns inte torrt, snarare mjukt och runt och riktigt gott.
Jag har köpt lite drygt 20 stycken 1 liters flaskor på Ikea, sådana med egen tryckkork på. Som jag tänkte tappa upp denna dryck på.
wappe
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor aug 04, 2011 9:07

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av wappe »

bonusvita skrev:Hej. Ny på detta forum och ny på det här med vinbryggning.
Hur många % alkohol är då vinet på? Jag försöker läsa beskrivningen, men jag fattar ingenting.
Sedan så sade vinbutiken till mig att jag skall eftersöta den med 12.5 gram socker per liter vin, tycker jag låter mycket och på bruksanvisningen står det 2.5 gram socker per liter vin. Men vinet känns inte torrt, snarare mjukt och runt och riktigt gott.
Det låter som du har koll på det mesta. Enligt en lista jag fick med min hydrometer så ligger din alkoholhalt på 9,2% och använder man följande formel 1000*(OG-FG)/8 [%]. Får man 8.75% så runt 9% ligger vinet på.
Eftersötningen görs efter tycke och smak 12,5 g/l kan användas om vinet jäst ner till -5. Jag brukar göra så att föst smaka på det är utan någon sötning och avgöra efter det. Oftast brukar jag vilja ha det på ca 0 så tycker du det smakar bra nu så behöver du inte göra något.
Annars så är det bara att testa och hälla upp ett glas och söta lite och se om det smakar bättre.
bonusvita
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 28, 2015 15:59

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av bonusvita »

Ok. Thx!
Lättvin mao... :D
Jag tycker inte att jag behöver söta det något, det smakar riktigt bra som det är just nu.

Men jag råkade när jag tappade upp det på flaskor, att få med bottensats på de sista 4 flaskorna.
Och jag försökte filtrera bort bottensatsen genom att hälla vinet i en kaffesil (väl rengjord innan), men bottensatsen följde med genom filtret, och det tog ett bra tag att få 1 liter vin att passera genom filtret!
Är det bara att gilla att man får med bottensats, eller hur gör man för att radera bort det helt och hållet?
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Martin73 »

Det bästa sättet är att bulklagra alltsammans på dunk och sedan flaska det när det lagrat sig länge nog för att drickas direkt om andan faller på.
Nu har du kanske haft lite bråttom och får välja om du ska nöja dig med lite grums i botten eller korka upp och Bulka det.
bonusvita
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 28, 2015 15:59

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av bonusvita »

Martin73 skrev:Det bästa sättet är att bulklagra alltsammans på dunk och sedan flaska det när det lagrat sig länge nog för att drickas direkt om andan faller på.
Nu har du kanske haft lite bråttom och får välja om du ska nöja dig med lite grums i botten eller korka upp och Bulka det.
Bulklagra? Ööhh, va?
Om jag förstår saken rätt, (trots att jag aldrig har hört just det ordet förr) så säger du att man skall lagra vinet länge på avskiljt ställe. Men bottensatsen försvinner väl inte på det sättet? Den måste väl filtreras bort eller på annat sätt tagas bort från vinet?. Så det spelar väl ingen roll vad det är för sorts behållare för ändamålet? Och det rör sig totalt om 4 flaskor, de andra är helt klara, finns inte tillstymmelse till bottensats i dem. Och jag har inte bråttom, utan var sak får ta sin tid. Jag har följt instruktionerna så gott jag har kunnat.

Men frågan kvarstår. Kan man dricka vin som har bottensats? Smakar inte vinet sämre med satsen kvar?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Bulklagra betyder att man lagrar hela satsen i ett stort kärl istället för att tappa det på flaska. Tänk "fatlagring".

Bulklagring har några fördelar:
1. Allt vinet åldras likadant. Lagrar du i flaskor kan olika flaskor åldras olika (dels beroende på att de utsätts för olika temperatur, ljus, syre genom korken etc men även för at tnär du flasktappar så kan olika flaskor få olika "mix" av vinet).

2. Det är lättare att provsmaka lite grann

3. Det går inte åt lika mycket flaskor

Men det finns också nackdelar.

Man behöver kärl. Det är större risk att hela satsen infekteras.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Martin73 »

Jag har säkert missförstått det lite då.
Men de 4 flaskorna kan du ju hälla i en 5l dunk och ställa undan, bottensatsen sjunker om den får stå ifred och sätter sig till viss del i botten på dunken.
Bulklagra gör man för att allt vinet i en sats ska lagras till samma smak annars kan de olika flaskorna få lite olika smak.
Jag bulklagrar i första hand på grund av att jag inte vill flaska vinet för tidigt och sedan få bottensats , när det sedan är bulklagrat 6mån eller liknande så har du ett vin som håller sig kristallklart i flaskan.
Det är lite tråkigt att ställa fram en vinare på bordet och be gästerna akta sig för slumpen 8)

Edit,
Ser nu att jag gjorde en Papegoja på Latmasken :lol:
Senast redigerad av Martin73, redigerad totalt 1 gång.
bonusvita
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 28, 2015 15:59

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av bonusvita »

Aha. Ok, då förstår jag.
Jag ska göra en sats till så småningom, då ska jag göra så med den.
För tillfället så bulklagrar jag de 4 flaskorna på dunk och låter dem stå bortglömda fram till våren eller något sånt.
Bromancer
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör okt 03, 2015 14:07

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Bromancer »

Tänkte checka av innan jag gör min första sats med blåbärsvin. Jag har bären frysta just nu, hur ska jag hålla bären "sterila"?
bären är rensade och sköljda i vatten innan de blev nedfrusna. Jag har tänkt att krossa dem, men behöver jag hälla på varmt vatten eller så?
Har en nylonpåse att ha fruktgeggan i denna ska väl ha de krossade bären i sig under hela jäsningsperioden?

har även mycket tillsatser och är lite osäker på vilken ordningsföljd som är korrekt på dem. Är mest osäker på Campden tabletterna, de måste väl tillsättas först och jästen ett tag efter..? och tabletterna tillsätts till de krossade bären för att döda eventuell vildjäst..? Vad mer för funktioner har tabletterna?

Sen har jag "potassium sorbate" antar att det är konserveringsmedel?

Sen har jag även pektin enzym som ska vara bra för nedbrytningen av bären osv.. När ska detta tillsättas?
Tannin har jag med. antar att det tillsätts när jäsningen ska börja?

vinsyra har jag med.

sen har jag sett olika variationer på hur socker ska tillsättas, antingen allt på en gång eller först 1kg och sen lite vid varje omtappning.. Blir ju svårt att beräkna hur mycket socker man ska ha i om man tillsätter det vid olika tillfällen?

Som ni förstår så är det första gången jag ger mig in på detta och vill undvika onödiga misslyckanden då alla mina stackars bär är handplockade :D
Daniel300
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: ons okt 07, 2015 16:20
Utrustning: Plastspannar...

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Daniel300 »

Lite uppstyrning tack, jag är lost.

Jag är nöjd med min jäsning (-5) och jag har hävt i jässtopp för ca 24 timmar sedan efter 3 veckor i hinken.

Tänker nu häva om och skaka ur kolsyran, hur gör jag efter det?
Läst massor men alla tycker såklart olika! Inget konstigt med det, men det skiftar i sånna grova drag att jag behöver fråga igen.

Tanken är att ha i klarningsmedel och sen får de stå orört i 4 veckor i hink med lock innan jag tappar på flaska. vad tror ni om detta?

Vinkittet i fråga är Ekens riesling.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Det är en smaksak och handlar också om hur mycket gammal jäst och annat det finns kvar.

Att ha i klarningsmedel och sen tappa på flaska när det klarnat är den "snabba" metoden. Men då kommer eventuell lagring (de flesta viner behöver lagras för att smaka bra, alla processer i vinet har inte avstannat bara för att jäsningen stannat) behöve göras på flaska. Lagring på flaska har nackdelen att olika flaskor kan mogna på olika sätt.

Vi är många som istället hellre "bulklagrar", d.v.s. lagrar hela satsen under en längre tid (från några månader upp till flera åt). Det kräver då att man har lämpligt kärl att lagra i. Jag är ingen "puritan" så jag använder ofta plastdunkar. Min tanke är att plasten är inte helt diffusionstät utan släpper igenom lite syre så det blir ungefär som att fatlagra. En 25-liters sats kanske jag delar upp på två 10-liters dunkar (en med och en utan ekspån?) och sen en 5-liters svagdrickaflaska. 5-literflaskan har jag sen för provsmakning och när jag tycker det börjar smaka bra så flasktappar jag från dunkarna.
Daniel300
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: ons okt 07, 2015 16:20
Utrustning: Plastspannar...

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Daniel300 »

Så du tycker helt enkelt att jag ska köpa hem en glas damejanne under helgen här o sen tappa över till den direkt nu utan klarningsmedel. Där får de sedan stå länge helt enkelt. Har ingen brådska alls.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Nja, det kan behöva klarnas lite först, så du inte har för mycket "bös" med vid lagringen (en del säger att de aldrig haft problem med att lagra på bottensats, andra säger att det kan börja ruttna och ha sig). Men du kan t.ex. klarna en vecka och sen tappa om det för bulklagring och "slutklarning".

Damejeanne kanske du inte behöver heller, jag kör en del med dunkar (ÖoB har rätt prisvärda 5-, 10- och 25-liters).

Du får tänka på att vid lagringen vill du inte ha för mycket luft i kärlet, dels kan det oxideras för kraftigt och sen innehåller luften alltid ättiksyrabakterier (som kan göra vinäger av vinet).
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster