Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Det går med en agraff över korken.

Det du behöver ha koll på är om flaskan tål trycket. Det måste vara flaskor avsedda för kolsyrade drycker (mousserande vin, öl, cider etc) annars riskerar du flasksprängning.
Juan
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons apr 30, 2014 12:52

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Juan »

Hej!

Ny medlem på forumet och har läst runt lite och verkligen blivit positivt överraskad av den trevliga tonen som finns här! Eftersom jag har fått upp ögonen för hembryggning så kommer jag säkert hänga mycket här framöver!

Jag har ett par nybörjarfrågor som säkert är korkade, men hoppas på att få svar ändå.

1. Citronsyra, vinsyra, mjölksyra. Kan någon reda ut skillnaderna? Som jag har förstått det är V-syra lite starkare än C-syra. Är det allt?

Jag har använt båda två i nästan identiska recept. De gångerna jag har använt V-syran har mitt "ogräsvin" fått en härligt mörkrosa färg, men nu sista gången när jag använde C-syra blev det brunt o dassigt. Smakade lite som vattnet oliverna ligger i. Har det något med syrorna att göra eller tror ni det är andra saker som har gått fel?

Mjölksyran ska vara lite mildare i smaken, går det att använda den istället när det står V/C-syra i receptet?

2. Om min vinliknande dryck blir för sur, är det då bäst att skära ner på V/C-syran eller på den färska citronsaften? Jag vill helst ha det lite sötare/fylligare utan att påverka alkoholhalten. Är då eftersötning med sockerlag bäst? Eller kan jag justera sötman i receptet?

3. Efter att ha läst runt lite så är jag väldigt sugen på att testa att torrhumla min dryck! Jag har beställt hem en påse Cascade. Att få aromen och den fruktiga smaken av humlen i min dryck men att slippa beskan låter väldigt spännande. Som jag har förstått det ska man tillsätta humlen efter vinet har jäst klart, ungefär hur länge tror ni att man ska låta det ligga i? Något jag bör tänka på?


4. Skillnaden mellan Dextropur och vanligt strösocker? Är dextropur lämpligt för vin? Använder man isåfall samma mängd som strösocker? När jag söker så hittar jag mest svar relaterade till kolsyrejäsning.


Som ni märker är jag ganska förvirrad, men jag är verkligen nyfiken och vill lära mig så mycket som möjligt! Tycker det här är väldigt roligt och intressant.

Om det är någon som kan ta sig tiden och svara på mina frågor så vore jag väldigt tacksam.

Ha det gott! :)

/Juan
Juan
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons apr 30, 2014 12:52

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Juan »

Bumpar med hopp om att någon kan hjälpa mig! Vill nämligen brygga min nästa sats så snart som möjligt. :thumbup:
johan0201
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: tor maj 01, 2014 18:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av johan0201 »

Halloj alla här inne! Har precis införskaffat allt jag behöver för att göra vin (hoppas jag) har tankar på att det skall bli en Novum 7 dagars persikovin att börja med, några sista tips och trick innan jag sätter igång? =)
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Omlott »

johan0201 skrev:Halloj alla här inne! Har precis införskaffat allt jag behöver för att göra vin (hoppas jag) har tankar på att det skall bli en Novum 7 dagars persikovin att börja med, några sista tips och trick innan jag sätter igång? =)
Håll allt rent, skriv ner allt du gör, ta dig tid och ta det lugnt.
Annars är det bara att go nuts! :)
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av renkku »

Juan skrev:Hej!

4. Skillnaden mellan Dextropur och vanligt strösocker? Är dextropur lämpligt för vin? Använder man isåfall samma mängd som strösocker? När jag söker så hittar jag mest svar relaterade till kolsyrejäsning.

/Juan
Samma mängd som strösocker ja och ja, druvsocker är lämpligt för vinjäsning :wink: Dock kan det bli billigare att köpa det som kallas för bryggsocker istället för sådana "fitness"-grejer som Dextropur.

Angående humlen och syrorna kan jag inte hjälpa, har någon gång tillsatt vinsyra till mitt vin (mycket sällan), och aldrig humle så där får någon annan hjälpa.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dr.Pepper »

En dum fråga

Tjena, jag undrar nu om temperaturen spelar någon roll vid jäsning av vin. Hade nämligen tänkt sätta brygga lite vin i lekstugan. Är detta en bra idé eller bara helt jävla uberdumt?

Tack för svar! :w00t: :unsure:
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Knox »

Vilken temperatur är det i lekstugan?

Att rekommendera är väl stabilt runt 18-20
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dr.Pepper »

Knox skrev:Vilken temperatur är det i lekstugan?

Att rekommendera är väl stabilt runt 18-20
Okej tackar, då får det väl bli garaget istället!
Riwen
Finjäsare
Inlägg: 69
Blev medlem: ons apr 02, 2014 13:25

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Riwen »

Heeeeej
Ska börja brygga vin cider mm
En liten fråga jag har 2st 30 liters jäskärl måste jag fylla dem till ett visst för att det ska funka och hur mycket MAX får jag fylla?
Ska göra rabarbervin med olika sorters jäst
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Knox »

Max 25 min 4-5l typ
Riwen
Finjäsare
Inlägg: 69
Blev medlem: ons apr 02, 2014 13:25

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Riwen »

Ok det funkar att göra mindre satser i stora kärl med då mao :)?
Gustafb
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 19, 2013 13:46

Bananvinet stannade efter omtappning

Inlägg av Gustafb »

Hej!
Jag tappade om mitt bananvin här för några dagar sedan och tillsatte då mer sockerlag och 0,6 gram vinsvavla till 5,5 liter vin. Nu kommer det inte igång igen.
Det kan ju jäst ut men jag tror inte det.
Jag provade en ny rengöring, oxi, som mamm inte skulle skölja, så jag gjorde inte så. Därför tycker jag inte att det kan vara bekymret.
Kvar blir frågan, har jag lyckats svavla ihjäl jästen?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Knox »

Ehm svavla dödar jäst... Varför tillsätta under jäsning?
Gustafb
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 19, 2013 13:46

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Gustafb »

Knox skrev:Ehm svavla dödar jäst... Varför tillsätta under jäsning?
Ehh. Därför att jag är puckad. :doh:
Nej men det stod i något recept att man skulle svavla vid varannan omtappning. Uppenbarligen lögn.
Aja, jag skulle ändå höja alkoholhalten med lite brännvin och lägga på lagring ett par år.
Man lär så länge man brygger.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster