Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Lakritskatten »

Odqvist skrev:Vid klarning kan jag tipsa om att alltid börja med att jäsa ut vinet ordentligt, sedan kallkrascha, dvs. ställ så kallt som möjligt, helst nära 0 C, i ca 5 dygn. Titta hur det ser ut. Är det klarare, men fortfarande grumligt, pröva 5 dygn till. Sen kan man fundera på om man bör forcera klarningen.
Tack för svar!
Det har verkiligen jäst ut helt, dock har jag redan haft i ena halvan av klarningsmedlet. Men till nästa gång ska jag se till att göra allt med ännu mer tålamod!
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Lakritskatten »

Nu har vinet äntligen klarnat!

Dum som jag var tyckte jag för en vecka sedan att vinet var helt klart och ställde mig därför och rengjorde flaskor med "super-rent". När jag upptäckte att detta inte var fallet så täckte jag flasköppningarna med lite aluminiumfolie (som jag snabbt kört i ugnen) för att på så sätt kanske slippa göra om det hela.

Behöver jag nu göra rent flaskorna på nytt?

God Jul!
/Lkn
Gustafb
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 19, 2013 13:46

Äpplevin

Inlägg av Gustafb »

Hej!
Satte ett äpplevin för 40 dagar sedan. OG på 1110 tror jag.
Dag 15, ett oechsle på 1027
Dag 18, ett oechsle på 1017
Idag dag 40, ett oechsle på 1003
Beräknad alkoholhalt ca 13-15 % jästen tror jag klarar ungefär den alkoholhalten.

Nu till frågan. Inget fel på vinet men det har en brödig efterton. Vad kan ha hänt?
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Äpplevin

Inlägg av Wickerman »

Gustafb skrev:Hej!
Satte ett äpplevin för 40 dagar sedan. OG på 1110 tror jag.
Dag 15, ett oechsle på 1027
Dag 18, ett oechsle på 1017
Idag dag 40, ett oechsle på 1003
Beräknad alkoholhalt ca 13-15 % jästen tror jag klarar ungefär den alkoholhalten.

Nu till frågan. Inget fel på vinet men det har en brödig efterton. Vad kan ha hänt?


Du ger oss inte mycket att gå på! Råvaror?, jäst? Jästemp?
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Gustafb
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 19, 2013 13:46

Re: Äpplevin

Inlägg av Gustafb »

Gustafb skrev:Hej!
Satte ett äpplevin för 40 dagar sedan. OG på 1110 tror jag.
Dag 15, ett oechsle på 1027
Dag 18, ett oechsle på 1017
Idag dag 40, ett oechsle på 1003
Beräknad alkoholhalt ca 13-15 % jästen tror jag klarar ungefär den alkoholhalten.

Nu till frågan. Inget fel på vinet men det har en brödig efterton. Vad kan ha hänt?
Edit, brödtonen har uppkommit mellan dag 18 och 40

Vidare information:
4 kg trädgårdsäpplen, frysta och körda i köttkvarn
2 kg köpta äpplen, aroma, ingrid marie och jona gold. Malda i köttkvarn
3 kg socker
6 l vatten
5 g universaljäst
5 g jästnärsalt
2,5 g pectolase

Jäst i ca 18 grader. Delar av tiden kanske så mycket som 21 grader
Användarvisningsbild
Dreadin
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 31, 2013 0:07
Ort: Stockholm/Solna

primär jäsning

Inlägg av Dreadin »

Hej!
Jag har precis börjat göra vin och spenderat ett antal dagar att läsa diverse forum och webbsidor, men har insätt att det finns lika många "rätta" sätt att göra saker som det finns inlägg.

Det är vissa detaljer som sticker ut mer än andra så jag tänkte fråga om av dessa här:

Enligt "The Winemaking Home Page" så bör man göra en primärjäsning av sin must med syretillförsel (med hjälp av t.ex en bomullstuss istället för vattenlåset), för att jästen ska kunna föröka sig innan den aneroba jäsningen startas.

Detta låter logiskt för mig men jag har inte hittat något om detta i de trådar som berör vinstatser med druvkoncentrat på detta forum.

Är detta på grund av att man som "stats"-bryggare räknar med att det finns tillräckligt med aktiv jäst i påsen, samt att tillräckligt med syre tillkommer musten vid omskakning, för att en primär tillvästfas av jästen inte skall vara nödvändig?

Om man gör en förkultur för få igång jästen och kontrollera dess viabilitet, är det då inte lika bra att tillförse den med så mycket syre som möjligt? (istället för att försluta flaskan helt och lätta på trycket då och då)
Too much of anything is never good, but too much of good wine is barely enough.
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Äpplevin

Inlägg av Wickerman »

Gustafb skrev:
Gustafb skrev:Hej!
Satte ett äpplevin för 40 dagar sedan. OG på 1110 tror jag.
Dag 15, ett oechsle på 1027
Dag 18, ett oechsle på 1017
Idag dag 40, ett oechsle på 1003
Beräknad alkoholhalt ca 13-15 % jästen tror jag klarar ungefär den alkoholhalten.

Nu till frågan. Inget fel på vinet men det har en brödig efterton. Vad kan ha hänt?
Edit, brödtonen har uppkommit mellan dag 18 och 40

Vidare information:
4 kg trädgårdsäpplen, frysta och körda i köttkvarn
2 kg köpta äpplen, aroma, ingrid marie och jona gold. Malda i köttkvarn
3 kg socker
6 l vatten
5 g universaljäst
5 g jästnärsalt
2,5 g pectolase

Jäst i ca 18 grader. Delar av tiden kanske så mycket som 21 grader
jag har aldrig använt en universialjäst, vet inte riktigt vad det är, men jag kan tänka mig att det är jästen som ger bismaken, men det försvinner säkert efter ett par månaders lagring!
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: primär jäsning

Inlägg av Wickerman »

Dreadin skrev:Hej!
Jag har precis börjat göra vin och spenderat ett antal dagar att läsa diverse forum och webbsidor, men har insätt att det finns lika många "rätta" sätt att göra saker som det finns inlägg.

Det är vissa detaljer som sticker ut mer än andra så jag tänkte fråga om av dessa här:

Enligt "The Winemaking Home Page" så bör man göra en primärjäsning av sin must med syretillförsel (med hjälp av t.ex en bomullstuss istället för vattenlåset), för att jästen ska kunna föröka sig innan den aneroba jäsningen startas.

Detta låter logiskt för mig men jag har inte hittat något om detta i de trådar som berör vinstatser med druvkoncentrat på detta forum.

Är detta på grund av att man som "stats"-bryggare räknar med att det finns tillräckligt med aktiv jäst i påsen, samt att tillräckligt med syre tillkommer musten vid omskakning, för att en primär tillvästfas av jästen inte skall vara nödvändig?

Om man gör en förkultur för få igång jästen och kontrollera dess viabilitet, är det då inte lika bra att tillförse den med så mycket syre som möjligt? (istället för att försluta flaskan helt och lätta på trycket då och då)
Jag har testat på flera olika sätt och alla har funkat lika bra!
jag har strött torrjäst på ytan och satt på locket med jäsrör

jag har gjort förkultur i ett glas och hällt i skakat om för att få ner syre och sedan på med vattenlås

det har jäst på lika bra på de olika sätten, så köper du en satts så kan du strö torrjästen på ytan och sedan låta den göra sitt jobb!
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Lakritskatten »

Hej, måste "bumpa" lite.
Jag rengjorde mina flaskor med "super-rent" och sköljde väl för några veckor sedan. Direkt efter täckte jag varje flasköppning med lite aluminiumfolie som fick ligga i ugnen någon minut. Bör jag sterilisera om flaskorna nu när jag ska tappa upp vinet?
Folien är knappast helt lufttät.

God fortsättning!
/Lkn
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Wickerman »

Lakritskatten skrev:Hej, måste "bumpa" lite.
Jag rengjorde mina flaskor med "super-rent" och sköljde väl för några veckor sedan. Direkt efter täckte jag varje flasköppning med lite aluminiumfolie som fick ligga i ugnen någon minut. Bör jag sterilisera om flaskorna nu när jag ska tappa upp vinet?
Folien är knappast helt lufttät.

God fortsättning!
/Lkn
Är "super-rent" steriliserande? då borde du inte behöva göra något....jag brukar köra med oxi och låta det ligga kvar i flaskan tills jag ska ha dom, det brukar inte vara några problem.
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Användarvisningsbild
Dreadin
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 31, 2013 0:07
Ort: Stockholm/Solna

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dreadin »

@Lakritskatten
Du behöver inte sterilisera om flaskorna, de fortfarande tillräckligt rena om aluminiumfoliet har suttit på.
Har själv ingen direkt erfarenhet av just ditt fall när det kommer till vintillverkning men kan lova att det inte har något som helst påverkan i laboratoriesammanhang där renlighet är A och O.
Too much of anything is never good, but too much of good wine is barely enough.
Gustafb
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 19, 2013 13:46

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Gustafb »

Behöver bolla lite med någon.
Mitt äpplevin har jag klarat med gelatin och kiseol. Det står kallt, -8 grader. Övertappat med hävert och sista slatten silad genom dubbla melittafilter. I kärlet har nu bildats minimalt med bottensats. Kan det vara rester som kom med via min lite småtaskiga hävertteknik? Det bör ju absolut inte kunna jäsa i den här kylan.
Jag behöver ha kärlet igen på lördag så den stora frågan är, skall jag flaska vinet eller häva om det och tillsätta mer jästnäring och höja temperaturen för att se om det inte jäst ut?
Jag har inte tillsatt jäststopp utan ochesle-värdet har varit detsamma vid två mätningar med ungefär en veckas mellanrum.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Såvitt jag vet så bildar jäsning inga restprodukter som blir bottensats. Bottensats består av jäst och partiklar som fanns i musten.

Har du fått en bottensats efter omtappning så var vinet alltså inte helt klarnat innan du tappade om.

Du skriver inget om hur länge det har stått och klarnat, jag låter mina projekt stå och klarna och bulklagras flera månader innan jag flasktappar.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Lakritskatten »

Hur skiljer sig ett vin som jäst snabbt i högre temperatur med ett likadant som jäst långsamme i lägre temperatur?
Softarnn
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 21, 2013 21:30

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Softarnn »

Lakritskatten skrev:Hur skiljer sig ett vin som jäst snabbt i högre temperatur med ett likadant som jäst långsamme i lägre temperatur?
Olika beroende på jästen och det finns lika många olika temperatur rekommendationer som det finns bryggare. Vanligtvis så är det desto långsammare desto bättre dock
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster