Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Jag tolkade frågan som att det handlade om att koka skalen, efter att man tagit bort dem från äggen.
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av AlterEgo »

Nu är biskvier bakade på äggen och äggskal kokta och torkade i ugnen.
Tänkte morra dem rejält. Men hur mycket kalciumkarbonat inehåller ett gram ägg?
Och hur mycket av det är tillgängligt för oxalsyran att reagera med?
Och hur många bryggningar står min fru ut med att jag har igång samtidigt?
(Mjöd, vitt mousserande, ale på gång och så skall det bli maskros och rabarber när jäshink frammana sig)
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av ranald »

AlterEgo skrev:Men hur mycket kalciumkarbonat inehåller ett gram ägg?
Om du menar hur mycket av äggskalet som är kalciumkarbonat så är det 90% av vikten. 10g äggskal ger 9g kalciumkarbonat.
AlterEgo skrev:Och hur mycket av det är tillgängligt för oxalsyran att reagera med?
Allt.
AlterEgo skrev:Och hur många bryggningar står min fru ut med att jag har igång samtidigt?
Ingen aning.
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av AlterEgo »

Schyst ranald.
Då skall jag gå lös på att mortla äggskalspulver och väga upp rabarber.
En jäsning till kan hon nog stå ut med.
mafghan
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jun 19, 2016 21:35

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av mafghan »

Hej,

Klar med min första sats, ett rosévin som ska buteljeras i dagarna.

Undrar lite över flaska/kork. Har fått ett gäng korkar av farsan och är på jakt efter "vita" genomskinliga flaskor nu.

- Det finn lite olika storlekar på kork har jag sett. Hur blodigt är det med storleken? Förstår att flaskmynningen inte får vara bredare än korken, men vad behöver jag tänka på här?
- Det finns flaskor med skruvkork, kan jag använda dessa och sätta en kork i istället för skruvkork?
- Hur noga måste flaskorna desinficeras? Det har ju varit vin i dessa tidigare, räcker det att skölja ur?

Något annat att tänka på?
Tack på förhand!
Mvh
Mafghan
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Köp fräscha korkar. De flesta flaskor har 18-19 mm öppning och man brukar använda 22 mm kork har jag för mig.

Även flaskor för skruvkapsyl brukar ha 18-19 mm öppning och det går att sätta kork i dem, men flaskans hals är klenare så det är möjligen lite större risk att det spricker.

Hur mycket flaskorna behöver göras rent beror på hur bra diskade de är, men oftast brukar man rekommendera att descinficera dem på nåt sätt.

Jag sköljer alltid med StarSan innan flasktappning för säkerhets skull.
mafghan
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jun 19, 2016 21:35

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av mafghan »

latmasken skrev:Köp fräscha korkar. De flesta flaskor har 18-19 mm öppning och man brukar använda 22 mm kork har jag för mig.

Även flaskor för skruvkapsyl brukar ha 18-19 mm öppning och det går att sätta kork i dem, men flaskans hals är klenare så det är möjligen lite större risk att det spricker.

Hur mycket flaskorna behöver göras rent beror på hur bra diskade de är, men oftast brukar man rekommendera att descinficera dem på nåt sätt.

Tack!
Jag sköljer alltid med StarSan innan flasktappning för säkerhets skull.
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av AlterEgo »

Jag mejlade någon som vet mer om äggskal.
Min slutsats är att jag aldrig skall köpa vinkrita
Vi gillar knepiga frågor! J

Skalet består till 100% av kalciumkarbonat, bortsett från hinnorna som sitter i skalet förstås. Men hur mycket som är tillgängligt är kanske en svårare fråga.

Jag vet att om man lägger ett ägg i ättika, alltså ättiksyra, löses skalet upp helt o hållet.

Du får väl prova helt enkelt, så får du se vad som händer.



Glad midsommar!



Vänliga hälsningar

Astrid



Astrid Lovén Persson

Verksamhetsledare/CEO

Branschorganisationen Svenska Ägg

The Swedish Egg Association

Box 63

532 21 Skara
simonw
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jun 30, 2016 11:33

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av simonw »

Hej!

Jag brygger just nu mitt första vin - fläderblomsvin. Det har nu jäst i 10 dagar, och jag har under tiden samlat på mig några frågor. Är det att föredra att efter några dagar sila bort blommorna? Det står nämligen ingenting om det i receptet, men jag tänker att vinet kanske tar upp beska från de små delar av stjälkarna som fortfarande är kvar. Jag börjar bli sugen på att provsmaka. Jag vet att 10 dagar är för lite, men är ändå intresserad av att få ett hum om hur det kommer att smaka. Är det bara att öppna locket till jäshinken, eller kommer det påverka jäsningen? Självklart är jag noga med hygienen. Genom hinken ser jag att det ligger något slags skum (2-3 centimeter) på ytan. Det är inget att oroa sig för eller? Sist men inte minst: Bör man röra om i vinet lite då och då?

Receptet jag utgick från: http://www.hambletonbard.com/assets/doc ... uction.pdf
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Omlott »

Godkväll Simon och välkommen till bryggträsket ;)
När du gör flädersaft ska man ta bort blommorna efter fyra dagar. Tror som du säger att just kvistarna kan ge oönskade smakämnen.
Provsmaka går bra, lyft inte på locket för ofta dock då det alltid finns en risk att någon främmande svampspor eller bakterie hittar ner i kärlet.
Skummet är bara från kolsyran som bildas av jästen, inget att oroa sig över.
Röra om i vinet kan vara bra dem första dagarna för att syresätta beyggden. Själv tycker jag det räcker om jag gör det en gång vid jäststart sen går jag och ruckar på jäskärlet några gånger så det skvallpar runt.
Dionysia
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jul 23, 2016 20:29
Ort: Dalarna

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dionysia »

Goder afton. Jag råkade i ett svagt ögonblick få för mig att göra lite fläderblomsvin efter random recept från internet som nu står och bubblar snällt i en vrå. Som den ärkenörd jag är så gick det förstås inte att sluta där utan jag bestämde mig för att testa det här med egenhändig vintillverkning i lite större utsträckning. Så för att starta det hela på lite lagom dyrbar nivå så skaffade jag mig en sats Ekens Chateau 7-dagarsvin (vitt) bara för att prova om det är något jag vill syssla med.

Jag har blandat denna häxbrygd i enlighet med instruktionerna förutom en punkt - jag läste nämligen lite för fort och råkade hälla i 4 kg strösocker istället för 3,5 som det stod på paketet (missade att beställa bryggsocker). Det står att vinet ska ha jäst ut efter 3-5 dagar. Idag är det femte dagen och det bubblar fortfarande av bara helsike i jäsröret, med ca 5 sekunders mellanrum. Jag antar att det beror på det extra sockret så att det behöver stå längre för att jäsa ut ordentligt?

Öxmätaren åkte naturligtvis i golvet och gick sönder ungefär en kvart efter inköp så jag har inga fina värden att rapportera. Jag provsmakade en skvätt idag och det är rätt blaskigt, med en hel del kolsyra och framträdande alkoholsmak. Inte jättesött, men jag skulle inte beskriva det som torrt heller...

Är det här experimentet på rätt väg om det får stå och jäsa till sig ytterligare ett par dagar? :unsure:
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av ranald »

Det ordnar sig nog med tiden. Låt det jäsa klart och se hur det utvecklas.
Dionysia
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jul 23, 2016 20:29
Ort: Dalarna

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dionysia »

Tackar! Idag är dag 8 och jäsningen verkar ha lugnat sig så jag tänkte tillsätta jässtopp och klarning i morgon. En annan fundering - hur bär man sig åt för att skaka en 30-liters jästunna? Jag orkar nätt och jämt lyfta fanskapet. Skulle det funka att ta en väl rengjord slev och helt enkelt röra runt tills kolsyran är borta?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av ranald »

Kanske. Eller en rejält stor ballongvisp.
Bryggarlelle
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jul 27, 2016 12:55

Eftersötning

Inlägg av Bryggarlelle »

Brygger vitt vin från en köpt sats. Jag har tappat över vinet i en ny tunna, hällt i jässtopp, klarningsmedel.

Jag ska eftersöta vinet som nu ligger på -5. Hur eftersötar jag lämpligast? Är det bara till att beräkna hur mycket socker jag behöver och sedan hälla i det och röra runt eller måste jag tappa över vinet i en ny tunna igen?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster