Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Weinkeller »

Äpplejuicen i sig själv lär ligga på ca 1045-1050 i oechsle. Vinbären ger inget nämnvärt bidrag. Jag skulle låtit det hela vara och gjort glögg på det om det inte är gott som starkvin. Det vet du dock inte förrän om ett eller ett par år.
Skulle gissa att ditt vin ligger på ca 17% alkohol nu. Ska du späda det så använd ett torrt vin eller cider för att få ner restsötman och alkoholhalten utan att tunna ut smaken för mycket.
/Weinkeller
Dennis M
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 15, 2015 22:51
Utrustning: Jäshink

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dennis M »

Nja första satsen kan nog ligga därikring för den har ju jäst ut helt men denna satsen har stannat och måste komma igång igen så jag får prova att späda.

Kan nån rekommendera en bra bok om vinbryggning? en del är ju väldigt gamla och visst finns det på nätet men de är inte så smidiga att bläddra i.

Skulle ni klarna ett vin som är hyffsat klart? det verkar vara lite olika turer om det och jag litar inte på mitt recept längre :lol:

När jag ska handla mer produkter vem rekommenderar ni som har bra jäst, klarning osv.?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Klarna ett vin som är klart?

Menar du "tillsätta klarningsmedel"?

Jag tillsätter aldrig klarningsmedel, jag klarnar alltid med tid (flera månaders bulklagring).

Har inga bra tips på böcker.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Omlott »

Dennis M skrev:Kan nån rekommendera en bra bok om vinbryggning? en del är ju väldigt gamla och visst finns det på nätet men de är inte så smidiga att bläddra i.
Kolla på dina lokala loppisar. Har 5 olika böcker jag hittat genom åren.

Kolla under "Mat och dryck" eller någon liknande kategori i hyllorna.

Kolla på bibblan också.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Spontant kan jag ju säga att det finns nog ingen bok som är Boken med stort B när det gäller vinbryggning.

Det beror på att de allra flesta böcker riktar sig till nybörjare och försöker förenkla, ofta så till den grad att de knappt lär ut nåt.

Läs många böcker, kolla på biblioteket t.ex., har man läst ett par böcker så går det på nån timme att skumma igenom de som biblan har för att se om nåt skiljer sig.

De flesta böcker har inte mer än 10 sidor om grundprinciperna, sen är det resten med massa olika "recept" (eftersom nybörjare vill ha färdiga recept). Och om man redan kan det mesta så går det snabbt (i alla fall för mig) att skumma sig igenom texten och se om man hittar nåt nytt.

Ovanstående gäller inte bara böcker om att göra vin, det kan tillämpas på de flesta fackböcker.


Jag tycker att http://vinboken-online.com innehåller mycket bra, väldigt få av de pappersböcker jag har läst nämner efterbehandling för att smakjustera. I bästa fall nämner de eftersötning och blanda med annat vin.

http://wijnmaker.blogspot.se/ (ignorera att det blev .se när jag kopierade länken, han är Holländare om jag inte minns fel) har mycket intressant också.

För att inte tala om forumet här som sagt var.
Dennis M
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 15, 2015 22:51
Utrustning: Jäshink

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dennis M »

Ok, ingen bibel finnes då :)

Jag fyllde upp till 17 liter för jag tänkte något runt tio procent som man kan servera kylt på sommaren kanske skulle funka när det mest är äpple med lite vinbär, typ rose`?

Iallafall kom det igång igen och bubblar på glatt, eventuell eftersötning gör man efter jässtoppet antar jag?


mvh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Om man ska eftersöta med socker så måste man jässtoppa innan, annars är risken att jästen jäser upp det extra sockret. Man kan eftersöta med laktos, stevia eller nåt annat icke jäsbart om man inte vill jässtoppa.

Men det ska ju ha jäst klart i alla fall så du vet hur det kommer smaka.
Dennis M
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 15, 2015 22:51
Utrustning: Jäshink

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dennis M »

Finns det några bra tabeller tex. för hur mycket jässtopp man behöver per liter och hur mycket man ska svavla beroende på hur länge det ska lagras osv.

Lite sånt man saknar för i recept står det oftast att man ska hälla i si och så men inte varför.

mvh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Tabeller och tabeller, här finns en del info i alla fall http://vinboken-online.com/hjalp-och-tillsatsamnen-2/
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

viktiga = kalciumkarbonat

Inlägg av AlterEgo »

Tänkte göra en sats rabarbern. Läst om viktiga som skall ta bort oxalsyran. Slutsålt var viktiga men jag har för mig att jag läst att kalciumkarbonat är samma sak. Kan det stämma?
Annars kanske det bara är att köra på med jäsning utan krita?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av ranald »

Ja, kalciumkarbonat och vinkrita är samma sak. Du kan använda äggskal också, de består mest av kalciumkarbonat.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Äggskalen bör väl dock mortlas så det blir mer pulver av dem (ger större kontaktyta). Men ligger de i tillräckligt länge funkar det nog även med större bitar.
AlterEgo
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: sön feb 02, 2014 21:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av AlterEgo »

Tack rabalder och latmasken.
Eftersom jag är något av en latmask själv tror jag att jag tar några ekologiska äggskal och använder.
Tror ni man blir av med något nyttigt om man kokar dem först? Eller är det onyttigheter man blir av med?

Följdfråga:
Äggskal går inte att överdosera va?
Senast redigerad av AlterEgo, redigerad totalt 1 gång.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Kalciumkarbonaten lär knappast påverkas negativt av kokning, men om skalen är rena (diskade) så lär det väl inte sitta kvar nåt direkt på dem som kokning tar död på. Skulle vara mögelsporer och sånt, men då ska du ju i såna fall koka precis innan du slänger i det.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av ranald »

Den stora fördelen med att använda skal från kokta ägg är att det är mindre slabbigt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster