Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Daniel300
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: ons okt 07, 2015 16:20
Utrustning: Plastspannar...

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Daniel300 »

Den veckan du beskriver där som första steget i klarningsprosessen är det med eller utan klarningsmedel?

Efter den veckan kan jag alltså fylla upp plastdunkar till bredden o dra igen locket, gömma undan ett par månaden sen tappa på flaska. Vid det laget bör allt resterande skräp ligga på botten.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

JAG kör utan klarningsmedel eftersom jag undviker onödiga tillsatser, det är ju inte meningen att det ska bli helklart där utan det är för att det mesta "böset" ska lägga sig på botten bara. Om det ändå ska stå i flera månader brukar klarningsmedel vara onödigt (vissa frukter kan dock vara svåra att klarna och då kan det behövas).
Daniel300
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: ons okt 07, 2015 16:20
Utrustning: Plastspannar...

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Daniel300 »

Bulklagra i fina PET damejeanner av livsmedelsstandard eller rustas plastdunk? Är det någon skillnad egentligen och hur bör man rengöra dessa "lågpris dunkar" på bästa sätt? (De brukar ju vara nån hinna av något glatt ämne på dessa vid inköp). Låt oss säga att 6 månader är målet för lagringen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Jag har diskat ur dem bara. De är ju ok för dricksvatten så varför skulle de inte vara ok för vin? Visst, vin innehåller alkohol, men folk använder såna dunkar även för sprit (som innehåller MER alkohol).
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av ranald »

Mer i ämnet om plast och livsmedel: http://www.livsmedelsverket.se/livsmede ... gar/plast/.
Daniel300
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: ons okt 07, 2015 16:20
Utrustning: Plastspannar...

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Daniel300 »

Kolsyran...

Precis avsmakat min första vinsats jag gjorde för ca 2 månader sedan. Det är lite grumligt och något kolsyrat i flaskan. Jag skakade den där hinken i 10 minuersintervaller under 2 dagar...

Så nu är jag på samma ställe igen, en ny sats som jag håller på att skaka ur. Det verkar inte spela någon roll hur mycket jag än skakar, har skakar denna hinken med jämna mellanrum i 5 dagar o de skummar o pyser ändå. Hur ska man veta när kolsyran är borta? Har även kört med borr ch hemmagjord visp som vispar på väldigt bra. Men ändå blir de som en julmust i hinken.

Hur ska jag göra?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av ranald »

Daniel300 skrev:Kolsyran...

Precis avsmakat min första vinsats jag gjorde för ca 2 månader sedan. Det är lite grumligt och något kolsyrat i flaskan. Jag skakade den där hinken i 10 minuersintervaller under 2 dagar...

Så nu är jag på samma ställe igen, en ny sats som jag håller på att skaka ur. Det verkar inte spela någon roll hur mycket jag än skakar, har skakar denna hinken med jämna mellanrum i 5 dagar o de skummar o pyser ändå. Hur ska man veta när kolsyran är borta? Har även kört med borr ch hemmagjord visp som vispar på väldigt bra. Men ändå blir de som en julmust i hinken.

Hur ska jag göra?
Det låter som om det fortfarande jäser och bildas ny kolsyra hela tiden.
Daniel300
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: ons okt 07, 2015 16:20
Utrustning: Plastspannar...

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Daniel300 »

Nja, värdet har legat konstant på -5 här. Medföljande Jäststopp har även detta använts. Förstår inte hur det ska se ut när kolsyran är borta. Ska det vara som att vispa vatten, alltså utan skum helt etc? Vill ju inte sabba en sats till...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Nä, som att vispa vatten blir det inte, vispar du så vispar du ju ner luft och då bildas skum. Det är ju så det fungerar när man vispar grädde, man vispar ner luft i grädden.

Om det är kolsyra i kan du ju enkelt testa genom att smaka en skvätt. Känns det mousserande är det kolsyra i, annars är kolsyran borta.
Daniel300
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: ons okt 07, 2015 16:20
Utrustning: Plastspannar...

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Daniel300 »

latmasken skrev:Nä, som att vispa vatten blir det inte, vispar du så vispar du ju ner luft och då bildas skum. Det är ju så det fungerar när man vispar grädde, man vispar ner luft i grädden.

Om det är kolsyra i kan du ju enkelt testa genom att smaka en skvätt. Känns det mousserande är det kolsyra i, annars är kolsyran borta.

Ok, tack. blir väl att dra en sista vända med vispen sen får de va bra! Kan väl inte vara nyttigt för vinet häller att man är där o rotar dagarna i ända.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Nä, du släpper ju in luft och riskerar att få in ättiksyrabakterier. Jag brukar låta det stå ett halvår eller så istället.
Dennis M
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 15, 2015 22:51
Utrustning: Jäshink

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dennis M »

Ännu en nybörjare här! :)

Jag har gjort två vinladdningar i höst, först en på vinbär som jag hällde i jässtopp idag och prvsmakade och den verkar riktigt lovande! Smakar vinbär förstås men känns som ett riktigt vin så med lite lagring blir det kalas, OE ligger nästan på noll.

Sen gjorde jag en sats på mest äpple men lite vinbär och här kan jag missat något.
Jag gjorde åtta liter äppeljuice med centrifugator(läste senare att det tillsätter onödigt mycket syre) och ett par kilo röda vinbär till en halvsats(tio liter). Jag tänkte det var en bra ide för att inte få det vattnigt.
Hällde i 1,5kg socker vid start och 1,5 kg till när bären silades ur efter fyra dagar.

Det kom igång att jäsa men slutade redan efter ett par veckor helt och hållet så nu kollade jag OE som låg på 30. Jag har sökt på forumet och det finns mycket om att det inte jäser men jag har inte hittat något som motsvarar mitt symptom, har jästen dött?
Var det för mycket socker i frukten?

Mvh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Du har ju haft i 3 kg socker på 10 liter, redan det är mer än vad jästen klarar, sen hade ju frukten socker också.

3 kg på 10 liter blir ju 300 g per liter, det skulle ge över 17% alkohol om det hade jäst ut och så högt jäser inte många jästsorter.
Dennis M
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 15, 2015 22:51
Utrustning: Jäshink

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dennis M »

Där ser man, och då följde jag ändå receptet som följde med jästen och grejjorna eftersom det var första gången så kändes det safe.

6kg socker till 21 liter vin vilket jag halverade, tyckte det lät mycket men har ju inget att jämföra med.

Den första laddningen jäste ut till OE noll och det känns helt klart starkt, skulle gissa på 15%

Kan jag rädda det genom att beställa lite mer jäst och späda ut det? Jag skulle gärna ha lite svagare runt 10% då jag tror äpple(med lite vinbär) smakar bättre lite svagare.

Hur mycket ska jag späda ut det till i så fall? 15-20 liter? Det är ca åtta liter koncentrerad äppeljuice och ett till två kilo vinbär samt 3kg socker.

mvh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Var det verkligen ett vinrecept? 6 kg socker på 21 liter låter mer som mäsk...

Späda ut det fungerar kanske men du tappar smak. Det är inte säkert du behöver ha i mer jäst, jästen har storknat på grund av den höga alkoholhalten och kan komma igång igen om alkoholhalten sjunker.

Det är enklast om man räknar på sockerhalt.

17 gram socker per liter ger 1 % alkohol. Du hade 3 kg på 10 liter, det blir 300 g socker per liter. Det ger då 300/17=17,6%. Så Mycket alkohol är det väldigt få jästsorter som tål.

Sen behöver du veta hur mycket socker du har från frukten också. Men om vi låtsas att frukten inte har nåt socker alls så kan man räkna så här:

Sikta på 13% alkohol, det blir 13*17=221 gram socker per liter.

Nu har du haft i 3000 g socker, 3000/221 blir 13,6 liter, så späd ut så du får 13,6 liter totalt.

Siffran 3000 behöver dock justeras upp med sockret från juicen och bären.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster