Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Köp engångsnubbeglas i plast (det är billigast), skriv nummer på glasen med spritpenna (sitter inte i evighet, men glasen håller inte heller i evighet:). Jag har två uppsättningar glas numrerade 1-6 har jag för mig.

Sen mäter jag upp ett par deciliter av vinet i en glasburk.

Tillsätter lite socker (håll koll på mängden). Häller upp en centiliter av vinet i glasen med siffran 1. Tillsätter lite mer socker. Häller upp en centiliter av vinet i glasen med siffran 2. Osv.

Och sen provsmakar vi på alla glasen.

Är man väldigt osäker på mängderna kan man börja med osötat i glas 1 och sen ha i mer socker än man tror behövs. Då får man rätt grova steg men får en hum om i vilket intervall man bör ligga. Sen gör man en ny provsmakning med lite mindre steg mellan glasen.

http://vinboken-online.com finns det lite grundtips om hur man gör och ungefär hur mycket eller lite man ska ha mellan stegen.


Plastdunk med kran är inget bra att ha om du ska tappa upp vin från den. De bygger nämligen på att de släpper in luft när man tappar ur dem, och får luften kontakt med vinet så oxiderar det och man riskerar t.o.m. att få in ättiksyrabakterier (så det blir vinäger). Det är därför man normalt använder bag in box.

Plastdunk kan du ha för lagring, om du fyller ordentligt och sen inte öppnar förrän du ska flasktappa.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dr.Pepper »

Hola, har en del frågor.

Smakade lite på mitt vin idag, och det smakade helt okej men det saknades liksom något, det känns som att det skulle smaka bättre om det var lite syrligare, nu smakade det som vin utspätt med vatten. Finns det något man kan göra för att få bättre smak, kasta i lite kanelstänger eller liknande?

När jag hällde i lite vin från bunken till jäshinken så rördes lite bottensats upp, bör jag tappa om? (Har gjort det en gång redan).
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Se vinboken-online som jag länkar till ovan, finns flera kapitel där om smakjustering.

Vinsyra eller citronsyra med för mer syrlighet, socker eller sötningsmedel för fylligare smak och mer sötma, glycerin för enbart mer fyllighet etc.

Det bästa är såklart att ha flera olika viner att blanda för att få en bra balans (det är så vintillverkarna gör), men man kan ju även använde olika juicer och liknande.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Martin73 »

Ibland så har mina viner rättat till det genom lagringen, men det märker man redan i början av lagringstiden (efter ca:3 månader)
Sedan får man nog ge lite ek,sötma, vanilj eller liknande om man vill ha mer.
Katten
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 24, 2014 20:23

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Katten »

Hej jag har en fråga om man inte kan ta en färdig
Vinsats (på druva) och tillsätta 6kg äpplen i den
Låta det dra ca 3-4 dagar ta bort frukten och sen
fortsätta med Vinsatsen som beskrivningen påvisar?!?
Eller Tänker jag helt knasigt nu?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Jo, det kan man väl, men eftersom juicen från äpplena innehåller mindre socker än druvmusten så blir vinet svagare om man inte tillsätter extra socker.
Katten
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 24, 2014 20:23

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Katten »

Men jag tänkte att man kunde även blanda i
Druvjuiceen som kommer med det klara
Paketet, då borde man väll bara kunna
Följa anvisningarna på paketet sen men
Ändå få äppelsmak på slutprodukten?


Om det går allt för illa får man väll göra
Glögg på hela faderullan;)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Jo men det bli ju ändå utspätt.

Om du blandar 15 liter druvmust (som har kanske 200 g per liter socker) med 5 liter äppelmust (som har 100 g socker per liter) så får du 20 liter med totalt 175 g socker per liter. Druvmusten hade gett ungefär 12% alkohol, men nu får du bara 10%.

Att du tar upp äpplena efter ett tag förändrar inte det faktum att de gett ifrån sig vätska och socker motsvarande äppelmust.
Katten
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 24, 2014 20:23

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Katten »

Ok tack för att du tar dig tid, men borde jag inte
bara kunna minska på vattenmängden så blir udda jämt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Jo, det borde du, jag tänkte inte på eventuellt vattentillsats.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dr.Pepper »

Vid rengöring av mina flaskor tänkte jag sätta de i diskmaskinen, ska man ha i maskindiskmedel eller bara köra utan?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Hur kommer maskinen lyckas spola in vatten i flaskorna? Jag har aldrig lyckats diska flaskor invändigt genom att köra dem i diskmaskinen.

Varför skulle du INTE ha i diskmedel?
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dr.Pepper »

latmasken skrev:Hur kommer maskinen lyckas spola in vatten i flaskorna? Jag har aldrig lyckats diska flaskor invändigt genom att köra dem i diskmaskinen.

Varför skulle du INTE ha i diskmedel?
Okej, hur brukar du lägga dem? Jag tänkte att om man lägger ned dem så bör dem ju fyllas med vatten. Jag ska i alla fall prova.

Jag tänkte att överblivet diskmedel kanske ger vinet oönskad bismak eller liknande, bättre att fråga och vara på den säkra sidan än att tiga och se på när allt går åt skogen :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Visst, lägger man dem ner fylls de säkert med vatten, men hur får du ut det skitiga vattnet? Jag vet att om glas välter i maskinen så ligger det kvar smutsigt vatten i dem när maskinen är klar.

Jag diskar mina flaskor i badkaret, med flaskborste och maskindiskmedel.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dr.Pepper »

Tappade precis mitt vin i flaskor, men ju närmare jag kommer botten desto grumligare blir mitt vin, kommer detta försvinna?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster