Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av renkku »

Det låter som att bottensatsen rördes upp en del (kanske av häverten) eftersom grumligare mot botten betyder att det inte riktigt skiktat sig färdigt ännu.

I praktiken betyder det att om du låter flaskorna ligga stilla kommer det att bli en bottensats i dem och ett klart vin. Sedan vid servering kan du dekantera.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dr.Pepper »

renkku skrev:Det låter som att bottensatsen rördes upp en del (kanske av häverten) eftersom grumligare mot botten betyder att det inte riktigt skiktat sig färdigt ännu.

I praktiken betyder det att om du låter flaskorna ligga stilla kommer det att bli en bottensats i dem och ett klart vin. Sedan vid servering kan du dekantera.
Jag använde inte en hävert, utan en bunke av plast. Råkade röra upo bottensatsen när jag av misstag hällde lite vin i jäshinken. I alla fall, det finns ca 10 liter kvar i jäshinken som jag ännu inte har flaskor till. Ska jag låta vinet skikta sig först, och vad betyder det??


Tack för att du svara :roll: :D :mrgreen:
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av renkku »

Skikta sig är när vätskan bildar två klara lager, klart vin och botten sats. Grumligt är det alltså före det har skiktat sig klart.

Om jag förstod det rätt använder du alltså en plastbunken för att "skopa" över vinet från kärl A till kärl B? I sådan fall kommer du nog alltid att röra upp bottensatsen lite samtidigt. Men som jag skrev tidigare är detta inget problem, bara att låta flaskorna ligga stilla och sedan dekantera (i princip snurrar du flaskan samtidigt som du häller upp vinet) för att undvika att bottensatsen kommer ända till glaset.
kottsten
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 03, 2014 22:43

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av kottsten »

Hej! Jag tappade min ekens 7dagars chardonnay på falska igår. Tror att jag kanske inte lät det klarna ordentligt eller att jag råkat röra upp lite bottensats under tappning eftersom vinet blev lite grumligt. Inte jättefarligt men det märks. Nu är frågan hur mycket detta kommer påverka smaken på vinet? Kommer det bli någon märkbar skillnad från ett bättre klarnat vin?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av renkku »

Det går att klarna vinet på flaskan. Då kommer det att bildas en bottensats som du kan undvika att dricka genom att dekantera innan avnjutning (i praktiken kan du till exempel snurra lätt på flaskan samtidigt som du häller över till en karaff så lämnar bottensatsen i flaskan)
kottsten
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 03, 2014 22:43

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av kottsten »

Ok! Tack för tipset! Så förutom utseendet så försämrar egentligen inte resterna vinet nämnvärt?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av renkku »

Den första bottensatsen som kommer efter jäsningen försämrar nog även smaken, men den som kommer vid klarningen har inte lika stort inflytande på hur det smakar utom mera just färgen.
LenaW
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 02, 2014 15:11

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av LenaW »

Hej!

Jag håller på att göra flera olika viner av frukt och bär för första gången.
Nu har jag några funderingar.
Kan man tappa om vinet för många gånger eller är det bara bra?
Började med ett rabarbervin innan midsommar som jag nu har provsmakat och det smakar lite jäst och det är kolsyra i det. Vinet har jag tappat om 3ggr och det har blivit väldigt klart och fint men alkoholhalten fortsätter att öka (nu 17%). Har det inte jäst klart då?
Ska jag tillsätta något för att få det att sluta jäsa eller är det bara att vänta?
Sen undrar jag om man ska skaka om under klarningen för att få bort kolsyra (trots att man då rör upp ev. bottensats)?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Varje gång du tappar om så utsätter du vinet för syre, syre gör att vinet oxiderar. Låt det hellre stå längre mellan omtappningarna än att tappa om ofta.
kastrulle
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 03, 2014 10:52

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av kastrulle »

Hallåhej!

Jag hade tänkt göra äppelvin denna höst. Blev rekommenderad att göra vildjäst äppelvin. För en vecka sedan gjorde jag i ordning 6 kg äpplen, rensade, hackade och slängde ner i en hink. Tillsatte ljummet vatten och lite socker och sedan la jag en duk över. Efter 2 dagar luktade det lite lätt vinäger, ställde ut det på verandan där det är kallt. Idag luktar det fortfarande vinäger och färgen på frukten är fräsch. Ska göra en ny omgång nu i dagarna och behöver hinken. Är mitt enda alternativ att slänga ut det i trädgården eller finns det något roligare jag kan göra med det?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Varför ställde du ut det på verandan? Vinäger kan det inte ha blivit, eftersom vinäger bildas av alkohol och det lär inte ha hunnit bli nån alkohol.

För att jäsningen ska komma igång bör det stå rumstempererat. Äpplen är också väldigt lättjästa så frågan är varför din jäsning inte kommer igång. Möjligen kan "ljummet vatten" vara problemet. Normalt har man antingen kallvatten eller kokat vatten. Varmvatten från kranen (vilket ju inkluderar ljummet vatten) brukar inte klassas som dricksvatten.

Jag skulle rekommendera att göra en förkultur på vatten, socker och äppelskal. Sen när den kommit igång så klyftar du äpplena, häller över socker och sen kokande vatten. När det svalnat till ungefär 25 grader häller du i förkulturen.
kastrulle
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 03, 2014 10:52

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av kastrulle »

Tack för svar!
Reste iväg under några dagar och på verandan är det kallt vilket skulle sakta ner någon form av process som kommit igång.
Min tanken med ljummet vatten var att inte döda jästsvampar som redan lever på äpplet och samtidigt få upp temperaturen och få igång processen. Ställde hinken nära skorstenen för att få lite extra värme, runt 22 C. Det stod där i 2-3 dagar och började lukta surt/vinäger. Kan jag göra något med det jag har i hinken eller är det bara att kasta och börja på ny kula?
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Synd att kassera när du har lagt ner så mycket jobb på det.
I det här skedet skulle jag skaffa riktigt vinjäst samt näringsämnen och dra igång en förkultur med delar av musten.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Omlott »

kastrulle skrev:Tack för svar!
Reste iväg under några dagar och på verandan är det kallt vilket skulle sakta ner någon form av process som kommit igång.
Min tanken med ljummet vatten var att inte döda jästsvampar som redan lever på äpplet och samtidigt få upp temperaturen och få igång processen. Ställde hinken nära skorstenen för att få lite extra värme, runt 22 C. Det stod där i 2-3 dagar och började lukta surt/vinäger. Kan jag göra något med det jag har i hinken eller är det bara att kasta och börja på ny kula?
Provsmaka om det blivit vinäger och i så fall spara det. Vinäger har många användningsområden i ett kök, marinader, salladsdressing, eget schampo (ägg+vinäger+bikarbonat).
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av boozehacker »

Jag har gjort vin som ännu smakar jäst nåt så infernaliskt - trots att det är kristallklart och har ren himmelsk färg som typ "old scotch whiskey". Sen har jag mitt nuvarande projekt - det har inte riktigt jäst färdigt ännu, så jag tillsatte ytterligare 3 dl socker på sluttampen. Det har samma färg som försvarets ärtsoppa :-) !
Nu blev problemet sådant att för att få plats med ytterligare 3 dl socker fick jag tappa ur 3 dl ärtsoppsliknande vinmust i ett glas - men när jag smakade på detta för att känna styrkan så smakade det inte ett dugg jäst!!
Det såg ut som spy - det var inte stoppat med vinsvavla e.dyl - det var som sagt inte klarnat - men det smakade himmelskt, med en härlig kolsyra kick :-) Hur är det möjligt???
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster