Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Klassiskt problem när folk följer ett recept rakt av utan att förstå hur det fungerar.

Min utgångspunkt är att "alla recept har nåt fel i sig". Gäller även matrecept. Alltså behöver man kolla på flera recept och dessutom fundera över alla olika steg.

(Anledningen till att alla recept har fel i sig är att folk inte kommer ihåg allt de gjorde och att man dessutom har svårt för att komma ihåg sjävklara saker när man ska skriva ner recept.)
Gustafb
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 19, 2013 13:46

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Gustafb »

Ja.
Jag vet inte riktigt hur saker och ting man jäser fungerar. Ännu.
Jag har bara ett äpplevin och två ölsatser under bältet. Men du skall se mina anteckningar från dem. Förhoppningen är att jag skall lära mig lite på varje projekt. Och den här lärdomen vart ingen katastrof. Men... jag svavlade fruktmassan i början innan jag tillsatt jästen. Varför kunde jästen komma igång ändå?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Knox »

Svacka konserverar inte utan dunstar bort
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Skrivet på mobilen? "Svacka" istället för "svavla":)

Men det stämmer, svavla skapar en gas som dödar de flesta mikroorganismer, men gasen ventileras bort efter ett tag. Det går att gå bort den snabbare genom att hälla mellan ett par kärl så det luftas (men då ökar man ju risken för infektion igen eftersom man utsätter musten för mer luft).

Det är därför jässtopp utöver svavla brukar innehålla nåt konserverande också.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Knox »

latmasken skrev:Skrivet på mobilen? "Svacka" istället för "svavla":)

Men det stämmer, svavla skapar en gas som dödar de flesta mikroorganismer, men gasen ventileras bort efter ett tag. Det går att gå bort den snabbare genom att hälla mellan ett par kärl så det luftas (men då ökar man ju risken för infektion igen eftersom man utsätter musten för mer luft).

Det är därför jässtopp utöver svavla brukar innehålla nåt konserverande också.
Jepp mobben verkar inte ha ordlista för hembryggning ;)

Kaliumsorbat är det vanligaste konserveringsmedlet i jässtopp, det förhindrar tillväxt av jäst och svavlan dödar jästen.
Gustafb
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 19, 2013 13:46

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Gustafb »

Då kom jag på en följdfråga: jästen är död nu. Då behöver jag inte oroa mig för flasksprängning fast jag sötar upp vinet? Även om svavlet dunstat.

För dunken vart väldigt uppsvälld på EU par dagar.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Jo, jäsningen KAN komma igång igen, jästceller finns i luften, om du inte jobbar i en helt steril miljö finns risken att en jästcell från luften tar sig ner i vinet och börjar föröka sig.

Det är därför jässtopp innehåller konserveringsmedel.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dr.Pepper »

Tjena! Ska snart sätta igång med min första vinsats och ville bara kolla så att jag har allt som behövs. Jag har tänkt inhandla Vinjetts vita slottskällarvin, som jag har hört ska vara helt okej!

http://www.vinshoppen.se/vinfabrik-for- ... ukter.html

Dessutom ska detta vinbryggarkit inhandlas: http://www.vinshoppen.se/vinfabrik-for- ... ukter.html

Den innehåller 2 jäshinkar, en hävert (jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är för någonting), ett jäsrör (samma där), en jäsometer, rengöringsmedel för att sterilisera all utrustning, klarningsmedel, jässtopp, vinjäst med specialnäring, någon enzym (jag vet inte vad den ska vara bra för och det framkommer heller inte i beskrivningen, 30st vinkorkar samt en korkapparat.

Nu till frågorna! Är det något som saknas? Det känns för tillfället som jag har mer pryler än vad jag behöver, t.ex. så tror jag inte jag kommer ha någon användning för korkarna + korkapparaten men man vet ju aldrig.

Är det nödvändigt att klara? Jag har planerat att använda klarningsmedlet nu när jag ändå har det, men av ren nyfikenhet undrar jag om det är ett måste eller att det bara är visuellt snyggare med ett klart vin istället för ett grumligt? Påverkar det smakar?

Vad är denna enzym till för?

Följer instruktioner med i vinsatsen? Jag har ingen som helst aning om hur man sätter ihop och blandar allting. Står instruktionerna med i vinsatsen? Det står i beskrivningen att det blir ca 30 flaskor vin, hur stora flaskor menas? 1 liters eller 0,75cl?

Hur mycket socker ska man tillsätta (samt var skaffar man detta billigast?) Jag är medveten om att mer socker = högre alkoholhalt, men rent procentuellt, hur mycket socker ger hur många procent?


Jag ska återkomma med mer dumma frågor senare, men under tiden så skulle jag vara otroligt tacksam om någon tog sig tid att besvara dessa frågor, tack!!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Jag skulle rekommendera att du läser på lite mer så du förstår vad sakerna är till för (t.ex. häverten).

Du behöver antagligen en slev och nåt litermått (för att röra om och mäta). Termometer är bra (men inte nödvändigt), t.ex. om du ska tillsätta vatten så vill du inte att det är för kallt eller för varmt.

Ska du inte tappa vinet på flaska? (Eftersom du tror att du inte kommer behöva korkar och korkapparat.)

Att klarna vinet är nödvändigt om man inte vill att det ska smaka massa jäst och kännas grumligt. Men det går ofta att klarna utan klarningsmedel, det är bara att låta vinet stå några veckor eller månader så klarnar det.

Enzymet är troligen pektolas och jag vet inte om det är nödvändigt när man gör vin från must.

Instruktioner ingår antagligen men kvaliten på dem kan variera. Läs på t.ex. http://vinboken-online.com så du får lite koll.

Med flaskor menas normalt 75 cl flaskor.

Leta efter billigaste sockret verkar väldigt onödigt, du kommer antagligen inte behöva mer än 4 kg socker, socker kostar 9-11 spänn kilot. Att hitta det billigast sockret sparar du alltså kanske en tia på. Inte värt besväret.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dr.Pepper »

latmasken skrev:Jag skulle rekommendera att du läser på lite mer så du förstår vad sakerna är till för (t.ex. häverten).

Du behöver antagligen en slev och nåt litermått (för att röra om och mäta). Termometer är bra (men inte nödvändigt), t.ex. om du ska tillsätta vatten så vill du inte att det är för kallt eller för varmt.

Ska du inte tappa vinet på flaska? (Eftersom du tror att du inte kommer behöva korkar och korkapparat.)

Att klarna vinet är nödvändigt om man inte vill att det ska smaka massa jäst och kännas grumligt. Men det går ofta att klarna utan klarningsmedel, det är bara att låta vinet stå några veckor eller månader så klarnar det.

Enzymet är troligen pektolas och jag vet inte om det är nödvändigt när man gör vin från must.

Instruktioner ingår antagligen men kvaliten på dem kan variera. Läs på t.ex. http://vinboken-online.com så du får lite koll.

Med flaskor menas normalt 75 cl flaskor.

Leta efter billigaste sockret verkar väldigt onödigt, du kommer antagligen inte behöva mer än 4 kg socker, socker kostar 9-11 spänn kilot. Att hitta det billigast sockret sparar du alltså kanske en tia på. Inte värt besväret.
Okej, tack för svaret! Anledningen till att jag inte behöver några korkar är för att jag redan har massor av 75 cl flaskor med metallkork, de borde väl fungera lika bra eller hur? Annars ingår ju både korkar och korkapparat i kitet jag tänkt köpa.

Om det är pektolas det handlar om, då är det alltså ett enzym som förhindrar att vinsatsen koagulerar och blir till någon slags geléliknande massa? Detta är alltså mest nödvändigt när man gör vin på pektrinrika frukter? Och eftersom jag i min vinsats kommer att använda mig av juice eller koncentrat från gröna vindruvor (det tror jag i alla fall) så är inte detta nödvändigt? Jag har för mig att vindruvor inte är särskilt pektrinrika, som exempelvis äpplen. Vad händer om man tillsätter pektolas när det inte alls är nödvändigt?

Tack!
qSnail
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån okt 01, 2012 23:20

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av qSnail »

Hej,

Jag ska brygga en mängd vin de kommande veckorna och jag jobbar lite mot en deadline då vinet ska drickas upp. Det är om ca 6 veckor. Jag kommer att sätta vinsatser för enkelhetens skull och det jag undrar är om jag ska satsa på 7-dagars eller 3-veckors? Med 7-dagarssatser har jag ju möjlighet att lagra det längre men det kanske gör väldigt lite skillnad?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Knox »

Köp 3 veckors och se till att du har vettig jäst från typ Red Star eller Lallvin
Gustafb
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 19, 2013 13:46

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Gustafb »

Äpplevin enligt bozo - metoden. Hur mycket pectolase smal jag ha?
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Dr.Pepper »

Hola amigos, två frågor!

Mitt (vita) vin håller just nu på att klarna, men jag tog en liten sipp innan jag hällde i jäststoppet respektive klarningsmedlet och det smakade faktiskt vin, det enda problemet är att det var surt som fan. Om det är lika surt efter klarningen är färdig så har jag tänkt eftersöta, men eftersom att jag råkat paja min oerchslemätare så vet jag ju inte vilken sockerhalt jag har. Är det bara att pröva sig fram, med andra ord att hälla i lite socker eller sockerlag, röra om och låta stå ett tag och sedan smaka för att sedan smaka av och vid behov tillsätta mer socker? Har tänkt mig ett ganska sött vin som slutprodukt, tänk typ 3 apor, om någon smakat det.

Fråga nummer 2 :w00t: :w00t: :w00t: :w00t:

Jag har inte så många flaskor, så när vinet är färdigt hade jag tänkt införskaffa en stor dunk med en liten kran på, så jag kan fylla nya flaskor när jag får tag på de medan resten av vinet ligger i dunken och bulklagras. Någon som kan tipsa på var man kan få tag på dessa? Jag fick idén när jag var på OKQ8 i somras och såg några dunkar i den stilen, men jag vet inte om de finns kvar.

HELP ME :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av renkku »

Ja eftersötning kan man göra genom att pröva sig fram om man inte har koll på det exakta värdet man är efter.

Plastdunkar finns i olika storlekar på de flesta större varuhus, ofta på fritids/villa-avdelningen. Här hittade jag t.ex. från Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/se/Vattendunk ... r349416000
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster