Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

bag-in-box

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Gits
Bryggare
Inlägg: 109
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Mellansverige

bag-in-box

Inlägg av Gits »

Jag har använt sån där bag-in-box till förvaing av mina senaste vinsatser. Öppnade idag en flaska av samma vin jag senaste tiden druckit från bag-in-boxen. Och döm om min förvåning när det smakade som ett helt annat vin. Det som varit i bag-in-boxen hade inte alls samma boquet eller smak. Kanske det kan ha kommit in luft i boxen eller nåt? Det har stått ca 4 månader. Någon som varit med om något liknande?

ps. vinsatsen var en LaMancha Rioja.
DrPly

bag-in-box

Inlägg av DrPly »

Det är inte bra att förvara vin på bag-in-box längre än tre månader. Det är för direktkonsumtion. Lagring måste ske på flaska. :idea:
Användarvisningsbild
sikajuoppo
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 12, 2003 1:00

bag-in-box

Inlägg av sikajuoppo »

true..true..
bästa sättet att få luften ur boxarna (efter påfyllning) är att skaka bort ev luftfickor, öppna ventilen och suga tills vin flödar ;)
Användarvisningsbild
chinaski
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 08, 2003 1:00

bag-in-box

Inlägg av chinaski »

Jag känner igen mig till 100%. Precis samma sak har hänt mig. Numera kommer jag alltid att lagra på flaska och bara några liter kommer att hamna i boxen
Användarvisningsbild
Jocke
Föredetta moderator
Inlägg: 90
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

bag-in-box

Inlägg av Jocke »

Trots att påsen i en bag-in-the-box försluter sig runt vinet blir det aldrig helt tätt. Därför måste man tillsätta svavel vid användning av denna typ av förpackning. Svavlet gör att vinet håller sig längre. Det är av denna anledning som samma vin (köpt på Systemet) smakar annorlunda i bag-in-the-box jämfört med flaska. Tillsätt dock inte för mycket svavel, eftersom detta ofta påverkar smaken negativt.
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

bag-in-box

Inlägg av byggarn »

Fråga:
Med svavel avses då det gula pulvret svavel eller svavelblomma som det också heter - dvs grundämnet eller är det något annat?
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

bag-in-box

Inlägg av Fructis »

Ämnet kallas för det mesta för vinsvavla. Det är inte rent svavel utan ett ämne som bildar svaveldioxid när det blandas i vatten, kaliumpyrosulfit heter det.

Finns att köpa i alla bryggbytiker, vanligtvis 5g påsar eller 10g i en liten burk. Har också sett 10x1g förpackning för enklare dosering.

Det fungerar som steriliseringsmedel, dödar mikroorganismer och fungerar som en antioxidant som tar åt sig fritt syre.

E224
Kaliumpyrosulfit(kaliumdisulfit). Framställs syntetiskt. Används huvudsakligen i torkad frukt, potatismospulver, öl och vin.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

bag-in-box

Inlägg av byggarn »

Fan också, jag som har en burk med ett kilo svavel (grundämnet) stående sedan min tid som pyrotekniker... :)
Schluckebier

bag-in-box

Inlägg av Schluckebier »

byggarn skrev:Fan också, jag som har en burk med ett kilo svavel (grundämnet) stående sedan min tid som pyrotekniker... :)
Blanda det med lika mycket zinkpulver...
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

bag-in-box

Inlägg av Fructis »

psssss .... POFF ! 8O

Ett gammaldags sätt att sterilisera vinfat var att man brände svavel eller svavelhaltiga mineraler inne i faten och på så vis fick man dem steriliserade med svaveldioxiden.

Det är nog ingen metod att rekomendera dock. Köp en påse svavla för 5 spänn istället så blir det lättare.
If it's not moving ... ferment it !
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster