Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

:?: Flaskor och korkar

Utrustning och teknik.
AndersBrontosaurus
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons sep 08, 2010 21:20
Ort: Mörkö

:?: Flaskor och korkar

Inlägg av AndersBrontosaurus »

Hej!
Jag har läst på forumet och hittat snarlika frågor men drar igång en egen tråd ändå för att trygga mig.
Saken är att jag bryggt eget vin för första gången på länge och nu är det dags att tappa upp det.
1. Finns det några hinder mot att hälla det på gamla Explorerflaskor och sonika skruva dit de gamla kapsylerna? Kommer det att komma i syre? Kan det krypa ner skräp som förstör vinet?

2. Upptakten till allt är att jag köpte vinutrustning på en loppis i somras. Det följde med ett par korkar och jag undrar; om jag använder dem, hur gör man? Ska de ligga i 70grader eller varmare och hur länge och framför allt varför?

Tacksam för svar.

MVH
Anders
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

:?: Flaskor och korkar

Inlägg av svartnos »

Det går fint att använda skruvkorkar.
Koka korkarna eller/och tvätta dom i bryggrens. Man kan aldrig vara för noga med hygienen...

Lycka till
//Svartnos
AndersBrontosaurus
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons sep 08, 2010 21:20
Ort: Mörkö

:?: Flaskor och korkar

Inlägg av AndersBrontosaurus »

Hej!

Ursäkta sent svar. Tack för hjälpen. Gjorde som du rådde och hoppas nu på gott resultat.

MVH
Anders
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster