Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

hur använder man en hävert?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
phillswe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 10, 2010 19:19

hur använder man en hävert?

Inlägg av phillswe »

Hej alla bryggare!

jag har nyligen börjat göra eget vin och är nu inne på andra satsen, införskaffade ett start paket och det första vinet blev helt OK, men har nu en fråga ang min hävert,

i paketet ingick en http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=348

jag undrar nu om man kan skapa tryck med teleskopet ( som jag sett folk göra på youtube ) utan att suga i ena änden som jag fick göra, mycket otrevligt när man får en slurk av jäst eller dylikt.

finns det någon annan lösning ? :?:

tack för svar!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

hur använder man en hävert?

Inlägg av dan610324 »

tycker du inte om att suga så kan du ju skaffa en pumphävert eller nån liten borrmaskins driven pump
Användarvisningsbild
phillswe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 10, 2010 19:19

hur använder man en hävert?

Inlägg av phillswe »

det gäller alltså att köpa till sig något bättre?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

hur använder man en hävert?

Inlägg av dan610324 »

ja eller förfina tekniken med din vanliga sughävert

om du har ändan du suger i som högsta punkten och all slang lutande nedåt hela vägen så kan du suga tills du har vätskan uppe vid det genomskinliga röret som du har i munnen .

då klämmer du åt avstängningsklämman och fort som fan ner med den ändan till det kärl du ska tappa över till och öppna klämman direkt .

inte en dryp i munnen å de rinner som fan .

men om ditt vin smakar så illa att du inte klarar några droppar vin i munnen så kanske du ska sammla på frimärken istället :lol:
awahlin
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: sön dec 13, 2009 22:11
Ort: Göteborg

hur använder man en hävert?

Inlägg av awahlin »

Jag har ett Y-rör i ändan. Häverten träs på samt ytterliggare två rör-stumpar. Då kan du suga i ena rörstumpen utan att få vin i munnen.
Lagring:
- 20 flaskor Ekens Vermouth
- 14 flaskor Ekens Chardonnay
- 10 flaskor DOCs Carbenet/Merlot
- 10 flaskor DOCs Rosé
- 3 flaskor glögg 2009
Användarvisningsbild
repens
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: sön mar 22, 2009 20:03

hur använder man en hävert?

Inlägg av repens »

jag håller med dan610324, och alla mina brygder har nog varit roligt att "prov smaka" vid upp tappning :) . bara så man vet vilket håll det ligger :)
Visst är det bätter men int är det bra
Användarvisningsbild
phillswe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 10, 2010 19:19

hur använder man en hävert?

Inlägg av phillswe »

repens och dan610324: jag var något så sjukt bakis när jag skulle häva första gången, det blev inte så gott och få in massa vin i truten då :oops: , men för i övrigt har det vinet blivit hur bra som helst! 8)

awahlin: härlig lösning på problemet! det ska provas!
awahlin
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: sön dec 13, 2009 22:11
Ort: Göteborg

hur använder man en hävert?

Inlägg av awahlin »

ja prova! Det kräver lite övning eftersom du måste hålla för ändstumpen när du suger och sen snabbt släppa den och hålla för "sugstumpen" så det inte rinner ut på två ställen. Du fattar när du testar. Det är smidigt och man minskar risken för infektioner också eftersom du aldrig har kontakt med vinet.

Jag har för övrigt gjort om min hävert. Ist för den kassa slangen som följer med häverten så har jag köpt silikonslang. Mycket bättre och man kan dessutom koka slangen för att sterilisera den effektivt.
Lagring:
- 20 flaskor Ekens Vermouth
- 14 flaskor Ekens Chardonnay
- 10 flaskor DOCs Carbenet/Merlot
- 10 flaskor DOCs Rosé
- 3 flaskor glögg 2009
Användarvisningsbild
phillswe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 10, 2010 19:19

hur använder man en hävert?

Inlägg av phillswe »

Tack för alla svar, hittade dock en lösning när jag spontant hittade en hävertpump ( som dan610324 tidigare rekommenderade ) på biltema http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg- ... avertpump/

satte på min hävert som medföljde i paketet på biltema pumpen och vips! problem solved! :D
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

hur använder man en hävert?

Inlägg av HackKing »

Man ska inte alls suga på häverten om brygden ska bli steril. Fyll den med vatten från fel håll istället upp till kroken, tappa sedan snabbt ut vattnet och brygden följer efter.
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

hur använder man en hävert?

Inlägg av m8e »

När jag byter vatten i mitt akvarium så brukar jag fylla slangen(häverten) genom att stoppa ner den helt under ytan och sen är det bara att hålla för ena änden med tummen och lyfta.

Skulle fungera på vin också men då får man spara någon decimeter slang ovanför ytan.

Kanske svårt om man använder en dunk och en styv slang. Men om man använder vinhink eller någon mjukare slang så borde det inte vara något problem.
Jimbo79
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: tor okt 22, 2009 22:20

Syresättning?

Inlägg av Jimbo79 »

Tack för tipsen!

Men, hur gör ni för att undvika att vinet syresätts.
Jag har läst på flera ställen att det kan oxidera.

Jag har inte vågat tappa upp mitt ännu då jag inte varken vetat hur jag ska få vinet till ett annat kärl för eftersötning och framförallt inte utan att snutta på slangen.

Mvh, Jimbo[/u]
awahlin
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: sön dec 13, 2009 22:11
Ort: Göteborg

hur använder man en hävert?

Inlägg av awahlin »

Om du följer tipsen ovan så kan du undvika att snutta på slangen.

När du tappar om så kommer vinet oundvikligen i kontakt med syre. Förbered allt och utför momenten så fort som möjligt så är det ingen fara.
Lagring:
- 20 flaskor Ekens Vermouth
- 14 flaskor Ekens Chardonnay
- 10 flaskor DOCs Carbenet/Merlot
- 10 flaskor DOCs Rosé
- 3 flaskor glögg 2009
Användarvisningsbild
Dreadin
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 31, 2013 0:07
Ort: Stockholm/Solna

Re: hur använder man en hävert?

Inlägg av Dreadin »

För den som inte är erfaren med häverts så är det nog bäst med en pumpversion för att undvika kontaminationer i vinet.

Samma produkt som tipsades om på Biltema kan också köpas på Clas Ohlson för 24 kr istället för 39 kr.
http://www.clasohlson.com/se/Pump/40-7778

Nackdelen med denna hävert har en kapacitet på 0.6 l/min (enligt Biltema), så det kommer ta ett bra tag att tappa över en dunk på 20+ liter...

Den går inte att sterilisera genom att utsätta den för kokande vatten så den måste rengöras på annat vis. Produkten är inte heller godkänd för livsmedel men detta behöver inte betyder att den är dålig för vinet på något sätt.
Too much of anything is never good, but too much of good wine is barely enough.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: hur använder man en hävert?

Inlägg av Knox »

man kan också köpa nån form utav medicinspruta på apoteket, jag har en på 60ml som jag drar igång min hävert med.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster