Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

sitter å fundrar lite efter å ha läst de ja hittat om glögg här på forumet
det är ju nästan lika många varianter på vilka kryddor och mängder som det är recept :lol:

men tyvärr så är det ju mest recept baserade på svagdricka

om man vill komma ungefär i närheten av systemets starkvins glögg i kryddning,
vilka kryddor ska man använda då och ungefär vilka mängder ??

ska kryddorna gå med i jäsningen eller ska dom tillsättas efteråt ??
misstänker att ett färdigt starkvin är bättre på att extrahera smakämnena ur kryddorna , men ja vill gärna höra hur ni andra har gjort

har ju 27 liter tokayer som nyss börjat jäsa , tänkte man skulle försöka göra nått roligt av det , eller är det bättre att satsa på dunken med sherry jäst ?? båda är baserade på äppeljuice
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Odqvist »

Kolla tråden Glögg 2009 eller vad den hette, bra kryddproportioner.

I rödvinsglögg är de vanligaste kryddorna:

Nejlikor
Kardemumma
Kanel
Pomerans
Russin

Sen även

Vanilj
Kakao
Svartpeppar

Titta runt en gång till. De recept som gäller på svagdricka fungerar på rödvinsglögg också vad gäller kryddningen. Dock får man tänka på att rödvinsglögg har mer dominerande sötma och syra, medan i svagdricksglöggen låter man kryddstyrkan ta över.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Weinkeller »

Det finns även en hel del färdiga extrakt, julkryddepåsar och liknande om man vill vara extra lat. Dessutom finns en hel del recept på nätet där man gör i ordning en flaska i kastrullen på spisen. Det är kanske enklast och lättast om man vill variera sin äppelglögg.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Odqvist »

Till äpplebas kan jag inte annat än starkt rekommendera kanel, kardemumma och även lite torkade plommon. Smaskens :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

båda dunkarna med äppelvin jäser bra nu , den med sherry jäst är ju enbart äppeljuice , den med tokayer innehåller ju även ungefär 200 gram russin samt drygt 650 gram torkade plommon (katrinplommon)

men båda dunkarna är lite för fulla, minst 27 liter i varje så det blir problem med att få plats med det sista sockret :oops:

jag har ju fortfarande 5 liter äppeljuice står ute i farstun djupfryst '
så nu tänkte jag ta ur 2 liter ur varje dunk och tillsätta de 5 litrarna äppeljuice i en 10 litersdunk för att göra en sats med glögg som förhoppningsvis ska kunna hinna bli färdig till nästa jul

vad tror ni om följande smaksättning av 10 liter glögg ??

det yttersta gula av 3 apelsiner och 1 citron
2 vaniljstänger öka till 6
30 gram pommeransskal
15 gram kardemumma öka till 25 gram
50 gram ingefära
100 gram russin
15 gram nejlikor öka till 25 gram
40 gram kanelstång öka till 70 gram

låter det vettigt eller är jag helt ute och cyklar ??

ska det med i jäsningen från början eller ska det tillsättas vinet vid första omtappningen ??
hur länge ska det ligga i ??

eller ska man till och med köra det i en tryckkokare tillsammans med en hela rom för att extrahera smakerna på bästa vis ??
hög alkoholhalt och värme borde ju plocka ur det mesta möjliga ur kryddorna, tryckkokaren är ju bara för att alkoholen i romen inte ska dunsta .
om det får stå tills allt har kallnat så ska det ju inte behöva försvinna nå alkohol ur kryddblandningen

nån som har några bra ide'er om vad som skulle kunna ge det bästa resultatet ??
Senast redigerad av dan610324, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Odqvist »

Öka på kanel och kardemumma, de är milda och mycket goda :)

Släng gärna i lite extra vanilj, och var liite mer generös med nejlikor. De är starka men inte så farligt.

Annars ser de lovande ut :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

ser receptet bättre ut nu ??

nu är bara frågan hur och när kryddorna ska tillsättas ??

är det någon som provat olika alternativ ??
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Odqvist »

Det finns inte så många olika alternativ, men två viktiga faktorer:

För samtliga kryddor gäller att ju längre tid de lakas, desto mer arom och smak lakas ur dem. Dock ska de inte lakas längre än 7 dygn, då garvämnen och annat kan börja lakas ur och ge oönskad strävhet.

För NÅGRA av kryddorna gäller att de är lösliga i alkohol, men inte i vatten, och lakas därför effektivare allt eftersom alkoholhalten stiger med jäsningen.

--

Jag gjorde i alla fall så, att jag drog i alla kryddor i fruktmassajäsningen, alltså i början, men sparade hälften av nejlikorna och pomeransen.

Dessa tillsatte jag vid klarningen och lät ligga fem dygn. Vid detta läget är alkoholhalten på max, och urlakningen bra. Nästa gång ska jag även laka en del vaniljstång i detta läge.

Förstår du principen? Det enda som egentligen avgör är hur mycket tid och arbete du vill lägga ner.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

ok
då får det bli en mix av variant 2 och 3 i min fråga
kokar upp alla kryddorna i en tryckkokare blandat med en hela rom ,
får sedan stå och gotta sig i romen ca ett dygn
häller sedan i det i vinet när det står och klarnar ca 4 dagar före nästa omtappning
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

jaha , då har kryddorna inhandlats även om det är långt kvar tills de ska användas
trodde i min enfald att det dyra skulle bli romflaskan
men ack vad jag bedrog mig

totalkostnades kryddor + rom till 11 liter glögg blir över 500 kronor
hoppas verkligen att resultatet blir bra , för det här är det med det högsta liter priset som jag någonsin har tillverkat

icas vaniljstänger kostar ju 18 kronor och 60 öre styck :cry:

proportionerna blev aningen förändrade för att passa med icas förpackningar

vaniljstång 1 i varje burk , 6 stycken
pommeransskal 2 påsar a' 15 gram styck , 30 gram
ingefära torkad , 3 påsar a' 15 gram styck , 45 gram
kardemumma kärnor , 2 påsar a' 12 gram styck , 24 gram
kryddnejlikor hela , 2 påsar a 11 gram styck , 22 gram
kanel hel , 3 påsar a' 20 gram styck , 60 gram
russin , 250 gram

ska sätta mig och skala av det gula från 3-4 stora apelsiner och 1 citron nu , sen ska det få torka tills det blir dags att använda det .

kan det vara vettigt att skära ner pommeransskalen och ingefäran i tunna skivor innan man använder det ??
det ger ju spriten och senare vinet en mycket större kontaktyta

ska man grovkrossa kanelen ?? i samma syfte

när jag ändå hade skalat av det yttre gula på 4 apelsiner och 1 citron så pressade jag även frukterna och hällde i juicen i dunken .
skalen ligger på torkning , när dom torkat så bryter jag ner dom i lite mindre bitar och spar dom i en burk tills det är dags att koka upp dom med de andra kryddorna och spriten .
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

håller nu på och extraherar kryddorna i rom å konjak , en hela av varje blev det
tänkte låta dom dra ungefär en vecka med nån liten uppvärmning då och då
har ett par helor till för jag misstänker att man måste göra justeringar på smaken efter att man mixat

sen är det dags att börja mixa olka vin med kryddblandningen , ska bli spännande att se hur man lyckas i slutändan

förhoppningsvis så hinner man låta den färdiga glöggen vila ca 4 månader på flaska åxå innan det är dags att börja konsumera
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

i går morse började jag sila ifrån kryddorna från rom/konjak mixen som dom nu legat i lite drygt en vecka

SATAN DET DOFTAR GLÖGG I HELA KÅKEN NU :lol:

men märkte till min förvåning att vätskan blivit något gele'aktig eller hur man nu ska uttrycka sig , nä de ä nog fel .
snarare lite mer tjockflytande som en lätt sockerlag ungefär .
tja eller nånting ditåt .
kan det bero på pektin från alla citrusskalen ??
eller är det något annat fenomen ??

men fick vid silningen bara tillbaks ungefär en hela av 2 tillsatta så jag fyllde på tryckkokaen med en liter vin som jag hällde av nu i morse för att få ut spriten som finns kvar i kryddorna. man ä ju rädd om så dyra droppar ju :lol:

när vinet var avsilat från kryddblandningen så hällde jag på en ny skvätt för att ytterligare laka ut sprit och kryddsmak ur kryddorna , så det får stå tills i kväll tills jag silar av det å tillsätter en ny liter vin igen .

satan så stark kryddsmaken är på det som ligger i tryckkokaren nu , tror nog att det går att "skölja" ur mycket smak ur dom där kryddorna än några gånger .
börjar nästan misstänka att den där mängden kryddor räcker till 20-25 liter vin när man gör på det här viset
första vin "ursköljningen" av kryddorna smakade lika mycket som den ordinarie sprit/krydd blandningen gjorde.
ska bli skoj att se hur många gånger man måste skölja ur kryddorna inan man tagit bort det mesta av smaken och lukten ur dom .

men satan så gott det luktar

undrar också om det finns nå fler här på forumet som har någon erfarenhet av att laka ur kryddor så här med sprit ??
hur gjorde ni ??
hur länge ??
hur funka de för er ??
alla tankar , erfarenheter och friska kommentarer mottages gärna

så snart är det dags att börja jobba som blender , menjag tror redan att jag kommit på ungefär hur proportionerna ska vara på vinmixen

har ju en 10 liters dunk äppelvin som tillsammans med ungefär 1,5 gånger den volymen av äppel/plommon vinet verkar bli en bra mix att krydda upp .
tänkte sätta mig i kväll med batterisyra provarn ( en jättepipett ) och testmixa några småskvättar för att bestämma mig för den slutliga mix proportionen av basvinet .

kanske även droppa i nån droppe av sprit/krydd blandningen för att få en liten ide' om slutresultatet .
kryddmixen är så koncentrerad och stark nu att det är omöjligt än att avgöra om det är några kryddor som dominerar för mycket eller om något saknas . så jag misstänker att det kan bli förändringar än i proportionerna av kryddor om det är nått som inte stämmer .

rapport kommer så fort jag hinner i kväll .
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

jaha det där sket sig ju brutalt , fast jag gjorde som alla vinprovare gör .
luktade , tittade och gurglade mig med vin blandningarna , sen spottade jag ut vinet och sköljde med vatten .
nu efter 7 prover så är smaklökarna så bortdommnade att det funkar inge längre .
får väl fortsätta i morgon
vill ju gärna få till en drickbar glögg :lol: eller ännu hellre en riktigt god glögg
Zotamedu
Bryggmästare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis jul 14, 2009 18:19

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Zotamedu »

dan610324 skrev:jaha det där sket sig ju brutalt , fast jag gjorde som alla vinprovare gör .
luktade , tittade och gurglade mig med vin blandningarna , sen spottade jag ut vinet och sköljde med vatten .
nu efter 7 prover så är smaklökarna så bortdommnade att det funkar inge längre .
får väl fortsätta i morgon
vill ju gärna få till en drickbar glögg :lol: eller ännu hellre en riktigt god glögg
När man provar vin har man ofta vitt bröd också då det är effektivare än att bara skölja med vatten. Det handlar inte bara om att skölja bort smakämnen i munnen utan även om att nollställa smaklökarna igen. Eller ja, tekniskt sett är det näsan som behöver nollställas.
Hjärnan har en förmåga att börja filtrera bort dofter efter en stund när den tröttnat på dem. Till exempel smakar ofta tuggummi mycket längre än man tror då det inte är själva tuggummit som slutar smaka utan hjärnan som tröttnar. Därför ser man ofta skålar med kaffebönor i parfymaffärer.
På gång:
Glögg - Lagring
Fläderchampagne - Jäsning

Färdigt:
Krusbärsvin 2009
Perry 2009
Cider 2009
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

jag tror jag har kommit tillräckligt nära nu i min blending

bästa resultatet hitills tror jag är 8 delar äppel och plommon tokayer + 4 delar äppel sherry

men håller fortfarande på och sköljer ur kryddblandningen med vin
har tyvärr tappat räkningen nu så jag vet inte om det är femte eller sjätte omgången sköljvin som är i nu

tror nog att det här blir sista sköljningen , förra sköljvinet smakade som en god glögg när jag hällde av det , så jag tror nog att jag fått ut de mesta av smakämnena nu med den här sista sköljningen .

men satan vilken bottensats det är i 10 liters dunken där jag förvarar lakspriten och sköljvinet , trots att jag kört allt genom en kaffesil när jag hällt av det så det har ju inte följt med nå stora bitar i alla fall .

efter att sista vinet är ihällt senare idag så måste det nog ändå stå minst i en vecka och sjunka innan man kan hälla i det i vinet , sista slatten är jag nog tvingad att köra genom ett melitta filter för att få med allt

hoppas kunna mixa ihop vinblandningen och krydd urlaket till mitten eller slutet av nästa vecka , ska bara häva om vinet först så att mixen får bästa tänkbara möjlighet att kunna självklarna innan flasktappningen .

det är ju knappt 5 månader kvar till jul nu , så då funderar man ju hur man ska göra för att på bästa möjliga sätt försöka utnyttja tiden tills dess .
ska man låta det stå i dunk och klarna 2 eller 4 månader ??
behöver det 3 månader på flaska eller räcker det med 1 månad på flaska för att vara drickbart ??

eller ska man klarna det 8 månader på dunk och sen flasktappa och ge det 8 månader i flaska för att satsa på ett bra resultat till julen 2011 istället ??

åsikter ?? någon ??
det vore skoj att höra hur ni som gjort glögg tidigare skulle ha gjort
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster