Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Loggar 3 nya Satser

Utrustning och teknik.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Sambon har haft mycket annat för sig och jag får inte några direkta svar från henne så hennes blåbär/lime har bara stått och klarnat den senaste månaden nu... så den är inte klar ännu, men smakade på den lite och den är väldigt torr, sträv men ändå fruktig och smakrik (strävhet osv beror på att den inte alls är eftersötad, (den ska eftersötas).
återkommer när allt är helt klart!
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Ramlade in på tråden igen efter allt för lång tid.
Sambon har Fortfarande inte flaskat upp sin cider på blåbär lime smak, har inte smakat på den sen jag skrev tidigare inlägg men jag har öppnat korken och tömt på kolsyra då flaskan varit något sjukt stenhård.
Återkommer ännu en gång när projektet rör sig frammåt!
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Rolig tråd och jag är väldigt intresserad av vinsats 2.

Vad för typ av vinjäst bör jag köpa om jag ska göra vinet? Och behöver man jästnäring?
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Jag är inte så haj på olika jästsorter men på pgw har dem två som jag skulle testa, en billigare och en av märke..
Den billigare, Lalvin EC 1118 - http://www.pgw.se/vinjast-lalvin-ec-1118.html.
Den av märke, Wyeast Ciderjäst 4766 - http://www.pgw.se/wyeast-ciderjast-4766.html.
Helt beroende på pris, jag tror dock att pgw's 12kronors jäst skulle funka lika bra :)
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:Jag är inte så haj på olika jästsorter men på pgw har dem två som jag skulle testa, en billigare och en av märke..
Den billigare, Lalvin EC 1118 - http://www.pgw.se/vinjast-lalvin-ec-1118.html.
Den av märke, Wyeast Ciderjäst 4766 - http://www.pgw.se/wyeast-ciderjast-4766.html.
Helt beroende på pris, jag tror dock att pgw's 12kronors jäst skulle funka lika bra :)
Okej, men om jag gör en sats på 5 liter.. Är det ok att använda jäst som är till för 20-25 L?
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Absolut funkar det, mer jäst att käka socker..
Kan ju vara slöseri om man anser det, då kan man ju ta en femtedel och använda i stället för hela paketet och spara till nästa exprement :)
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:Absolut funkar det, mer jäst att käka socker..
Kan ju vara slöseri om man anser det, då kan man ju ta en femtedel och använda i stället för hela paketet och spara till nästa exprement :)

Okej, tack för svaret :)

Men blir inte vinet väldigt torrt och saknar sötma? Och om man skulle tillsätta mer socker när jäsningen har slutat, kan inte det kicka igång jäsningen?
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Ja det kommer bli sjukt torrt och noll sötma, så gör så att du jäser ut den helt till önskad procent, och sedan så sötar du med sötningsmedel, eller om du jäser till 18% med EC 1118 så kommer den nog inte spontanstarta igen :p
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:Ja det kommer bli sjukt torrt och noll sötma, så gör så att du jäser ut den helt till önskad procent, och sedan så sötar du med sötningsmedel, eller om du jäser till 18% med EC 1118 så kommer den nog inte spontanstarta igen :p
Oki! Men om jag sätter i jässtop, dödar det jästen eller sätts den bara i vila tills man tillsätter mer socker? Tänkte om jag kunde mäta OG och när jag är nöjd med alkoholen så tillsätter jag jässtop och (kanske klarningsmedel?) sedan eftersöta.

Sorry om jag är frågvis men jag är en nyfiken nybryggare XD
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

jässtop dödar jästen, men om du jäser till tex 4% så finns det risk att det spontanstartar igen än om du skulle jäsa till 18%, man skulle kunna skippa vattnet och göra en starkare men som går att späda ut vid behov.. Dock lite svårare om du ska ha kvar kolsyran i brygden.
Jag har inte testat detta tidigare men på papper bör det funka :)men om du ska ha typ 4% så är det nog bäst att jässtoppa och sedan söta med sötningsmedel :)
Klarningsmedel kan du också ha i, då klarnar det mkt fortare :)
Dock är inte klarningsmedel veganskt, om det är en viktig del dvs
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:jässtop dödar jästen, men om du jäser till tex 4% så finns det risk att det spontanstartar igen än om du skulle jäsa till 18%, man skulle kunna skippa vattnet och göra en starkare men som går att späda ut vid behov.. Dock lite svårare om du ska ha kvar kolsyran i brygden.
Jag har inte testat detta tidigare men på papper bör det funka :)men om du ska ha typ 4% så är det nog bäst att jässtoppa och sedan söta med sötningsmedel :)
Klarningsmedel kan du också ha i, då klarnar det mycket fortare :)
Dock är inte klarningsmedel veganskt, om det är en viktig del dvs
Okej, nu vet jag inte riktigt hur mycket alkohol man kan få ut av sockret som är till för den här satsen som TS har gjort men jag vill gärna få det mer än 4 %.

Att klarningsmedel inte är veganskt är bara plus för mig :clap:

Men vad tycker du om man skulle tillsätta jässtop sen häva över till en ny dunk sen kallkraschar man det i kylen så det klarna av sig själv och sedan sötar man det? Skulle det funka?
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

du skulle kunna ta ett litet prov på ren saft vad oe ligger på, sedan veta typ om du behöver ha i mer socker.. MAn kan ju alltid ha i mer socker men svårare att ta bort om man haft i för mkt..
Jag tror den metoden skulle funka, har för mig kyla påskyndar klarningsprocessen.. Jag har bara klarnat i varm rumstemp..
Men det jag menar är att om du ska köra på en procent lägre än 10-12 så bör du söta med aspartam eller vad dem heter, men har du över 13 och upp så kan du nog söta med socker då jäst i luften klarar inte så mkt högre än 13 och då kommer dem dö innan dem börjar jäsa sockret och ger skitsmak och/eller mögel eller dylikt. :)
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:du skulle kunna ta ett litet prov på ren saft vad oe ligger på, sedan veta typ om du behöver ha i mer socker.. MAn kan ju alltid ha i mer socker men svårare att ta bort om man haft i för mycket..
Jag tror den metoden skulle funka, har för mig kyla påskyndar klarningsprocessen.. Jag har bara klarnat i varm rumstemp..
Men det jag menar är att om du ska köra på en procent lägre än 10-12 så bör du söta med aspartam eller vad dem heter, men har du över 13 och upp så kan du nog söta med socker då jäst i luften klarar inte så mycket högre än 13 och då kommer dem dö innan dem börjar jäsa sockret och ger skitsmak och/eller mögel eller dylikt. :)
Oki! Jag ska ge det ett försök :lol:
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Skriv sen hur allting har gått och hur du gjorde, för kommande personer som blir intresserade :D
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:Skriv sen hur allting har gått och hur du gjorde, för kommande personer som blir intresserade :D
Jag ska inhandla jäst och jässtopp imorgon. Men om jag nu använder hela jäspåsen är det ok att använda 1/4 av jässtoppet. Jag har läst att man inte bör ha i för mycket jässtop än vad som behövs.

Det är inte så att jag behöver hela påsen jässtopp när jah använder hela jästpåsen?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster