Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Loggar 3 nya Satser

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Maharadijan
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons okt 15, 2008 18:21

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Maharadijan »

Jo jag gjorde det, kollade inte Oechslen heller.

Men för 9 dagar sedan var det Oechsle +2 och jag vill inte ha detta vinet för starkt, så därför valde jag att stoppa jäsningen.

Rätta mig om jag har fel, men det kan väl bara bli sött om Oechslen visar på plussidan.


Återkommer med Oechslevärdena inom kort.
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av svartnos »

Tjena!

Ja, det stämmer att vinet kan bli för sött om OE visar på +.
Förmodligen har ditt vin jäst klart om OE visade +2 för 9 dagar sen.
Det var nog då kolsyra som du såg pluppade i jäsröret...
Användarvisningsbild
Maharadijan
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons okt 15, 2008 18:21

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Maharadijan »

3veckor och 6dagar

Eftersötning av sats 2

Tappade om efter klarning, Oechsle -6

Tanken var att söta det upp till +3 Oe

9*2,7*4.7 = 114,21 (oechsle grader * gram socker * Liter) enl www.oechslevikten.com

Tilsatte bara 100g socker för att vara på säkra sidan att inte få det för sött, tydligen blir det 2 Oe torrare under lagring också.

***

Eftersötning av Sats 3

Tappade om efter klarning, Oechsle -3

Vill få det till 0 Oechsle,

5*2,7*4,3 = 58,05g (socker jag tilsatte)

------------------------------------------------------------------------------
2,7 gram socker ger 1° Oechsle i 1 liter vin.

Mäta det färdigjästa vinet när det klarnat. Vid lagring kommer det att bli ytterligare ca 2 Oechslegrader torrare. Ett för utjäst vin är övertorrt och skall eftersötas. Annars är hållbarheten, balansen och fylligheten for dålig. Smaken i ett övertorrt vin kan vara bra men förbättras enormt med eftersötning, fylligheten, smaken och doften ökar.

Jäser vinet för torrt så eftersötar man det.

Eftersötning beräknas: Oechslegrader vinet skall sötas upp x 2, 7 g socker x liter vin = ex (ett starkvin) 20° Oechsle x 2, 7 g socker x 20 liter vin = 1080 g socker. Druvsaft är tacksamt att eftersöta med, speciellt på lättviner (3 ml/liter ger 1 Oechslegrad). 2 dl druvsaft smakas inte på torrheten men förbättrar smak och hållbarhet mycket.

Källa: www.oechslevikten.com
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av svartnos »

Hur har du gjort med din 1:a sats då?
Användarvisningsbild
Maharadijan
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons okt 15, 2008 18:21

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Maharadijan »

Den får stå ett tag till, tänke se om den klarnar av sig själv. Sedna tappa om, mäta Oe och eftersöta.

Har inget att tappa över i för tillfället heller =(
Användarvisningsbild
Maharadijan
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons okt 15, 2008 18:21

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Maharadijan »

4veckor och 1dag sats 2 (Lime/Blåbär)

Eftersötade ju så att det skulle enligt beräkning hamna på +3, det blev bara +1. Skakade dock bara dunken en gång efter sötning, kan kanske vara att det ligger socker i botten. Tog heller inte riktigt den mängden jag skulle ha för att vara på säkra sidan.

Blir till att skaka dunken igen och kolla oechslen igen innan klarning, omtappning, lagring.


PROVSMAKNING.... gott, över förväntan, hade ifs stora förhoppningar att det skulle smaka bra. Smakas dock att det inte är riktigt färdigt.

Det har nu jäst ut sammanlagt 110 Oechsle vilket borde ge ca 14-15%. Det värmer i alla fall i bröstet när man dricker det =)

Känns på sötman att +1 Oe räcker för min del iaf. Rekommenderas att inte göra det sötare innan det har provsmakats om nu någon annan ska prova receptet.

Ska lagra större delen av vinet, kan nog nu redan nu gissa att det kommer bli riktigt gott.... på julafton kanske man får ta en liten flaska.

Tack igen Svartnos / RadarEnt
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av svartnos »

Varsågod..
Kul att du blev nöjd.
Testa att blande lite blåbär/lime med lite fruktsoda.. kanongod drink blir det...
Användarvisningsbild
Maharadijan
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons okt 15, 2008 18:21

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Maharadijan »

Nu har vinet lagrat i nästan 4 veckor, tyvärr i plastdunkarna.

Kollade sats 2 Ligger på +3 Oe

Skulle till att kolla sats 1 och 3 Oe, men CRASH Oechslemätaren åkte i diskbänken =( 2 miljoner småkulor i hela köket....

Får inhandla ny, samt klarning till Sats 1 som fortfarande inte klarnat. Tappade om den idag iaf. Ska även kolla Oe på sats 1 och eftersöta....

Provsmakade doch sats 3 (testvinet) märklig smak med ton av banan och russin, något bränd/bitter eftersmak, inte gott inte äckligt. Taskig blek brun färg. Får nog glömmas bort i källaren ett bra tag innan de flaskorna testas igen.
Användarvisningsbild
Maharadijan
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons okt 15, 2008 18:21

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Maharadijan »

Införskaffat ny Oe-mätare samt klarning (HISAB)

Sats 1 Oe -4
Sats 3 Oe +2


Dax för eftersötning av sats 1 enligt formel (5Oe * 2,7socker * 23L) (tidigare i tråden) så skulle det innebära att jag ska tillsätta 310g socker för att uppnå +1 Oe.

Tillsätter knappt 300g, vill inte att det ska bli för sött.
Användarvisningsbild
Maharadijan
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons okt 15, 2008 18:21

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Maharadijan »

Uträkningen för tillsättning av socker stämde perfekt, fick OE 0. Tanken var ifs att hamna på +1 men jag tillsatte ju lite mindre socker.

Smakade helt ok med Oe 0 så jag provar på det. Har nu tillsatt HISAB klarning, så nu är det bara att vänta.


Smakade sats 2 (blåbär/lime) nu när det fått lagra sig i ca 4 veckor. Väldigt stor skillnad jämfört med när det precis var färdigt. Detta vin är riktigt gott nu :shock: och jag tror det bara kommer bli bättre.

Undrar bara hur länge man kan lagra ett sådant vin....nån som vet?
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av svartnos »

tjena!

Har lagrat mitt blåbär/lime ett tag nu och den smakar bara bättre och bättre.
Ska om jag kan låta en flaska ligga kvar i vinkällaren i ett år och så ska jag kolla hur den smakar sen.

En sak som jag gjorde igår:

Tog och kolsyrade blåbär/lime i min Soda Stream, blandade ut den med fruktsoda och det smakade som en god cider, hur gott som helst. Testade också med att kolsyra hallon/persika och blandade ut den med fruktsoda och sockerdricka, den blev godare än blåbären.

Ska nog fixa lite flaskor till nyår...
fresve
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön aug 15, 2010 23:54

Loggar 3 nya Satser

Inlägg av fresve »

Kul inlägg!! har ni något av vinen kvar och hur smakar det idag efter 2 års lagring?

Jag tänkte köra på ditt #2 med 5 l men försöka få upp det i dessertvinsstyrka 17-18%.
Vilken sockermängd bör man använda isåfall? jag kommer köra på Lalvin EC-1118 eller Lalvin ICV K1-1116
Lord Byron
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor jan 10, 2013 17:09

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Lord Byron »

Hej!
Jag håller på med blåbär/lime vinet nu och det luktar förbaskat gott nu under jäsningen :) Jag undrar hur den sista flaskan smakade och efter hur lång lagringstid? (om någon av er fortfarande är aktiva här)
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Hejsan!
Sambon ska i nästa vecka sätta en sats blåbär/lime.
Har du något kvar av den om hur den blev efter lagring?
Hur lång tid ca borde den lagras för att bli bra? :)
Användarvisningsbild
Maharadijan
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons okt 15, 2008 18:21

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Maharadijan »

Hej,

Kul att ni läste tråden, hade nästan glömt den.

Minns tyvärr inte om jag lagrade någon flaska under längre tid eller hur det isf smakade. :roll:

Blev lite sugen på att göra blåbär/lime igen, så skriv gärna hur det gick för er.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster