Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Loggar 3 nya Satser

Utrustning och teknik.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

När brygden jäser så förökar sig jästen också, så jag skulle rekomendera att ha i hela påsen ändå. Har ingen direkt koll på vad en påse jässtopp kostar styckvis men tror inte det är så farligt, (5Kr på pgw..) du kanske köper ifrån en lokal handlare så det bör inte ligga på så mycket mer än det..
Bäst att helgardera iaf :) bättre att göra det ordentligt än att ha levande jäst kvar som ger dålig mage :(
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:När brygden jäser så förökar sig jästen också, så jag skulle rekomendera att ha i hela påsen ändå. Har ingen direkt koll på vad en påse jässtopp kostar styckvis men tror inte det är så farligt, (5Kr på pgw..) du kanske köper ifrån en lokal handlare så det bör inte ligga på så mycket mer än det..
Bäst att helgardera iaf :) bättre att göra det ordentligt än att ha levande jäst kvar som ger dålig mage :(

Jag ska köpa på PGW så det är ingen fara med kostnaden precis XD jag tänkte bara om det ger någon bismak om man har i hela påsen?
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

njae, någon bismak ska det inte ge, inte vad jag märkt förut iaf :)
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Har för mig att jässtoppen bildar en gas som jästen dör av och den gasen försvinner.. Vad jag har för mig, är inte heelt hundra på om det stämmer :)
Men jag har aldrig haft någon smak av jässtopp :)
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Nu har jag satt min must på jäsning!

Det blev tyvärr inte blåblär/lime då min matbutik inte hade den smaken. Det blev istället blåbär/hallon men jag använde samma mängd socker och vatten.

Dvs
7 pkt blåbär/hallon
800 gram socker
1 pkt pgws starkvinsjäst
1 pkt jässtopp
1 pkt klarning

Gick tillväga som ts (men använde hela påsen jäst och utan näring) och jag återkommer sen för mer info.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Det kommer bli gott det med!
Mätte du OG? Tänker då saften också innehåller socker :) Vad var det för märke på saften?
Tänker ställa en dum fråga => Du Kommer att använda jässtopp och klarning, inte Redan använt va?:p
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:Det kommer bli gott det med!
Mätte du OG? Tänker då saften också innehåller socker :) Vad var det för märke på saften?
Tänker ställa en dum fråga => Du Kommer att använda jässtopp och klarning, inte Redan använt va?:p
OG låg på 1.100 så det blir nog gött det här XD

Det var kiviks märke och det luktar ljuvligt. Och nej, jag har inte använt det än :D haha

Men jag satte fart på grejerna igår kväll och det pluppar inte riktigt som jag vill. Hoppas att jäsningen har tagit fart ordentligt imorgon!

Sitter och sveper gammvin nu och börjar bli lite dragen, ursäktar om det är massa stavfel och skit :drunk:
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

så cirka 13.5% glatt räknat, inte helt fel! :)
Tror noname jäst tar lite längre tid att komma igång då det inte var näring i påsen? Så kan ta ett litet tag innan det startar helt. :)
Jag gillar stark saft, med mycket smak, så jag skulle förmodligen ha överdrivit stort med antalet saftpaket, kanske mellan tio och femton stycken för att få massor med smak då jag anser de flesta safter/lättdrycker bara är blaskiga.. Får testa mig på några varianter till sommaren! :)
Har en 3L flaska som jag jäst i tidigare, men man kan lika väl köra i en 2L eldorado cola flaska^^ blir nog några olika sånna med olika varianter..
Kör du i en vanlig 25L(30L) jäshink btw?
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:så cirka 13.5% glatt räknat, inte helt fel! :)
Tror noname jäst tar lite längre tid att komma igång då det inte var näring i påsen? Så kan ta ett litet tag innan det startar helt. :)
Jag gillar stark saft, med mycket smak, så jag skulle förmodligen ha överdrivit stort med antalet saftpaket, kanske mellan tio och femton stycken för att få massor med smak då jag anser de flesta safter/lättdrycker bara är blaskiga.. Får testa mig på några varianter till sommaren! :)
Har en 3L flaska som jag jäst i tidigare, men man kan lika väl köra i en 2L eldorado cola flaska^^ blir nog några olika sånna med olika varianter..
Kör du i en vanlig 25L(30L) jäshink btw?
Ja, det kan ju vara jästen. Men jag minns att det tog tid för jäsningen att komma igång när jag gjorde en av pgws sjudagars. Så jag hoppas det pluppar bra när jag kommer hem från jobbet.

Ja det kan ju bli lätt blaskigt då det är lättdryck det handlar om så jag tänkte likt som dig men jag går på detta då det bara är ett experiment och man får se vad det blir för slutprodukt.

Jag kör i en 5 L dunk med jäslock på, verkar fungera bra och det är smidigt :D
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Har jäsningen kommit igång nu? kan det vara något läckage annars? läckage i packningen tänker jag då så gaser pyser ut där och inte i jäsrör så att du tror att jäsning inte är igång..
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:Har jäsningen kommit igång nu? kan det vara något läckage annars? läckage i packningen tänker jag då så gaser pyser ut där och inte i jäsrör så att du tror att jäsning inte är igång..

Jäsningen har kommit igång men jag tror att det skulle kunna jäsa bättre. Det pluppar 1 gång per 10 sek så det känns inte så intensivt. Nu kan man ju inte mäta jäsningen helt på aktiviteten i jäsröret men det är väl en vägledning hur det går.. Om det pyser ut i packningen vet jag inte, det ser tätt ut iaf.

Tror du att jäsarten kan spela roll på hur fort den jäser ut?

Jag ska mäta OG på tisdag, då har det gått en vecka.

:)
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Jo men precis, 1 per 10 sec är lite sakta, men det står ingenstans att det är en 7 dagars, dem kanske jäser med 1 per 1 sec.. så denna kanske är en 3 veckors eller något.. Kan ha med många faktorer att göra, eller så är det läckage, men det i sig är ingen direkt fara då kolsyran lägger sig under syret som ett lock och pressar ut luften ur behållaren :)
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:Jo men precis, 1 per 10 sec är lite sakta, men det står ingenstans att det är en 7 dagars, dem kanske jäser med 1 per 1 sec.. så denna kanske är en 3 veckors eller något.. Kan ha med många faktorer att göra, eller så är det läckage, men det i sig är ingen direkt fara då kolsyran lägger sig under syret som ett lock och pressar ut luften ur behållaren :)

Jag har mätt OG nu och det ligger på höga 80 :thumbdown:

Men det jäser ju sakta men säkert iaf.. Det pluppar i jäsröret, fräser i dunken och OG har ju sjunkit lite.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av Brack »

Läst någonstans om att jästen kan få sockerchock eller något.. Jag vet inte hur mycket socker som ger sockerchock osv, men kan vara något..
Kan vara så att jästen har chockats och nu kommit igång.. Eller så är det bara en långsam jästsort :)
Resultatet blir nog densamma!
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Loggar 3 nya Satser

Inlägg av propatria »

Brack skrev:Läst någonstans om att jästen kan få sockerchock eller något.. Jag vet inte hur mycket socker som ger sockerchock osv, men kan vara något..
Kan vara så att jästen har chockats och nu kommit igång.. Eller så är det bara en långsam jästsort :)
Resultatet blir nog densamma!
Vi får hoppas på att det bara jäser långsamt! Jag ska nog dra på PGW och köpa lite mer "jäsbara" saker så jag inte går torr här hemma :w00t:

Sjukt roligt det här med hembryggning!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst