Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

En novis bekännelser

Utrustning och teknik.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Så, då har jag tagit steget. Har beställt utrustning för att brygga mitt eget vin. Länge har jag varit nyfiken på detta då alkoholhaltiga drycker är ett intresse.

Gjorde en hemsk sats från ett 7 dagars vin på gymnasietiden (en evighet sen dvs). Smakade döden, men full blev man utan dess like. Denna gång handlar det dock om smak, och inte så mycket om procenten.

Har tänkt att göra på frukt och/eller bär. Vilka har jag inte helt bestämt mig för än.

Några frågor kommer följa i tråden, samt kommer uppdateras med hur projektet fortskrider.

Hoppas på tips och råd från er luttrade vinrävar.

Har tänkt köra med jässtopp och skita i mätare och avbryta jäsningen om så krävs när jag hittat en smak som passar. Är det något problem att göra detta? Procenten är som sagt ganska ointressant så smakar det bra, kvittar det om det är 5% eller 25 %.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Har idag kokat ihop en juice på honungsmelon, lite citronmeliss och ananas. Blev ca 1.5 liter färdig juice, lagom för min första sats.

Kommer väl landa runt 2 liter med sockerlag skulle jag kunna tro.

Tillägas bör väl att allt går på en höft. Det ska inte bli för avancerat :)
Bilagor
DSC_0447-600x1067.JPG
DSC_0447-600x1067.JPG (115.38 KiB) Visad 341 gånger
DSC_0446-600x1067.JPG
DSC_0446-600x1067.JPG (145.54 KiB) Visad 341 gånger
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Sådär, då står det på jäsning med 0,5l sockervatten med 5.5dl socker. Se om det bubblar igångoch blir drickbart :)
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Ett tillfredsställande blubbblubb hördes nyss från kreationen som jäses med Lalvin EC-1118
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

(kära dagbok)

Inlägg av n_micke »

För att uppdatera har jag idag hällt det igenom en saftsil eller va det heter för att få bort lite mer fruktkött, puttrar vidare.

Har även förberett för dunderglögg i väntan på morgondagens jäst leverans (lalvin rc212). Receptet är modifierat efter känn (såklart) och en vaniljstång tillsattes även samt svavlat lite.

Trixade även lite med min slang som används som hävert, skiten ville böja sig så klippte av en potatispetare och "ställde" i slangen. Tror detta gör susen för häverten. För den extra charmen så kommer en kateterklämma användas för att stänga flödet.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Konstaterar att det behövs mer moddande om jag ska ha kvar samma hävert.

Ville även prova de olika momenten (som jässtopp och klarning) så även tappat upp ananas och honungsmelon vinet på flaska. Bara för att få testa alltså.

Glöggen gav ifrån sig något bubbel men sen har det varit tyst, hoppas det dragit igång till morgonen, annars blir jag orolig.

Uppdatering :
Imorse hade iallafall vattnet i jäsröret flyttat sig. Så det borde vara på gång :)
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Fortfarande lite orolig för glöggen som inte puttrar vilt...

Kom över ett par hinkar äpplen så nu står det på svavling och svalning inför jästning med lalvin k1-v1116
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Håller på med två förkulturer till glögg och äppelvinet. Vad har eder skribent lärt av detta?

Dela upp sockret i omgångar.... Kommer allt vara dött eller går det med två små förkulturer?
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Äppel vin uthällt, ny sats med sockret delat i tre delar - jäser redan.

Glöggen hällde jag av kryddorna på idag samt drog i en liter vatten för att späda ut sockerhalten. Ser ut som att den faktiskt försöker komma igång nu. Händer inget imorgon blir det en ny sats.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Lycka och frid i sinnet råder, båda jäser för fullt :D
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Friden i sinnet är borta, glöggen luktar konstigt så får bli en omtappning för att se om det blir bättre. Nu är det baraatt låta jäsa ut och ev. Eftersöta glöggen. Äpplet får vi se vad det blir av :)
Bilagor
DSC_0543-600x1067.JPG
DSC_0543-600x1067.JPG (114.71 KiB) Visad 251 gånger
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Nytt jäsrör beräknas anlända imorgon. Förbereder för ett kiwi/lime vin. Spännande färg må jag säga! Jästen kommer gå i imorgon och valet föll på lalvin 71b-1112 är det väl den heter. Kommer sikta runt 12-13%.

Ska producera mycket estrar och ska lämpa sig för unga viner.

Vore kul med lite respons i tråden om det är någon som läser
Bilagor
DSC_0551-600x1067.JPG
DSC_0551-600x1067.JPG (82.96 KiB) Visad 245 gånger
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Nästa projekt vill inte heller jäsa, kiwi/lime. Dag 3 nu. Tänkte att jag kanske varit för tidig med jästen efter svavlet så hade i mer jäst igår kväll. Fortfarande stendött..ger upp detta projektet snart.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Satt ett blåbär /hallon vin. Jäser inte detta skiter jag fan i detta.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Nu jäklar jäser det i hallon/blåbär så det skummar upp i jäsröret :) kiwi/lime...dött som döden.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster