Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Eftersötning

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Ingegerd Norman
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 26, 2010 7:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Eftersötning

Inlägg av Ingegerd Norman »

Hej, jag tänkte eftersöta med GLUKOSsirap, den består av kolhydrat 77g varav sockerarter 23 gram ( dl =140 gram)
Enligt hydrometern skulle jag behöva eftersöta med minst 12,5 gram socker per liter vin
Nån som är haj på matte eller en go ide om hur mycket jag skulle behöva av denna glukossirap/ liter vin för att det hela skulle bli bortåt 0 på hydrometern ??
För ljummen massage, använd organiska massageljus, www.massageljus.se
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Eftersötning

Inlägg av ranald »

Glukossirapen innehåller sockerarter och stärkelserester. Vilka stärkelserester beror på vilken metod som använts för framställningen och är svår att veta utan en omfattande kemisk analys. Det går därför inte att beräkna hur mycket du behöver hälla i för att komma till 0. Du får hälla i, röra om, låta stå någon timme, och mäta.

Jag skulle använda strösocker, 12,5 gram per liter vin. Det blir lättare så.
Användarvisningsbild
Ingegerd Norman
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 26, 2010 7:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eftersötning

Inlägg av Ingegerd Norman »

OK, förstår vad du "säjer", fick för mej att glykossirapen skulle bidra med lite extra fyllighet, men jag får väl överväga socker...
Tack för din synpunkt :-)
För ljummen massage, använd organiska massageljus, www.massageljus.se
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster