Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin i större skala

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Vin i större skala

Inlägg av U2D2 »

Jag hade tänkt göra citronvin på större skala, tänkte mig runt 150-300 liter. Har hittat lite koniska bryggkärl, kan man brygga vin på sådant? http://www.matrevolution.se/konisk-jast ... 0-b/1313-0
Och vad för problem stöter man på vid själva fermenteringen vid bryggning av sådana kvantiteter?
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Vin i större skala

Inlägg av raoul-duke »

Jästanken du skickade är anpassad för öl. Jag skulle köpa denna istället: http://www.matrevolution.se/jastank-200 ... -ba/1318-0

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Vin i större skala

Inlägg av U2D2 »

Tack så mycket! Förstår dock inte riktigt vad skillnaden är, vad definierar en bra vint-tunna respektive öl-tunna(utöver innehållet)?
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vin i större skala

Inlägg av latmasken »

Jag tror att det handlar om att det är olika lång jästid.

Öl har man inte kvar i jäskärlet lika länge som vin, alltså vill man där ha de lite mer avancerade koniska jästankarna för att enklare kunna avskilja bottensatsen.

Vin tappar man väl om för klarning och eventuell lagring, medans ölen i princip direkt efter jäsning ska kolsyras och sen på flaska.

Det är väl inget direkt fel i att använda en konisk jästank för vin, men de är väl dyrare så det blir en onödig extra kostnad.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Vin i större skala

Inlägg av U2D2 »

Då så förstår jag, tackar ödmjukast för svaret! :thumbup:
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster