Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

latmasken skrev:Jag undrar om ett problem kan vara att du har din "form" i trä?
Det tror jag inte för den är i Bokträ som är mer eller mindre stenhårt...
Förr var så gott som alla formar i trä, det är med största sannolikhet "bristen på kunskap/erfarenhet" som är den största orsaken till att jag inte får till detta med trycksvarvning.

Nu blir det andra lösningar, men det färdiga resultatet lär bli likvärdigt...

jag vill ha en materialtjocklek på minst 1,5mm kopparplåt över allt så det står sig i många,många år....


Jag kommer att trycksvarva "locket" som hårdlödes så det blir runt/välvt så ingen vätska skall bli liggand/stående där utan allt skall rinna av direkt...

Det bör jag klara av :light:

Cheers
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 3 gånger.
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Bubbelcaps:
4” 108mm kopparrör som kapas till ca 5cm höjd och ett ”runt tak” hårdlödes på toppen av detta och 60-66st 5x5x5mm ånguttag upptages i andra änden av denna jättebubbelcaps.
Riser/innerör:
3” 76mm kopparrör som kapas till en längd av ca 3cm och hårdlödes helt tätt i botten mot denna 203mm stora runda 1,5mm tjocka kopparplatta och en ”båge” i koppar hårdlödes runt –över denna ände med en rostfri m6 som är centrerad för att montera bubbelcapsen med.
Reglerbar 22mm returrör som kan ställas mellan 0-30mm vätskenivå på tråget….

203mm storlek på kolonnen/plattan = Volymen är 129 461.89 Kubikmillimeter (mm3)
6% =7767,71
6,5%=8415,02
7%=9062,33
108mm kopparrör omkrets= 108x3,14=339,12mm är sträckan runt detta rör.
5mm trekantiga hål med spetsen upp har en volym av: Volymen är 130.9 Kubikmillimeter (mm3) st
66st x5mm = 33cm sträcka och volymen av 66st 5x5x5= 8639,40mm3 dvs drygt 6,6% av kolonnens volym.
Detta känns bra med 5x5x5 uttag och ca 66st bör man få plats med runt detta 108mm grova koppar bubbelcaps och då har man en volym i alla dessa hål som motsvarar ca 6,6% av kolonnens volym… vilket räcker tillräckligt för att INTE få problem med tryckuppbyggnad som man kan få mellan 5- 6% av kolonnens volym/ ångutsläpp och då fungerar Inte returerna som dom skall....
Alltså mellan 60st till 66st 5x5x5mm trekantiga utag med spetsen uppåt runt detta 108mm kopparrör i botten mot plattan blir optimalt…
och alla bubblorna lär pressas mot botten av plattan hela tiden.
bild-252.JPG
bild-231.JPG
Bubbelcapsen blir alltså Inte 120mm utan ca 110mm i omkrets…. Annars så stämmer så gott som allt…
bild-228.JPG
bild-239.JPG
Cheers
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 4 gånger.
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Nu blir det kallpressning… maxpress av ”taket” mera kan jag inte pressa för då ”vågar/krullar” plåten sig…
bild-271.JPG
bild-272.JPG
bild-273.JPG
bild-274.JPG
bild-275.JPG
bild-276.JPG
Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av Bozo »

I videosnuttarna smörjde man plåtarna när man trycksvarvade med något, kanske parafin/stearin gjorde även du det när du försökte? Tror det är viktigt att friktionen i rotationsriktningen är låg annars bucklar det sig säkert. Man pressar även åt båda hållen och inte bara in på formen. Skam den som ger sig. Mvh bozo.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Bozo skrev:I videosnuttarna smörjde man plåtarna när man trycksvarvade med något, kanske parafin/stearin gjorde även du det när du försökte? Tror det är viktigt att friktionen i rotationsriktningen är låg annars bucklar det sig säkert. Man pressar även åt båda hållen och inte bara in på formen. Skam den som ger sig. Mvh bozo.
Paraffin/stearinljus eller bivax skall gå bra att smörja med, körde faktiskt torrt, värmde rejält istället.( skall ta ett par ljus av min bättre hälft till nästa försök)... och sedan så blev resultatet därefter också :oops:

Är lite inne på att även tillverka ett "hjul" att trycka med som rullar....

men jag skall allt försöka igen med tunn "glödgad" koppar plåt bara för att se om jag kan få till det, hittade ett par ark längst bak i plåtstället... mjukt som bly nästan...

Men det känns som jag har hittat en metod som tillåter mig att ha en material tjocklek på minst 1,5mm när jag kallpressar locket och sedan hårdlöder detta på ett avkapat 4"/ 108mm kopparrör med 2mm godstjocklek och nu kan jag kapa alla 30st rörbitar i exakt längd =4/5cm och sedan sätta upp dom i cnc fräsen och fräsa alla60/66st ångutag a 5x5x5mm trekantiga utag innan jag hårdlöder på det kallpressade runda "taket"..

Jag vill alltså även ha alla ångutsläpp från bubbelcapsen så lika som möjligt så det blir samma flöde/ motstånd på alla plattor för det är ångutsläppen som stryper från ca 10% till ca 6,5%...

Denna lösning känns bra, alternativet är att köpa in så kallade endcaps, dvs täta änd avslut i koppar och dom finns i 108/45mm men då är dom helt platta uppepå och det gillar inte jag för då rinner det inte av där både under användningen som vid tvättningen efter användning... men det bör gå att kallpressa dom så även dom blir ovala uppepå, efter bearbetning/ fräsning av ångutsläpp ....

Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Användarvisningsbild
Obar
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis feb 26, 2013 17:44

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av Obar »

[quote="latmasken"]Enligt google translate så är Stösselhub "ram" på engelska (RAM på svenska...).

Stösselverstellung är "ram adjustment" på engelska.

______________________________________________

Jag jobbar som pressoperatör och är väl förtrogen med såväl Muller och weingartens pressar.. "Stösselhub" betyder presslid på svenska. Alltså den rörliga överdelen som stansverktyget sitter i.
Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience...
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Obar skrev:
latmasken skrev:Enligt google translate så är Stösselhub "ram" på engelska (RAM på svenska...).

Stösselverstellung är "ram adjustment" på engelska.

______________________________________________

Jag jobbar som pressoperatör och är väl förtrogen med såväl Muller och weingartens pressar.. "Stösselhub" betyder presslid på svenska. Alltså den rörliga överdelen som stansverktyget sitter i.
Rent spontant...
Tror du att det skulle gå att pressa ut en jättebubbelcaps i 1,5mm koppar i den pressen som jag länkade till förut om man tillverkar ett lämpligt verktyg..... utseendet på bubbelcapsen syns på fotot av ritningen/skissen...

Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Användarvisningsbild
Obar
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis feb 26, 2013 17:44

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av Obar »

Vi stansar 3mm plåt i en 40 tons press här ute i verkstan utan problem. Att forma koppar är betydligt lättare så denna klarar definitivt av det. Problemet är nog bara utformandet av verktyget. Formning är en noggrann vetenskap...
Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience...
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Obar skrev:Vi stansar 3mm plåt i en 40 tons press här ute i verkstan utan problem. Att forma koppar är betydligt lättare så denna klarar definitivt av det. Problemet är nog bara utformandet av verktyget. Formning är en noggrann vetenskap...
Det tror jag säkert att formtillverkning/ tillverkning av stansverktyg är, om stansningen av denna jätte bubbelcaps skall fungera i 1,5mm kopparplåt och se ut som den gör på min skiss, mönstret i botten mot plattan lär jag få fixa separat efter stansningen/ pressningen är utförd.

Finns det något företag eller privat person i Sverige som har denna kunskap (eller kanske ett passande stansverktyg liggande :D ) och kan tillverka ett stansverktyg som skulle fungera att stansa ut dessa jätte bubbelcaps.... ca 120mm i diameter och ca 50mm djup/hög endcaps/ kopp ...

Är det någon som vet något om detta så vore hjälp och tips om detta tacksamt, för jag har "tyvärr" lagt bud på denna gamla monsterstans/ excenterpress i ett svagt och whisky påverkar tillstånd :shock:

Alternativt kan NI gärna Bjuda mer än mig :light:

Toveks auktioner
Skyltfabrik Skyltexperten pga nedläggning, ljusbord, plotters, fräsmaskin, bockmaskiner, kapmaskiner, svetsar, skivsåg, material, inredning, m.m.
Skara, Ätran2013-09-17

Rop 163 excenterpress

Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Användarvisningsbild
Daddy
Finjäsare
Inlägg: 64
Blev medlem: fre maj 13, 2011 17:07
Utrustning: Bielmaier rostfri
Ort: Grängesberg

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av Daddy »

Jag tror du måste djupdra en sådan detalj. För detta krävs en press med flera cylindrar för att kunna hålla plåten under formning. Jag tror inte du kan använda dig av en excenterpress/stans för att göra en sån detalj. Googla djupdragning och se om det inte är det du söker. Det andra alternativet är ju trycksvarvning du varit inne på.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Daddy skrev:Jag tror du måste djupdra en sådan detalj. För detta krävs en press med flera cylindrar för att kunna hålla plåten under formning. Jag tror inte du kan använda dig av en excenterpress/stans för att göra en sån detalj. Googla djupdragning och se om det inte är det du söker. Det andra alternativet är ju trycksvarvning du varit inne på.
Du har säkert rätt att djupdragning är det som gäller eller trycksvarvning..

Har fixat en person som kan trycksvarva och även har en riktig trycksvarv som skall trycksvarva upp 6st i 1,5mm kopparplåt/ 120mmx50mm på prov så jag får se hur det blir.

Har även beställt 30st 108/45mm "endcaps" i 2,5mm koppar a 0,5kg st så nu lär det finnas koppar "bubbel caps" att bearbeta vad det lider, efter det lågtandade 5x5x5mm mönstret är tillverkat så skall jag se om jag kan pressa till änden på denna End caps så den blir rund så all relux inte blir stående där utan rinner av direkt :wink:

Samtidigt som jag själv skall se om jag kan hårdlöda på ett tak på ett avkapat 108mm rör så det blir en caps...
sedan så får jag se vilken lösning som blir optimal åt mig...

Skall man testa detta till max, då skall det också vara utvecklat till max i denna 203mm/8" kolonn.. :light:

Nu har jag snart 3st olika platt typer färdiga för utprovning: Sieve plattor som vendome copper i usa+sd,s bubbel caps platta med 18st små bubbelcaps + 1 stor jätte bubbelcaps platta typ Kothe och Carl alltså dom Tyska tillverkarna...

Alla i mina ögon är max utvecklade och jämnställda på ca 6,5% "fritt" genomlupen volym/flöde av kolonnens volym så dom skall ge i grova drag lika mycket produkt per timme vid samma kw, frågan är bara vilken som överför Mest och Bäst smak... det är DET som skall testas av ordentligt vad det lider och med ett antal av 3st plattor och whiskymäsk... :light:

Var och tittade på denna lilla excenterpress idag i Skara och den väger nog bara 1-1,5 ton och tyvärr så "får" jag nog hämta den ..... :shock:

Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Rent spontant: Fy faan vad tråkigt det måste vara att köpa en färdig anläggning från en stor tillverkare och dom kommer och monterar den och även lär dom att använda den.... men man vet ju egentligen inget om denna typ av plattor är "optimal" för den typ av smak som köparen vill ha.... för den smaken har alla andra som har köpt av den tillverkaren också... :roll:

Och för att inte prata om kg priset på deras koppar... den är på samma nivå som guldpriset nästan...

Alla ni som har läst hela denna tråd ( och förstår vad ni läser) bör kunna dimensionera och tillverka egna plattor och kopparkolonner med tanke på hur mycket som jag har delat med mig till dags dato, och det finns Många duktiga mekaniska verkstäder i Sverige... :light:

Hoppas att det kommer någon tillgodo och dom bygger sin egen Kommersiella anläggning för även vi i Sverige kan bara vi läser på lite och provar ut vad som är bäst :light:

Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

"Var och tittade på denna lilla excenterpress idag i Skara och den väger nog bara 1-1,5 ton och tyvärr så "får" jag nog hämta den ....."

Jag slapp denna excenterpress... Tack... kan bara konstatera att den sista idioten inte är född ännu.... eller så var han fullare än vad jag var när jag bjöd på den, vilken tur... Nu slapp jag ca 6 mil lastmaskins körning :lol:
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Uppdatering:
Det tog tid att handveva runt detta i rundmatningsbordet…. Så uttagen blev 30st och ca 5mm djupa med ett "hål" på ca 8x8x11mm mot destillationsplattan.
bild-281.JPG
Och utan stilldagons 4” clamps så hade det varit Totalt Omöjligt att spänna upp detta invändigt med en 3 backschuck för röret blir ovalt och släpper när man fräser i det…
bild-280.JPG
bild-279.JPG
bild-278.JPG
Manluckan på plats…
bild-277.JPG
Cheers
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 2 gånger.
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Prototyp Nr 2:
bild-283.JPG
4mm är totalhöjden av dessa "utsläpp" och 6x6x7,8 blir triangeln-ångutsläppet när den står på destillationsplattan.

40st slitsar-triangel utag blev det denna gång och detta känns Riktigt bra för ångbubblorna lär pressas mot destillationsplattan hela tiden och ju större effekter-flöden ju hårdare pressas ångbubblorna mot destillationsplattan... och sveper med sig Foreshoten direkt.. så den Inte ligger och förorenar längre än nödvändigt... :light:

Ska bara räkna på volymen på dessa 40st slitsar...

För dåligt flöde, troligtvis... tyvärr... men skall ändå göra 3st så jag kan göra Praktiska gämförellser mot det större mönstret som har ca 25% större fri genomlupen volym...

Egentiligen så skulle jag vilja ha ett 5" kopparrör för då får man plats med flera ångutsläpp och iomed detta bättre flöde med ett lägre mönster...
Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster