Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

STORT TACK TILL STILLTON


Som hjälpte mig så alla kan se bilderna, jag tillhör den "Gammla" generationen som använder papper och penna :oops:
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Fredag!

Fått innehavstillstånd för destilationsutrustning av Folkhällsoinstitutet med posten idag.

Medgivande att inneha destillationsapparat och apparatdelar enligt alkohollagen ( 2010:1622)

Nu kan jag alltså innehava destilations utrustning Lagligt fast jag får inte använda den.

Anledningen att jag har sökt detta är att det är redan på väg lite prylar från både Usa och kina och tullen vill nog inte vara lagerplats åt mig tills skattemyndigheterna är klara :light:

Detta tillstånd gick faktiskt fort att få, för "huvud tillståndet" som skattemyndigheterna utfärdar innefattar Allt men det tar minst 3 månader att få, och där är vi inte på ett par månader ännu!

Fick även ett medelande med ett inbetalningskort om att min fastighet nu är registrerad som livsmedelsanläggning av livsmedelsverket, 1050kr är registreringavgiften, då ingick inte ens ett besök av dom, undar vad besökena - kontrollerna kommer att kosta när 2 papper kostar 1050kr :shock:
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

60 gallons kokare med 2st 5500 watts elpatroner och med en 6" med perforerade plates på 10 plattor som ger ca 95% och ca3 gallon 10-12 liter i timmen, frågan är hur rent det blir!









Hoppas att denna att denna länk fungerar, den är till Hillbilly stills facebooks sida där videon ligger.

Stillton!
Kan man få spontan reaktion av dig på flödet ur denna anläggning och hur rent du tror att det blir vid 95% styrka som den verkar att ge!
Det är lite skillnad på 3-4 droppar i sekunden och detta :shock:
10 perforerade plattor ger nog inte så rent utan det åtgår nog en HEL del kol för att få ordning påt :roll:

Här kommer det några länkar med mycket info om perforerade plattor och bubbel plattor dvs plattor med "cups" på.
http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... 17&t=17952

http://www.destileriabonanza.com/AD/swbp.pdf
http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... 17&t=29957

http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... 17&t=28727

http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... 17&t=21774

http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... 17&t=27776

Här finns det billiga 220-240 volts 5500 watts elpatroner att köpa vilket är en förutsättning om man skall få någon bubbelplates-perforerad platta att fungera, för det går åt effekt. :shock:

http://www.amazon.com/gp/product/B000BPG4LI?ie=UTF8&tag=theelectricbrewery-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=B000BPG4LI

Här finns det en färdigbyggd kontrollbox som klarar av 5500watts elementet till ”rätt” pris
http://www.stilldragon.com/basic-controller.html

om nu någon skulle vara intresserad av att sätta sig in i detta lite mera :wink:
Det måste finnas fler ( orginal) än mig som vill bygga och labba lite och se hur olika saker fungerar i praktiken :wink:
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 2 gånger.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Lite uppdateringar!
Eftersom jag nu har fått innehavstillstånd så kommer den första 8" kolumnen att börja att tillverkas av en lokal "mekanisk verkstad"

Orsaken till att det blev 8" istället för 7" som mina 3st 5500watts elpatroner klarar av max är att det är mer eller mindre stört omöjligt att få tag i clampshylsor och clamp till skarvarna om det är "udda" storlekar. Det verkar bara finnas till jämna tum.... så då får man sätta in en extra elpatron istället :light:


8” kolonn i perforerade plates - plattor utförande!

Själva "tuben" valsas av 1,5mm kopparplåt och sedan tigas - hårdlöds ihop i "ryggen"

Detta är ett Experiment, dvs en experimentkolumn i perforerade plates utförande typ "flöjt"för tillverkning av 96% neutral sprit med en hyfsad hastighet och skall sitta på en 60 gallons kokare.


Här kommer "arbetsbeskrivningen"



8” kolonn i perforerade plates - plattor utförande och med 16st aktiva plattor!

Detta antal hål verkar det vara som gäller för dom flesta på dom Amerikanska forumen!

Alla dessa hål borras i fyrkantsmönster a 5mm

4 tum 1,5mm hål a ca220st
5 tum 1,5mm hål a ca354st
6 tum 1,5mm hål a ca495st
7 tum 1,5mm hål a ca712st
8 tum 1,5mm hål a ca880st

Det optimala är om borrhålens totala –sammanlagda diameter motsvarar 7-8% av kolonnens diameter ! ( mellan 5-10% går också men är inte för mig optimalt)
Detta antal hål ”bör” det bli! DET BLIR SÅ MÅNGA DET BLIR med 1,5mm borrhål i fyrkants mönster a 5mm cc över hela plattan – plåten

Själva "tuben" valsas av 1,5mm kopparplåt och sedan tigas - hårdlöds ihop i "ryggen" med ca1cm plåt omlott och hela ”paketet” med plattor sittande på en gängstång monteras INNAN ihop lödning av ryggen..

Detta är ett Experiment, dvs en experimentkolumn i perforerade plates utförande typ "flöjt" för tillverkning av 96% neutral sprit med en hyfsad hastighet och skall sitta på en 60 gallons kokare.
Här kommer "arbetsbeskrivningen"

8” = ca 200mm kolonn i perforerade plates utförande!

16st perforerade plattor i ca 8”= ca 200mm utförande med ett mellanrum av ca13- 15cm + 13-15cm fritt i både botten och toppen blir en total kolonnlängd i koppar av ca 2,4 meter.
Frågan är om man inte skall dela upp Kolumnen i 3st sektioner 2st a 1meter och 1st a 60cm + man kan ta bort en sektion om det blir för många sektioner !
12st plattor vet jag fungerar!!!
Allt över det är ett experiment !!!
Med andra ord så kan EN-TVÅ sektion innehålla 12st plattor + 1st DEMONTERBAR sektion a 4st plattor.

Sista returröret från varje sektion” kan” vara med en” J tub” på dvs ett vätskelås samma som sista returröret innan kokaren…

Det skall även sitta 1st tempmätare vid varje 4 platta + ett uttag ovanför den översta plattan - ca 10-12 cm upp för en prob –tp 100 givare( som sitter på vänstersidan) och som måste ha ett ”tak” över sig( ett halvt rör typ), för refluxen är kallare än ångan som kommer underifrån och refluxen för inte droppa direkt på givaren !!!

17st 3” = 76mm synglas placerade ca 2cm över plattorna.
Även ett synglas under första plattan för att se eventuell retur skvätta ut från j –kröken – sista ”vätskelåset” från returrören som även skall ha 1st 1mm borrhål så nära ”utskvättet” som möjligt –”viktigt” och på lägsta punkten för dränering efter avslutad destillation.

17st plattor med en tjocklek på 1,5mm och med 1,5mm borrhål med ett cc- mått av 5mm i ”fyrkantmönster” ( 1st platta i reserv för det åtgår bara 16st)
Vilket bör bli ca 880st borrhål a 1,5 mm per platta.

Ett 28mm hål för ”returröret” som ska sticka upp ca 12mm över plattan och ner i koppen med en diameter av 35mm och har en höjd av ca 28mm som röret skall ”stå i” med ett ”mellanrum” av ca 12mm mot botten av koppen.
Koppen skall även ha 1st 1mm borrhål i nederkant från sidan-mot kolumnväggen för dränering efter av slutad destillation – ”viktigt”

Allt detta kan man montera ihop med en rostfri gängstång i mitten- eller lödas fast på ett ca 8mm kopparrör, då är det lättare att få alla mått rätt och sedan föra in i röret INNAN DET VALSADE RÖRET LÖDS IHOP I RYGGEN för det måste vara enklast och sedan använda slangklämmor att hålla tätt mot plattorna vid lödning av ryggen….








8”= ca200mm defregmentator- reflux kondensator konkav på toppen och konvex i botten - låt rören sticka ut någon millimeter så blir botten bra, så att eventuella vätskerester samlas - rinner mot mitten både på ovansidan och som blir hängande som kondens i mitten undertill och med 8st 28mm kylrör med en längd av 25cm. med 2st anslutningar för 15mm vatten rör, 1 st i varje ände på samma sida.



Det skall även sitta 1st tempmätare i nedre framkanten för avläsning av vattentempen i defragmentatorn, eventuellt så flyttas denna mätare ner till kärlet fast då måste givaren-mätaren vara mekanisk, dvs vätskefylld.

Kona från 8” till 2” tillverkas och monteras - hårdlöds ovanpå refluxkondensatorn.
2” 54mm rörböj 180 grader + ca 1 meter 2”rör ner till produktkylaren



Produktkylaren som sitter till höger om kolonnen och har 2st kranar, vara 1st är direkt till defragmentatorn och 1st är ”rakt ut” dvs styr kylningen av produktkylaren, allt matarvatten även till defragmentatorn går igenom produktkylaren först, allt vatten kommer in i sidan –botten av produktkylaren och sedan matar det via 2st utgångar med kranar på från ett 20mm rör rakt ut från produktkylaren i överkant.
3” 75mm produktkylare konkav på toppen och i botten är rören kapade så att det i mitten sticker ut längst, dom runt om ”snekapade” i lutning mot mittenröret med ca 7st 12-15mm rör som ”vrids” ca 90 grader så att kylvattnet ”tvingas runt” alla rör som ångan förvandlas till vätska i och med så liten vattenåtgång som möjligt ( den kan aldrig kyla ”för” effektivt) med en total längd av ca 1 meter och 1st vatten anslutningar i botten -sidan för 15mm rör,
+ 1st ventilations rör på lämpligt ställe i sidan vid botten innan spriten går ut i det lilla röret till ”papegojan” spritutloppet så inte spriten kommer stötvis…

Sedan skall – måste jag ha möjlighet att rengöra – översvämma – spruta vatten varje platta och synglaset efter avslutad destillation, vilket enklast utförs med ett 28mm rörbit som är igenlödd i framänden och in lödd mitt mellan varje platta med sågat kryss i framkant och ca 5mm djupt och ett antal borrhål – 1mm åt sidorna som både uppåt och neråt för spridning åt alla håll..( egentillverkat CIP –huvud) och som sedan serie kopplas det med 15mm vattenrör, 4st till en kran-3st vid kärlet, för jag tror att jag får tillräckligt tryck för att underhålla 4st sprutmunstycken - spridare i taget med varmvatten.

Sedan avslutas allt med en ”papegoja” som spritmätaren flyter i hela tiden och ett ca 20cm långt 22mm kopparrör som spriten kommer ut i…. och en avtappningskran i botten för dränering efter avslutad destillation.






OBS… KOLONNSTORLEKEN STYRS AV DOM ROSTFRIA 8” CLAMPSHYLSORNA och exakt hur stora dom är får vi mäta och anpassa alla andra mått därefter !




Allt detta i koppar som löds med kopparlod som är anpassade för livsmedel –dricksvatten.

Denna 8” kolonn kommer att ha en totalhöjd på ca 250-300cm inklusive 2” rörböjen och ha en vikt av ca 100-130kg och kräva ca 22 kilowatt ( i ett o-isolerat kärl ) för att få en lämplig gashastighet -tryck för fyllnad av plattorna och ge minst 14liter och upp till 20liter mycket ren och neutral 97% i timmen, kärlet har bara 3st el patron anslutningar så en 4,de måste svetsas dit….

Detta är den största perforerade plates kolonn som jag kan driva med 4st 5500watts elpatroner, nu är mitt 60 gallons kärl isolerat så någon kilowatt bör jag tjäna på detta!

Totalhöjden med kokare kommer att bli ca 3,5-4,0 meter och jag har drygt 4,5 meter i takhöjd så det räcker till På länken nedan så kan man se en likadan anläggning fast i 10plates utförande och med bara 11000watt anslutningseffekt och i 6” diameter, men annars så är dom identiska !
Den är lödd i silverlod, allt är lött i silverlod på den , dom lägger in lod i ”cirkel” genom hålet för synglaset och sedan så värmer dom från utsidan så det smälter och blir tätt mot väggen, allt med plattorna handlar om att det blir tätt mot väggen – kolonnväggen annars så fungerar det inte !

Titta på denna film på youtub så ser ni en likadan anläggning fast bara i 6” och 10 plattor. och 11 kilowatt anslutningseffekt. Kokaren är samma…och utformningen blir samma i grova drag..
http://www.youtube.com/watch?v=DVpcSRje ... e=youtu.be




Och JA ! Jag vet att jag ändrar Mycket på denna sida och det beror på att jag troligtvis en av dom första i Sverige att tillverka något liknande, alla andra köper färdig utrustning :roll: Nu hoppas jag att jag inte blir det sista, om jag nu får detta att fungera som jag har tänkt :wink:
Både storleken och hastigheten har betydellse, fråga frugan :light:
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av aqua vitae »

Det här med perforerade plattor vs bubble caps diskuteras vilt på internationella forum, men faktum är att i "industrin" använda nästan uteslutande bubble caps i sådana kolonner som du skall till att bygga.

Perforated plates används mest till strippning då de är lätt att göra rent och inte så känsliga för rester från mäsken, (malt, vete majs osv.) och är billigare att framställa.

Det kan vara svårt att få till så att du har en fast vätskenivå på perforerade plattor, på flera samtidigt kan vara oerhård svårt, och blir de torr gör de ingen större nytta...
Bubble caps har ju "överrinningsrör" så de är ju också självdränerande under drift, det är bara när de skall tömmas du måste tömma dem helt.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Tjenare !
Jo jag är fullt medveten om att detta är oerhört svårt att få till en fungerande perforerad platta över 4" i storlek.
Detta är en del av utmaningen :wink:

Framöver så blir det 2st bubbelplates "caps" kolumner en med ca 15-25 plattor och en med 4 plattor för whiskey och en kokare på ca 300-400 liter i Whiskey utförande med kula och avsmalande i koppar.
I grova drag samma konstellation som Artisan stills whiskey är i, för jag gilar deras "stuk" lite för smala kolonner och för mycket är i rostfritt bara :wink: Orsaken till detta är att kopparn är ca 3 gånger dyrare än rostfritt, men det finns en orsak till att Tyskarnas utrustningar är helt i koppar och det är inte utseendet :light:

Men jag måste bara prova ( jag vet att jag är ett orginal) och se om jag får iordning på en 8" i perforerat utförande för 96% sprit tillverkning jag har nog läst nästan allt som finns att läsa på dom "internationella" forumen om både perforerade som caps kolumner. ( google översätter till Svenska)

Det finns en orsak till att "mina" borrhål bara är 1,5mm när hillbilly stills har 2mm i sina 4" kolumner och "han" ligger på ca 6,85% av kolumn diametern, vilket jag också tror är det optimala för mig.

Sedan så bubblar ju en perforerad platta "bara" när det är sprit på den. medan en "caps" uppbygd platta bubblar lika bra med rent vatten på den, rätta mig om jag har fel, men detta har jag läst mig till. :roll:

Den största nackdelen med bubbelplates som jag" ser" är att dom går så satans "tungt" att driva, dom kräver mycket effekt till skillnad från caps plattor som går lätt att driva.

Nu har jag inte detta problem för jag har 2st 400 volts, 63 amp elingångar så power finns det att hämta om det skulle behövas :light:

Jag kommer framöver att exprimentera en hel del med olika utföranden osv, så finns det intresse av er att läsa om det så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter dåliga som bra :roll:
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 1 gång.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av dan610324 »

varför inte komplettera med en 3" wm när du behöver framställa extremt neutral sprit ??
den kan du ju tillverka själv utan nå problem
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Jo jag har faktiskt allvarligt tänkt på att tillverka en 4" i Vm utförande för neutral sprit, orsaken till att detta ligger på "hyllan" är att jag faktiskt inte har lyckats att läsa mig till produktionshastigheten ännu :oops:

Men mina tankar om detta kan jag dela med mig om:

Stilldragon har fina rostfria 4" på ca 50cm långa som monteras ihop med clamps, det skulle vara oprimalt att sätta en "förminskning" typ "tesil" vid varje 50 cm skarv och använda ett 4+4+3 hus till bubbelkolumnen som vm utag dvs 3" utag och köpa resten av honom inklusive kylare som papegoja.
men det går åt mycket kopparmesh till detta när det i mitt fall skulle blivit ca 3,5 meter högt :light:
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Här har du materialåtgången till en 4" i VM utförande på ca 4 meter med delar från Stilldragon. :shock:

1st 4x4x3 Custom Bubble Tee The Bubble Tee is $55 each
1 st 3"x2" reducer $26 each
1st 2" 90 Elbows and Bends $14
2st 2" long ferrule $5.50 each
1st 2"x1.5" regular reducer $13.50
2st 1.5" x 38mm long ferrule $5 each
1st 1.5" TC x 1" FPT $9
1st 1.5" TC x 3/4" FPT $9.85
1st 1.5" TC x 1/2" FPT $8
8st 4"TC x 20"(510mm) $86

6st 4" long ferrule $14.50 each
8st 2" EndCap $4.25 each
8st 3" EndCap$7 each
8st 4" EndCap$15 each
2st 1"x 3/4"x 1/2" Liebig Tee $6.50 each
1st parrot body 118 each
8st ¾ clamp 5,25 each
1st DN 10 valve 28 each
4st DN 10*19SSFerrule 3 each
4st DN 10*16SSFerrule 3 each
10st 4" Silicone Gasket 1 each
10st 3" Silicone Gasket $.75each
10st 2" Silicone Gasket 35 cents each
10st 3/4" Silicone Gasket 25 cents each

Refluxkylaren tillkommer i koppar och den behöver nog vara i 2-3st olika rördimensioner och ca 40-50cm lång djup.
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av Sylar »

Tjena!
Härligt att du vill dra igång :) Hoppas allt går bra och så :)
Jag har en liten fråga bara... Det har alltid varit min dröm att ha ett litet destilleri så jag följer tråden med stor glädje :D

Får du bygga kokaren själv? Måste det inte vara någon märkning på den så att den får användas inom "laglig bränning" så att säga?

Mvh
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Tjenare!
Intresant fråga faktiskt ! :light:
Nu har jag "bara" fått ett innehavstillstånd till dags dato av
Folkhällsoinstitutet, fast dom ville ha namn på tillverkare nr osv, men när jag skickade en spec till dom på vilka tillverkare som jag sitter och pratar med, då fick jag ett "brett" tillstånd :wink:

Vilket jag också har gjort till Skattemyndigheterna som utfärdar det breda tillståndet som innefattar ALLT :roll:

Jag vill inte vara mer styrd av myndigheter än jag absolut måste :light:

Det var "typ" 20-30st olika leverantörer och tillverkare inklusive att jag kommer att låta tillverka en hel del lokalt av företagare på orten :wink:

Om du "lusläser" alla föreskrifter, så får du tillverka allt själv,
fast det är vissa kriterier som måste uppfyllas ATEX är en av dom Livsmedelsverket har sina egna önskemål och krav - mest hygien, sedan så får vi se vad sprängämnesinspektionen har för krav, fast dom bör vara logiska, med säkerhestventiler för övertryck där det kan bildas övertryck osv.. Något krav på CE märkning har inte jag lyckats att läsa mig till ännu, men skulle det vara så så får jag väl CE märka anläggningarna då, allt går att lösa :roll:
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Jag hoppas att flera än mig tar steget och startar små lokala brännerier för allt måste inte vara så satans stort :shock:
Man kan driva det som hobby till att börja med och ju fler små det blir ju trevligare tycker jag att det är :wink:

Jag gillar inte monopol :wink: fri konkurenns föder välfärd och mångfald i alla branscher och fri valfrihet för konsumenterna :wink:

Jag skall försöka att förmedla så mycket info som jag kan, både positiva som negativa erfarenheter.
Och är det någon som har vägen förbi Falköping så slå gärna en signal så kan ni komma och titta´, när det finns något att titta på alltså :wink:
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av Sylar »

Okej :)
Om man kan bygga lite själv så vore det skit kul :)
Jag kommer garanterat och kikar förbi ;)

Hur har du lagt upp det nu då? Du har jobb på sidan om förstår jag? Annars blir det juh svårt med hyror och grejor... Men du hade tänkt leva på destilleriet? :)
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Kom precis hem med en 300 liters wedholms liten mjölktank helt i rostfritt.

Detta är innermåtten på den : Ca 80cm i innerdiameter och 75cm djup vid- i utloppet och 60-62cm djup vid högsta pumkten i botten av kärlet, det är alltså ett rejält fall på botten.

Tillägg: Jag har kontrollerat den totala mängden i denna 300 liters Wedholms lilla mjölktank( det hängde en mätsticka i rostfritt i den med skala på) och det går i 350 liter (enligt mätstickan) precis upp till kanten på den ( all mäsk ryms i den 5cm tjocka isolerade delen av mjölktanken) så jag kan splitta 1m3 i 3 delar på ca 330 liter per körning.

Detta blir perfekt för mitt ändamål till att börja med :wink:

Rent spontant kan man få tag i någon bättre kokare till detta pris :light:
Ni som funderar på att starta upp, kika på en 300 liters wedholms mjölktank :light:

Ju mer jag tittar på den ju mer övertygad blir jag att den skulle vara optimal som kokare,runda fina hörn i botten som är lätta att hålla rent och botten är i precis lagom fall till utloppet som redan finns på rätt ställe i 2". :wink:

Plåten och isoleringen som är ca 5cm även i botten och runt kärlet är ju mer eller mindre i Nyskick så det känns lite som att "häda" att slakta ner det och bygga bain marie på detta fina kärl.

Nu vet jag ju inte om tjockleken på det rostfria inner kärlet räcker till för att bygga bain marie :light:

Det ringde 2st idag med var sin 400 liters wedholms små mjölktankar som dom ville sälja, en skall jag ha av dom, kanske någon annan vill köpa den andra :light:

1000kr är det "gängse" priset per kärl( om dom är hela och fina) som jag betalat oavsett storlek fast då är det komplett med en gammal kompressor stående vid sidan och lite "fulgas" i den som man måste tömma på ett lagligt sätt.


Frågan är om man behöver "Bainmarie" när man använder sig av elpatroner som bara ger 50 watt per sq inch och klarar av att gå torrt :shock:
Kolla själva på dom 240volts 5500watts elpatronerna som jag har länkat till i tidigare inlägg.
Nu kör ju en del whiskey tillverkare med elpatronerna rakt in i sina 600liters kopparkärl och anser att det har ingen som hellst betydellse och då pratar vi om 1st elpatron på ca 50 kilowatt :shock: rakt in i både mäskpannan som spritpannan och detta är utfört av Forsynth själva :roll:

I mitt fall så blir det 4st på 5500watts styck och en mycket låg cm effekt på dom. :light:

Så vad säger ni som är "gammla" i gemet . behövs bainmarie eller inte :?:

Är det någon som någon gång har kunnat känna någon bränd smak som elpatronerna kan ha orsakat :?:

Synpunkter önskas :light:




Det är också Svensk tillverkad av "riktigt rostfritt stål" :wink: inte någon guten historia med tvivelaktig materialsammansättning som man knappt kan svetsa i utan att det bara fräser och blir slaggprodukter, jo jag har sett när dom " försöker" att svetsa i Kinesiska höglanspolerade produkter :shock: men billigt är det från kina, det kan ingen förneka :wink: jag har ju en 60 gallons kokare på väg från kina med båt och på den skall det bytas toppanslutning från 4" till 8"( Min exprimentkokare :wink: ) så då blir det lite material över och det skall bli intressant att se om det är bättre att svetsa i det än andra kinesiska produkter :light:

Jag tror inte att jag klarar av att värma mer än max 300 liter med 3st 5500 watts element och är det i bain marie version (oisolerat och stora värmeförluster utåt) då suger ju den lite effekt också, så det vill nog till att sätta ett extra 3" utag för en framtida 4,de elpatron så man har ryggen fri. :roll:

Det finns en orsak till att kothe har 50 kilowatt anslutningseffekt på sin 600 liters panna och att kolonnerna är ca 52cm i diameter och allt är i koppar :light:
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 8 gånger.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Här kan ni som är intresserade eller funderar på att starta eget bränneri läsa lite om bransch rekommendationer för vin och sprittillverkning!
http://www.slv.se/upload/dokument/livsm ... _sprit.pdf

Här kommer Livsmedelsverkets info och ansökningsblanketter till livsmedelstillverkare
http://www.slv.se/upload/dokument/livsm ... mation.pdf
http://www.slv.se/sv/grupp2/livsmedelsf ... lsforetag/
http://www.slv.se/upload/dokument/blank ... gifter.pdf
http://www.slv.se/upload/dokument/blank ... 6vriga.pdf
http://www.slv.se/sv/grupp2/livsmedelsf ... ktlinjer1/
http://www.slv.se/upload/dokument/livsm ... edning.pdf

Lite allmän info om alkoholtillverkning
http://alkoholsverige.se/

Skatteverkets ansökningsblanketter
http://www.skatteverket.se/download/18. ... 537502.pdf
http://www.skatteverket.se/download/18. ... 538401.pdf

Lite info om ATEX
http://www.inspecta.com/sv/Vara-tjanste ... Xplosible/
http://www.inspecta.com/sv/Press/Artikl ... estilleri/
http://www.ihp.se/produkter/elpatroner_ex.html
Atex konsult, det finns ju flera men här är en av dom.
http://www.exkonsult.se/
Här kommer lite info om en av dom FÅ rådgivarna och även försäljare av destillationstillbehör i Sverige
http://www.nerconsult.com/kothe.htm

ATEX godkända elpatroner finns att köpa här:

http://www.ihp.se/produkter/elpatroner_ex.html

ATEX godkända kapslingar – kopplinsboxar finns att köpa här:

http://catalogs.fibox.com/catalogs/cata ... _parent=16



Detta är lite info om någon skulle vara intresserad av att sätta sig in i detta med laglig tillverkare!
Personligen så kan jag tillföra att Livsmedelsverket och Skattemyndigheterna är KANON att prata med, fast Undvik Miljö o Hälsa och Folkhälsoinstitutet , för dom behöver ni inte ha någon kontakt med i första vändan!
Jag kommer att fylla på här när jag har något mera att tillföra! :light:
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster