Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Flerpen »

Planerar du att filtrera mäsken innan du destillerar? Eller kommer den första grytan ha något annat uppvärmningssätt?
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Flerpen skrev:Planerar du att filtrera mäsken innan du destillerar? Eller kommer den första grytan ha något annat uppvärmningssätt?

Med en så extremt låg yteffekt som jag har på ATEX/EX elpatronerna som 3,1 watt/cm2 då kan man ha i "hela trädgårdslandet" Utan att det bränner vid eller riskerar att generera vidbränd smak....


Läs på lite vad Ölkillarna och även "Braumeister" har för Yteffekt på sina elpatroner i sina mäskgrytor när dom stegmäskar utan att tillsätta varmare vatten...


Cheers från Fkp
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 1 gång.
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Då vart kokare nr 2 färdig och hämtad till den sista av mina 2st hillbilly stills kopparkolonner.

Max mäskvolym ca 170 liter och 1st ATEX/EX 5500watt 240 volt 22,9 amp elektriskt elpatron, klassad och godkänd säkerhetsventil i ett av 2st 2" uttag.
img-3035.JPG
Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Var i Tidaholm idag på Vulcan museet på Turbinhus ön och kolla vad jag fick syn på i en monter bakom glas :lol: :lol:
img-3156.JPG
img-3155.JPG
Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Då vart dräneringen och av-aktiveringen av plattorna färdig på denna kolonn, fattas bara ett antal kranar till CIP munstyckena (för tvättning av kolonnen invändigt efter avslutad destillation) i ryggen men dessa skall komma i morgon.
img-3160.JPG
img-3158.JPG
Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Nu börjar denna 8” kopparkolonn med 18st små kopparbubbelcaps sakta men säkert bli färdig.

Alla dessa små kopparbubbelcaps är modifierade av mig så flödet/volymen i alla hål och förträngningar är likvärdigt med detta 12mm centrum hål x18st som det är igenom risern/innerdelen och teoretiskt så skall dessa plattor med 18st små kopparbubbelcaps klara av drygt 22 000 watt utan någon tryck uppbyggnad…

När jag pratar om Tryckuppbyggnad så är den så extremt liten så den är knappt Mätbar i kärlet men resultatet av denna lilla tryckuppbyggnad är att man behöver öka returrörs diametern Extremt mycket, vilket man kan se på en del plattor från andra tillverkare......

28mm returrör klarar av drygt 25 kilowatt/ 1000L mäsk vid full reflux och 10st plattor att returnera all reflux till botten enligt praktiskt erfarenhet av andra....

Nu har jag ”bara" 16500watt/ 4 plattor till 400 liter mäsk tillgängligt, så denna kolonn kommer att fungera 100% från 0-16500watt i effekt... :thumbup:
img-3185.JPG
img-3183.JPG
img-3175.JPG
Cheers från Fkp
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 1 gång.
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Jag har fått ett antal förfrågningar om jag vill vara med ( Betalande) på ett antal öl och whisky mässor!

Nu är jag som jag är… ett Original som gillar att låta bygga och utveckla utrustningen till max… så jag skall i höst ( efter min 1000L kokare är färdig) låta bygga en 400liters anläggning (för utställning) med 4st sieve plattor som jag skall ta med mig på dessa öl och whisky mässor efter nyår är tanken…

Allt blir i koppar över mäskbädden i ångfasen och jag har 2st 800mm 3mm koppar överdelar hemma och 1st har jag har tänk att använda mig av som överdel till dessa whisky kokare och så blir det 1st 300mm glas manlucka så man ser mäskbädden ordentligt.

Eventuellt så blir det en produktkylare av rostfritt… vi får se…
Jag uppfyller redan ATEX/EX direktivet och även Tryckkärls direktivet till 100%…

Nu har jag börjat att kika lite på maskin direktivet… och som jag ser det så är detta enbart ett Dokument direktiv… inklusive CE märkning, så vi får se om jag Måste anpassa mig till detta för det vet jag inte ännu till 100%....

Om så är fallet så får jag göra detta, svårare än så är det inte….
img-2878.JPG
Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

I dag kom min 35cm manlucka med glas i mitten från Kina.

Känns helt okey än så länge i kvaliten....

Den skall användas till min stora 1000L kokare.

1st 30cm manlucka med glas i mitten är beställd till min 400liters kokare för utställning :thumbup:
img-3194.JPG
Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av latmasken »

Maskindirektivet gäller bara för maskiner, en maskin definieras som en pryl som har mins en rörlig del (jag tror den måste drivas med nån form av kraftkälla också, lite osäker där).

Så dina kokare och kolonner lär inte falla under maskindirektivet, men ska du ha lyftar eller liknande för att kunna flytta på grejerna så kan det bli aktuellt. Men som i de flesta direktiv så har direktivet i sig rätt diffusa krav, man brukar behöva använda nån harmoniserad EN-standard för att hitta konkreta krav. (Harmoniserad = uppfyller man den standarden kan man anses uppfylla kraven i direktivet.)
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

latmasken skrev:Maskindirektivet gäller bara för maskiner, en maskin definieras som en pryl som har mins en rörlig del (jag tror den måste drivas med nån form av kraftkälla också, lite osäker där).

Så dina kokare och kolonner lär inte falla under maskindirektivet, men ska du ha lyftar eller liknande för att kunna flytta på grejerna så kan det bli aktuellt. Men som i de flesta direktiv så har direktivet i sig rätt diffusa krav, man brukar behöva använda nån harmoniserad EN-standard för att hitta konkreta krav. (Harmoniserad = uppfyller man den standarden kan man anses uppfylla kraven i direktivet.)

Jag hoppas att du har rätt... men jag är osäker på om mina enkla under 0,5bar anläggningar faller under maskindirektivet för det finns inget mer än 2st kylvatten kranar som är rörliga... men för säkerhets skull så skall jag kolla av detta en gång för alla och den Stora frågan är Vem kan svara sakligt och riktigt på detta tro.. utan att ha ett egen intresse av svaret... :?:

Nu har jag egentligen redan den mesta dokumentationen som kan krävas för CE märkning/maskindirektivet... men Varför över arbeta om det inte behövs för det kostar bara pengar... :thumbup:

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

http://www.sis.se/tema/maskinsakerhet/Maskindirektivet/


http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ ... 006_sv.pdf

Jag har precis börjat att läsa om Maskindirektivet… men så räcker inte tiden till fullt ut för att jag skall kunna sätta mig in i detta till 100% och det är även Luddigt / Osäkert tycker jag….

Så som jag har gjort med ATEX/EX direktivet och Tryckkärls direktivet…. Och dessa båda är till 100% uppfyllda nu av mig på alla anläggningar framöver…

Detta OM maskindirektiv gäller för mina anläggningar lär jag behöva Tolkningshjälp… för det är som sagt Luddigt….

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av latmasken »

På sidan 30 i den där PDF:en benar de ut vad som är en maskin. Den ska vara driven av nån annan kraftkälla än människa eller djur och har minst en rörlig del. Dina grejer räknas alltså knappast som maskiner.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

latmasken skrev:På sidan 30 i den där PDF:en benar de ut vad som är en maskin. Den ska vara driven av nån annan kraftkälla än människa eller djur och har minst en rörlig del. Dina grejer räknas alltså knappast som maskiner.

Du verkar ha rätt... har lusläst detta nu och detta är vad jag har kommit fram till som är Baskravet för att klassas som maskin och iomed detta omfattas av detta direktiv....

§ 35 Grunddefinitionen
Första strecksatsen i definitionen av ’maskin’ innehåller följande beståndsdelar:
. . . e sammansatt enhet. . . som består av inbördes förbundna delar eller
komponenter . . .
Produkter vars delar eller komponenter inte är inbördes förbundna i en sammansatt
enhet anses inte utgöra maskiner.
Däremot kan en maskin levereras med vissa delar nedmonterade för lagrings- eller
transportändamål. I sådana fall måste maskinen vara konstruerad och tillverkad för
att förhindra att det blir fel när de olika delarna monteras ihop. Den aspekten är
särskilt viktig om maskinen är avsedd för oerfarna användare som inte är yrkesmän.
Tillverkaren måste också förse maskinen med fullgoda monteringsanvisningar och i
tillämpliga fall, som är anpassade till den allmänna utbildningsnivån och de insikter
som användare, vilka inte är yrkesmän, rimligen kan förväntas ha – se § 225:
kommentarer till punkt 1.5.4, § 259: kommentarer till punkt 1.7.4.1 d), och § 264:
kommentarer till punkt 1.7.4.2 i i bilaga I.
. . . varav minst en rörlig . . .
Produkter utan rörliga delar anses inte vara maskiner….. :idea:

Med andra ord så är mina destillerings anläggningar INTE maskiner enligt detta direktiv för det finns INGA RÖRLIGA DELAR men om jag monterar på en Agitator / Omrörare Då blir det en maskin och Hela anläggningen omfattas av detta direktiv och då krävas det CE märkning osv… :doh:

Är det någon annan som har någon annan info så dela gärna den med mig så jag får veta om jag tolkar detta RÄTT…. :thumbup:

ATEX/EX och PED direktivet kan jag och har redan uppfyllt.. :thumbup:

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Då var det dags att börja med en ny kokare....
img-3204.JPG
Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Då börjar nr1 av 2st 400L kokare med 3mm :thumbup: koppar topp att komma ihop...
img-3208.JPG
Allt det rostfria ( i vätskedelen) kommer att bli isolerat med ca 10mm "rör isolering/Armaflex" men faan vad dyr detta material vart.... på 1 meters rulle a 12meter lång och sedan kläs med en rostfri beklädnadsplåt.

Tanken är att fixa till så dessa kokare blir enkla att flytta med en vanlig Palldragare så 4st rostfria längsgående rör lär det bli mellan benen.... :idea:

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster