Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av mad76e »

harley03 skrev:Tackar så mycket.

Har faktisk idag ”vunnit” en auktion på Toveks på 3st nya 3mm 100x200cm kopparplåtar… till rätt pris...

Så framöver lär det bli 2st 300 liters kokare helt i 3mm koppar på 16,500 watts och 8” kolonn på toppen i koppar…. Men dit är det ett tag ännu…

Har som sagt beställt ett antal 5500watts/240volt ATEX/EX klassade ( med certifikat) el patroner med så låg Yt-effekt som 3,1 watt cm2 men dom har inte dykit upp ännu...

Jag ”snöat” in lite på denna modell isolerad och klädd med Svensk ek och med 8" kolonn istället för 6" och med ett större utrymme för skum expansion så toppen kanske blir trycksvarvad eller så reser jag den mer, vi får se….

Bild


Cheers från Fkp
Den där går inte av för hackor.. Nice!
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

mad76e skrev:
harley03 skrev:Tackar så mycket.

Har faktisk idag ”vunnit” en auktion på Toveks på 3st nya 3mm 100x200cm kopparplåtar… till rätt pris...

Så framöver lär det bli 2st 300 liters kokare helt i 3mm koppar på 16,500 watts och 8” kolonn på toppen i koppar…. Men dit är det ett tag ännu…

Har som sagt beställt ett antal 5500watts/240volt ATEX/EX klassade ( med certifikat) el patroner med så låg Yt-effekt som 3,1 watt cm2 men dom har inte dykit upp ännu...

Jag ”snöat” in lite på denna modell isolerad och klädd med Svensk ek och med 8" kolonn istället för 6" och med ett större utrymme för skum expansion så toppen kanske blir trycksvarvad eller så reser jag den mer, vi får se….

Bild


Cheers från Fkp
Den där går inte av för hackor.. Nice!

Den är byggd av Hilly billy stills i Usa och helt i koppar.

http://www.hbscopper.com/

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Morgondagens arbete blir att börja bygga om denna gamla 300 liter svenska mjölktank till kokkärl…
img-2586.JPG
img-2589.JPG
img-2588.JPG
Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av ÖlBurken »

ska du inte börja producera snart? du måste ju redan ha en 5-10 apparater klara vid det här laget.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av latmasken »

Harley har ingen brådska, han gör det ju för att det är kul att bygga:)

Det gör ju att vi får se det hela växa fram. Hade han haft bråttom hade vi inte alls fått se lika mycket av bygget, då hade ju tråden varit slut för ett år sen säkert.

Om jag inte är ute och cyklar är lokalen inte riktigt klar ännu heller. Det är väl inte riktigt klart hur grejerna ska stå i förhållande till varandra för att det ska bli ett smidigt flöde.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Dagens arbete blev att höja kanten ca 5cm för att underlätta tig svetsningen av konan och montera 3st 4” anslutningar i ryggen/baksidan för mina 70cm långa ATEX/EX godkända rostfria el patroner på 3,1watt per cm2/5500watt st.

Den rostfria plåten på mjölktanken är dubbelvikt längst upp och för att få det 100% tätt så bör man tig svetsa det inifrån, därför så är kanten höjd med en plåtremsa och svetsad inifrån…..

Konan kommer härnäst och den måste man tigsvetsa utifrån....
img-2598.JPG
img-2595.JPG

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Första hand ritade skissen på mina kopparkokare ( Usa modell ) som skall isoleras och kläs med Svensk ek på sidorna… fler lär det bli innan tillverkningen av 2st 300 liters börjar… :roll:

Ibland så har man tur, det var 4st 100x200cm 3mm kopparplåtar i denna post….. ;-)

Frågan är om man skall Tig svetsa ( Lär troligtvis kräva mer än 200amp) dessa 3mm kopparplåtar eller prova på och Mig svetsa ihop dom, självklar med koppartråd i miggen….

img-2599.JPG
Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Vad säger ni om denna lösning..

Koppar kupol/hemisfärisk på toppen i ångfasen av kokaren och resten i rostfritt.

Då blir det både praktiskt, lätt att hålla rent som bra smakutbyte och snyggt…

Bild

Kan bli ett telefonsamtal till både Hermanders i Töreboda som Metalltryckning i Hovslätt.. har ungefär lika långt till båda dessa företag som sysslar med trycksvarvning dagligen….

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Flerpen »

Stiligt, men är den inte lite liten?
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Bilden är hämtad från ett forum i Usa och troligtvis så är denna bara 50- 60cm i diameter, ser så ut och denna koppar överdel skall visst ha använts tidigare i en popkornmaskin vill jag minnas jag läste....

Min diameter blir 80cm och mäskvolymen bli ca 300 liter+ för det stämmer mycket bra till min effekt som kommer att bli 16500watt och 8" kolonnstorlek, detta fungerar bra ihop...

Man skall bli färdig någon gång också... :roll:

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Jag sitter i valet och kvalet om jag skall använda mig av 1st av mina 3mm rostfria högglanspolerade hemisfäriska topp till min gamla 300 liters mjölktank ( passar perfekt) och ersätta den med en likadan fast i koppar istället…

I så fall så kommer jag att tillverka 2st kokare framöver varav 1st har koppar topp och 1st har rostfri topp men för övrigt identiska…

Dessa 2st 300 liters anläggningar har jag tänkt att ha med mig på eventuella "whisky" mässor framöver…

Bild
img-2237.JPG
Och så här ser mina bottnar ut ( som dom flesta använder som topp)
img-2235.JPG
Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av mad76e »

harley03 skrev:Vad säger ni om denna lösning..

Koppar kupol/hemisfärisk på toppen i ångfasen av kokaren och resten i rostfritt.

Då blir det både praktiskt, lätt att hålla rent som bra smakutbyte och snyggt…

Bild

Kan bli ett telefonsamtal till både Hermanders i Töreboda som Metalltryckning i Hovslätt.. har ungefär lika långt till båda dessa företag som sysslar med trycksvarvning dagligen….

Cheers från Fkp
En trevlg liten pjäs, men jag måste opponera mig mot de där fönstren på kolonnen. vad är det egentliga syftet med dem förutom att se kokande spritånga. Är det bara en kul grej eller har de något egentligt syfte?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Flerpen »

Man ser vad som händer på dom olika plattorna och då blir det lättare att justera in apparaten.
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av mad76e »

harley03 skrev:
Min diameter blir 80cm och mäskvolymen bli ca 300 liter+ för det stämmer mycket bra till min effekt som kommer att bli 16500watt och 8" kolonnstorlek, detta fungerar bra ihop...

Cheers från Fkp
Åter igen en kanske onödig fråga, men varför så hög effekt på ett så relativt litet kärl som 300 liter? med 16kilowatt skulle du kunna ha ett bra mycket större kärl. Kan det gissningsvis vara för snabb uppvärmning, och sedan går du ned till 5-6Kw för underhållsvärme.
Swede43
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: lör jan 31, 2015 15:03
Utrustning: Labbe + VM påväg
Ort: Södra Sverige

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Swede43 »

harley03 skrev:Första hand ritade skissen på mina kopparkokare ( Usa modell ) som skall isoleras och kläs med Svensk ek på sidorna… fler lär det bli innan tillverkningen av 2st 300 liters börjar… :roll:

Ibland så har man tur, det var 4st 100x200cm 3mm kopparplåtar i denna post….. ;-)

Frågan är om man skall Tig svetsa ( Lär troligtvis kräva mer än 200amp) dessa 3mm kopparplåtar eller prova på och Mig svetsa ihop dom, självklar med koppartråd i miggen….


img-2599.JPG

Cheers från Fkp
Hej !
Underbara byggen, stor eloge till den som vågar, till din fråga om svetsning, i min lilla värld som vapen och finmekanisk hantverkare ligger tig svetsen varmt om hjärtat, större kontroll på smältan, snyggare svetsar med rätt tillsatsmtrl. Jag tvivlar på du behöver över 200 amp för detta, har själv svetsat 4 mm koppar med mindre än så med mkt gott resultat.
Kör hårt o lycka till.

Swede med sitt första inlägg på detta eminenta forum.
Kul, har fuskat med hb i 35 år men lärt mej mer på ett par veckor under forumtiden här än under tidigare år, fantastiskt.
Bättre lyss till den säng som brast, än att aldrig spänna på någon,, tror jag det va ;-)
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster