Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

första provkörningen problem med produktuttag

Här diskuteras Vapour Management
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av rita »

nu så har ja kommit så pass långt i mitt projekt så att en provkörning med VATTEN var aktuell. sagt å gjort. det är en WM helt i rostfritt med 50liters kokkärl som matas med en elpatron med 3 effektlägen 1000w, 2000w och 3000w. tanken är då att värma upp den med 3000w för att sedan övergå å köra på 2000w. kollonen är totalt 195cm och är 54mm i diameter. det sitter en centreringsring i botten på varje sektion och fyllda med skurbollar. produktuttaget är 28mm diameter som sedan övergår till 12mm där liebigkylaren börjar. refluxkylaren är rullad av 5meter 6mm kopparrör. längst upp har ja luftningen 12mm rör som jag har vinklat neråt för att lättare se om den släpper ut ånga.

vattnet går upp till 100 grader, ångan stiger uppåt och refluxkylaren kondenserar all ånga. så långt funkar de bra men när ja sedan öppnar ventilen till uttaget så kommer ingen ånga ut. sätter jag för fingret för luftaren så börjar de komma.

min slutsats av detta är att de är mer motstånd i produktuttaget och ner genom liebig än ut genom luftningen så trycket tar det senare alternativet ut.

lite funderingar kring detta? täppa till luftningen lite? korta av produktarmen för å minska motståndet? kommer de bete sig annorlunda när ja kör med mesk i maskinen? vad tror ni?
Bilagor
IMG_0832.JPG
IMG_0832.JPG (789.16 KiB) Visad 786 gånger
IMG_0834.JPG
IMG_0834.JPG (531.35 KiB) Visad 786 gånger
IMG_0835.JPG
IMG_0835.JPG (581.12 KiB) Visad 786 gånger
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av harley03 »

Jag inte duktig på denna typ av anläggning, men ingen annan har svarat....

Korta in den delen som Inte är aktiv i produktkylaren Maximalt å lite till :light: , det är vad jag personligen hade gjort..
Risk för "ånglås" när du har så långt " varmt" rör som går Nedåt där innan produktkylaren...



Cheers från Fkp
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 1 gång.
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av Farbror_Plast »

En finess med vm är att det inte kommer ut något ur produktutaget när det bara är vatten kvar.

Så bara den ser tät ut tycker jag du ska prova med mäsk istället innan du börjar ändra för mycket.
Kylararen ser tillräckligt kraftig ut för att klara av att kyla ner vad du behöver kyla ner.

Börja med en kilowatt eller så i effekt om du har möjlighet att reglera.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av Mr_President »

Den ska nog funka som den är byggd. Prova med mäsk.

Några funderingar dock (utifrån hur jag förstår bilderna),

1. Är inte kylvattnet mysko kopplat. Parallellt på nåt vis? Omöjligt veta vilken väg kylvattnet tar. Bättre å sätta dem i serie (först genom produktkylaren sen cold finger å sen ut.

2. Jag kan inte se det inre röret i produktkylaren? Är det det tunna "droppröret" som går upp i kylaren? Hela vägen till klämman/kopplingen? Är droppröret 12mm?

3. Är den övre kopplingen med kran och trädgårdsanslutning till för tvätt (längst upp)? Om inte vad är den till för.

4. Jag skulle öka avståndet från botten på Cold finger till produktuttaget. Sätta t ex. ett rakt rör ovanpå bygget (nytt rör) med Cold finger inuti. Det befintliga röret (med produktuttag) sätter du skurbollar i ovan uttaget (under cold finger) för att få ett visst mottryck (som en heads column) som ökar möjligt uttag (beroende på hur öppen kranen är). Mina försök visar att tyngden från etanolångorna inte räcker för att få tillräckligt uttag utan det måste till ett visst mottryck genom t ex. en packad heads column (packning ovanför produktuttaget). Gäller iaf om man som jag har ett produktuttag som är betydligt mindre än kolonnen (uttag <1" till 2" och 3" kolonn).

Hoppas det kan hjälpa.
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av rita »

kompleterande information: produktuttaget är vinklat uppåt några grader det är även instucket i kollonen med snekapad ände.

jag kommer nog först att prova stoppa i en skurboll mellan uttaget och refluxkylaren och köra med mäsk. även prova minska ner diameter på luftaren innan jag bygger om nånting. återkommer med resultat.
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av rita »

Mr_President skrev:Den ska nog funka som den är byggd. Prova med mäsk.

Några funderingar dock (utifrån hur jag förstår bilderna),

1. Är inte kylvattnet mysko kopplat. Parallellt på nåt vis? Omöjligt veta vilken väg kylvattnet tar. Bättre å sätta dem i serie (först genom produktkylaren sen cold finger å sen ut.

2. Jag kan inte se det inre röret i produktkylaren? Är det det tunna "droppröret" som går upp i kylaren? Hela vägen till klämman/kopplingen? Är droppröret 12mm?

3. Är den övre kopplingen med kran och trädgårdsanslutning till för tvätt (längst upp)? Om inte vad är den till för.

4. Jag skulle öka avståndet från botten på Cold finger till produktuttaget. Sätta t ex. ett rakt rör ovanpå bygget (nytt rör) med Cold finger inuti. Det befintliga röret (med produktuttag) sätter du skurbollar i ovan uttaget (under cold finger) för att få ett visst mottryck (som en heads column) som ökar möjligt uttag (beroende på hur öppen kranen är). Mina försök visar att tyngden från etanolångorna inte räcker för att få tillräckligt uttag utan det måste till ett visst mottryck genom t ex. en packad heads column (packning ovanför produktuttaget). Gäller iaf om man som jag har ett produktuttag som är betydligt mindre än kolonnen (uttag <1" till 2" och 3" kolonn).

Hoppas det kan hjälpa.

1.kylvattnet går in vid botten på liebig, där den även delar på sig så den går upp till coldfinger också. sen sitter de 2 kranar vid utloppet för att kunna justera och köra slingorna var för sig. tyckte de va en bra ide när ja byggde men de kanske går åt mer vatten på detta vis? ja kanske gör om de senare.

2. röret som du ser kommer ur kylaren är 12mm och går upp i kylaren 60cm ungefär till utloppet på kylvattnet där ja satt en kona så att de övergår till 28mm. sedan har ja trätt på ett 28mm rör underifrån å upp som bildar kylaren.

3. ja den är tänkt till tvätt. sitter en motsvarande kran i botten på kokkärlet där ja ska släppa ut mäsken när ja är klar och så ja ska kunna spola igen kollonen med vatten.

4. avvaktar tills jag provat med mäsk.
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av rita »

nu har ja provat lite mera.. jag har stoppat i 2st skurbollar mellan produktuttaget å refluxkylaren å tankan behållaren med mäsk och kört på. som ni säger så funkade det mycke bättre med mäsk i. nu kommer det ut rejält ut uttaget. började köra med 1000w låter den stabilisera å sen börjar ta ut. sålänge temperaturen inte ökar mer än 2 tiondelar så kommer det ut azetop. min mätare visar 96-97 % men maximum är ju 95,6% så lite av en glädjemätare då(spriten är kall).

jag provade med 2000w också men de verkar vara aldeles för mycke effekt. för då fylls översta sektionen med vätska å efter en stundrinner det ut ur luftningen. kan tillägga att hålen i mina centreringsringar är 28mm.

ändrade lite inkopplingen på patronen så jag fick 1500w och provade med detta. det funkade att köra på. max uttag verkar röra sig runt 1,3l/timme i början sedan minskar hastigheten mot slutet.

men ja är derimot inte så nöjd med smaken på de som kommer ut(body). de vill ja ju inte dricka direkt.. får ni andra ur drickbar sprit direkt ur maskinen? så ja provar att destilera den spriten ja fått ut en gång till för å se om smaken blir bättre. kör på 1500w men då fylls kollonen med sprit igen. 1500w verkar inte funka med "strippad sprit" den kanske ger ifrån sig mera etanolånga än jämfört med mäsk?

så med en liten misslyckad bränning så tycker ja spriten fått lite bättre smak men inte tillräcklig.. de blir å bygga en kolanläggning nu.

men effekten? jag tycker de är många som skriver att de använder 2000w i sina maskiner? vad kör ni på till en vm??
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av harley03 »

Har du funderat på att prova med SPP...

Bild

http://www.hillbillystills.com/home_dis ... d_s/88.htm
http://allegro.pl/kolumna-destylator-bi ... 23052.html



Lite info att kika på om någon har intresse!


Vapor Speed Calculator
Column Diameter (Inches) 2

Power Input (Watts) 1500w


Vapor Speed (Inches) 21,85



Vapor Speed Calculator
Column Diameter (Inches) 3

Power Input (Watts) 3000w


Vapor Speed (Inches) 19,43



Vapor Speed Calculator
Column Diameter (Inches) 4

Power Input (Watts) 5500w


Vapor Speed (Inches) 20,03


Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av Mr_President »

Är nog mest finlir och att du lär dig köra just din apparat. Varje apparat har sin "personlighet". 1,3 l/h är bra för 2", jag körde max 1l/h för att få kvalite (dock bara 90cm packning).

Du verkar få för hög vapour speed I kylaren (eller i hela kolonnen??). Refluxen rinner inte ner ordentligt (obehindrat) utan blåses upp av snabbt uppåtgående ånga, då choke'ar det (vätska blir hängande på ångan och det blir som en bubble plate och trycket i kolonnen varierar). Ännu värre om det kommer ut I det tunna 12mm luftningsröret. Börjar det choke'a så ändras trycket hit å dit inuti kolonnen och ställer till det med. Det går inte få ut en vettig produkt med pågående choke.

Om du kör 1-fas kan du enkelt köpa en sån där steglös effektreglering på ebay för några hundra, sen bara vrida upp tills du får choke, då vet du max. Man brukar höra choke så fort det börjar, gurglar och ev spottar i kylaren.

Skurbollarna som du proppat inuti Cold finger bör vara löst proppade så de inte utgör för stort flödeshinder (lika hårt eller löst som alla andra skurbollar). Eventuellt bara en lös skurboll i toppen så du inte hindrar refluxen att rinna neråt (ser väldigt hårt packat ut?).

Skurbollarna som är ovanför centrering får inte ligga mot centreringen utan det skall vara fritt några cm ovanför centrering annars risk för choke där (uppåtgående ångan sprutar upp nedåtgående reflux/vätska istf att förånga den).

Tar du bort choke problem bör du kunna köra 2kw (2kw i pannan innebär ju inte 2kw upp i kolonnen, beror ju på förluster mm). Jag körde min 2" på 2kw utan choke, dock "bara" 1l/h i uttag. Vill minnas att jag fick choke strax över 2,5 kw, då började min shotgun kylare gurgla och spotta. Detta på ca 30% low wine (strippad mäsk).

Vad jag kan komma på så här på kvällskvisten. Hoppas det kan vara till hjälp.
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av rita »

harley03 skrev:Har du funderat på att prova med SPP...

Bild

http://www.hillbillystills.com/home_dis ... d_s/88.htm
http://allegro.pl/kolumna-destylator-bi ... 23052.html



Lite info att kika på om någon har intresse!


Vapor Speed Calculator
Column Diameter (Inches) 2

Power Input (Watts) 1500w


Vapor Speed (Inches) 21,85



Vapor Speed Calculator
Column Diameter (Inches) 3

Power Input (Watts) 3000w


Vapor Speed (Inches) 19,43



Vapor Speed Calculator
Column Diameter (Inches) 4

Power Input (Watts) 5500w


Vapor Speed (Inches) 20,03


Cheers från Fkp
spp har ja ju läst att det ska vara bra. det är ja sugen på att prova lite senare. jag ska köra med skurbollar ett tag nu å se hur bra produkt ja kan få ut med de.

max vapor speed bör ligga runt 20 inches/sec ?
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av rita »

Mr_President skrev:Är nog mest finlir och att du lär dig köra just din apparat. Varje apparat har sin "personlighet". 1,3 l/h är bra för 2", jag körde max 1l/h för att få kvalite (dock bara 90cm packning).

Du verkar få för hög vapour speed I kylaren (eller i hela kolonnen??). Refluxen rinner inte ner ordentligt (obehindrat) utan blåses upp av snabbt uppåtgående ånga, då choke'ar det (vätska blir hängande på ångan och det blir som en bubble plate och trycket i kolonnen varierar). Ännu värre om det kommer ut I det tunna 12mm luftningsröret. Börjar det choke'a så ändras trycket hit å dit inuti kolonnen och ställer till det med. Det går inte få ut en vettig produkt med pågående choke.

Om du kör 1-fas kan du enkelt köpa en sån där steglös effektreglering på ebay för några hundra, sen bara vrida upp tills du får choke, då vet du max. Man brukar höra choke så fort det börjar, gurglar och ev spottar i kylaren.

Skurbollarna som du proppat inuti Cold finger bör vara löst proppade så de inte utgör för stort flödeshinder (lika hårt eller löst som alla andra skurbollar). Eventuellt bara en lös skurboll i toppen så du inte hindrar refluxen att rinna neråt (ser väldigt hårt packat ut?).

Skurbollarna som är ovanför centrering får inte ligga mot centreringen utan det skall vara fritt några cm ovanför centrering annars risk för choke där (uppåtgående ångan sprutar upp nedåtgående reflux/vätska istf att förånga den).

Tar du bort choke problem bör du kunna köra 2kw (2kw i pannan innebär ju inte 2kw upp i kolonnen, beror ju på förluster mm). Jag körde min 2" på 2kw utan choke, dock "bara" 1l/h i uttag. Vill minnas att jag fick choke strax över 2,5 kw, då började min shotgun kylare gurgla och spotta. Detta på ca 30% low wine (strippad mäsk).

Vad jag kan komma på så här på kvällskvisten. Hoppas det kan vara till hjälp.
nu har ja skurbollarna imot centreringsringarna, ska testa göra lite utrymme över centreringen.! skurbollarna packade ja väl lite grann för att få i en extra boll, ska packa lösare! men då borde de blir luftfickor i kollonen så kankse ska prova klippa sönder bollarna i mindre bitar?
jag använder 3fas.
jag ska justera lite å prova igen!

tack för tipsen
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av harley03 »

Jag är inte så bra Uppdaterad på vad skurbollar tål i ånghastighet och jag vet inte om det finns någon likvärdig Effekt tabell så som det finns med SPP som kolonnfyllningsmaterial.

Men du kan ju själv gå in på en av länkarna och räkna ut vad du har ca i ånghastighet med skurbollar och sedan jämföra det med SPP tabellen om du matar in dom effektsiffrorna…
Vad jag fick fram snabbt med din Fungerande effekt ihop med din 2” kolonn så verkar det som om skurbollar i ditt fall fungerar bäst vid 1500watt och detta verkar ge en ånghastighet av ca Vapor Speed (Inches) 21,85
Om vi nu matar på med 2000watt i din kolonn så bör detta ge en ånghastighet av ca
Vapor Speed (Inches)
29,14 Vilket verkar vara en Optimal effekt med SPP som kolonnfyllning.

Du har ju en relativt lång/hög kolonn och nu vet jag inte hur hårt dina skurbollar är packade, men prova att packa dom lösare och se om detta innebär att du kan köra med högre effekt om du nu är ute efter detta!


Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av Blådåren »

Fyllningen ska inte ligga emot cent-ringarna .
Försök att få ett par cm mellan ringar och fyllning.

Det ska gå att blåsa genom kolonnen utan att det ska vara nåt märkbart motstånd, du får packa ruskigt hårt för att det ska bli motstånd.
Sprit löser mycket, men inte problem..
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av Mr_President »

Om du inte har bråttom kan du kola statiskt. Spä till ca 5% över önskad styrka, slå i tvättat aktivt kol i dunken med sprit (ca 2 msk kol per liter brännvin). Skaka ibland och låt stå några veckor.

Mindre jobb och slabb än att kola i rör men tar mer tid.

Heads går bra att få bort medans tails är värre.

Plastdunkar tycker jag ger plastsmak, bättre med glas eller rostfritt.

När färdigkolat kolla styrka och spä till rätt %. Det försvinner några % i kolningen (2-4% sisådär).
rita
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 07, 2014 19:16

Re: första provkörningen problem med produktuttag

Inlägg av rita »

Blådåren skrev:Fyllningen ska inte ligga emot cent-ringarna .
Försök att få ett par cm mellan ringar och fyllning.

Det ska gå att blåsa genom kolonnen utan att det ska vara nåt märkbart motstånd, du får packa ruskigt hårt för att det ska bli motstånd.
jag funderar på att lägga en bricka med en massa hål i ovanför centreringen för att få lite avstånd. tänkte göra dom i koppar. vad funkar bäst stora eller små hål? suttit å funderat på detta lite å de känns som refluxen måste få svårare att rinna igenom en bricka med små hål när samtidigt ånga rusar upp genom hålen? sett några som provat med finmaskiga silar, funkar de verkligen?

nån som har något annat förslag hur ja ska få mellanrum från packningen å centringen?
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst