Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Whiskybrännare?

Allt om whiskey/whisky
Dearic
Bryggare
Inlägg: 183
Blev medlem: ons aug 12, 2009 23:40
Ort: Gävle

Whiskybrännare?

Inlägg av Dearic »

Tja.

Snabb enkel fråga, vilken typ av brännare gör sig bäst när det gäller att göra whisky. Man vill ju få med så mycket smak som möjligt och ganska hög alkoholhalt, skiljer de olika typerna sig nå där? Spiral känns ju lätt att bygga om en sådan skulle funka.
__________________________________________

Pågående just nu:
Walbo 8,5% [BGSA] - Flaskning 29/5
Bjuddricka 5% [Coopers Lager] - Flaskning 29/5
Röklager 3,5% [Lager] - Flaskning 29/5
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Whiskybrännare?

Inlägg av aqua vitae »

Om det är whisky av single malt typ så bör det vara något potstillliknande, det är det som används till det traditionellt åtminstone.
Om det är irländsk eller amerikansk whiskey går det kanske med en packad LM-kolonn eller något med bubble caps eller perforerade plattor om man vill vara lite särskild.
Hög alkoholhalt är väl inte direkt avgörande, den färdiga produkten hos de stora destillerierna av single malt ligger runt 65 procent när den tappas på fat.
Dearic
Bryggare
Inlägg: 183
Blev medlem: ons aug 12, 2009 23:40
Ort: Gävle

Re: Whiskybrännare?

Inlägg av Dearic »

Är ju bara skottarna som kan göra riktig whisky så får bli en pot då, tack för snabbt svar :)
__________________________________________

Pågående just nu:
Walbo 8,5% [BGSA] - Flaskning 29/5
Bjuddricka 5% [Coopers Lager] - Flaskning 29/5
Röklager 3,5% [Lager] - Flaskning 29/5
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Whiskybrännare?

Inlägg av harley03 »

Ska du göra en brännare som är enkel att bygga som sköta och ger en färdig whisky på 1 bränning/destillering och med maximal smaköverföring...

Då är det med en 4" kolonn och 3st plattor med 1st 2" bubbelcaps per platta och Ingen reflux i toppen... utan ett vattenrör i toppen/över översta plattan istället så du kan fylla dessa 3st plattor med vatten innan du börjar att destillera och en simpel produktkylare... men du måste ha en variabel effektregulator av något slag, synglas behövs inte...

Men detta är min personliga åsikt.. :wink:
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re:

Inlägg av Flerpen »

harley03 skrev:Ska du göra en brännare som är enkel att bygga som sköta och ger en färdig whisky på 1 bränning/destillering och med maximal smaköverföring...

Då är det med en 4" kolonn och 3st plattor med 1st 2" bubbelcaps per platta och Ingen reflux i toppen... utan ett vattenrör i toppen/över översta plattan istället så du kan fylla dessa 3st plattor med vatten innan du börjar att destillera och en simpel produktkylare... men du måste ha en variabel effektregulator av något slag, synglas behövs inte...

Men detta är min personliga åsikt.. :wink:

Det där lät intressant. Speciellt med att inte behöva synglas. Har du nån mer info om den här typen av brännare?
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Re:

Inlägg av harley03 »

Flerpen skrev:
harley03 skrev:Ska du göra en brännare som är enkel att bygga som sköta och ger en färdig whisky på 1 bränning/destillering och med maximal smaköverföring...

Då är det med en 4" kolonn och 3st plattor med 1st 2" bubbelcaps per platta och Ingen reflux i toppen... utan ett vattenrör i toppen/över översta plattan istället så du kan fylla dessa 3st plattor med vatten innan du börjar att destillera och en simpel produktkylare... men du måste ha en variabel effektregulator av något slag, synglas behövs inte...

Men detta är min personliga åsikt.. :wink:

Det där lät intressant. Speciellt med att inte behöva synglas. Har du nån mer info om den här typen av brännare?

Du kan hämta info och få ideer här: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... &start=735

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Whiskybrännare?

Inlägg av Flerpen »

Borde det inte bli svårt att komma upp i % utan någon refluxkylare? Det känns som att man isf måste reglera ned effekten på elementet istället och därmed sänka uttagshastigheten. Blir det inte lättare att köra på full effekt och reglera uttaget med kylningen?

Sen har jag lite funderingar över u-böjen på toppen. Skulle något bli lidande om man byggde den med 90 gradig kappilärdelar istället?

Och slutligen måste jag tillägga att din stora tråd har gett många timmar intressant läsning!
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Whiskybrännare?

Inlägg av jokkman »

Jag har gjort/gör cornflakes whiskey med väldig gott resultat med en fet-foa direkt på kärlet.
Enkel att köra, går ganska fort och enkel att ta cuts med:)

% på produkten är ganska lagom direkt från foan och sedan så micrar jag produkten med ekspån i för att få "fat lagringskaraktär" på produkten.
Enligt mig så är det riktigt enkelt att göra whiskey med en foa.
Som bonus så har du ett huvud som funkar i stort sett till all smaksatt produkt du önskar. Komplettera med en 1m kolonn och du har då även möjlighet att göra "blank sprit"

Lycka till med bygget och skriv gärna en rad eller 2 vilken typ det blev och resultat på produkten.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst