Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsa i samma?

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Zebban
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jun 06, 2004 2:00

Jäsa i samma?

Inlägg av Zebban »

tjena!
kan man jäsa i samma som man bränner i lr ska man ha 2 hinkar ?
hejdå
Användarvisningsbild
tomtom
Bryggmästare
Inlägg: 421
Blev medlem: tor maj 27, 2004 2:00
Ort: Norrland

Jäsa i samma?

Inlägg av tomtom »

Ok, nu får ni rätta mej om jag har fel :wink:

Jovisst kan du använda samma hink, det är ju bara att byta det ordinära locket mot din plast eller spiralbrännare och köra igång.

Men klokast är kanske ändå att du när mäsken klarnat försiktigt tappar över den till en ny hink med hjälp av en hävert, så att du inte får med bottensatsen. Kvaliten på slutprodukten ska då bli aningen bättre, särkilt viktigt är detta med spiralen.

Hur du gör beror på hur noga du är med resultatet.

Lycka till!
Användarvisningsbild
made4u
Bryggmästare
Inlägg: 333
Blev medlem: tor dec 25, 2003 1:00
Ort: Sm?land
Kontakt:

Jäsa i samma?

Inlägg av made4u »

Jag jäser i samma hink till spiralen
Användarvisningsbild
FetFulElak
Föredetta moderator
Inlägg: 642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 1:00
Ort: Mullb?nkshyttemohed
Kontakt:

Jäsa i samma?

Inlägg av FetFulElak »

Till plastis funkar det utmärkt... Det blir hög kvalite utan att klarna mäsken. Till spiralis skulle jag nog byta kärl för att få bort bottensats. Fast flera på forumet gör det inte och dom verkar ju överleva så..
Obs: Allt jag skriver ?r rent teoretiskt och SKALL INTE UTF?RAS PRAKTISKT, d? det kan vara ett brott mot svenska lagar.. Jag uppmanar ingen till att beg? brott, och beg?r inga brott sj?lv.
Användarvisningsbild
Mormor
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: ons apr 14, 2004 2:00

Re: Jäsa i samma?

Inlägg av Mormor »

Zebban skrev:tjena!
kan man jäsa i samma som man bränner i lr ska man ha 2 hinkar ?
hejdå

Jag jäser i samma hink som jag använder till plastbrännaren och det går ju bra. Bara man har nånstans att tappa över den mäsk som inte får plats när man ska bränna så. ;)
SnoopX
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör mar 08, 2003 1:00

Jäsa i samma?

Inlägg av SnoopX »

Jag jäser mäsken i samma också...tappar om mäsken när den klarnat till en 15L dunk och resten som blir över till första bränningen i en 10L hink.
Sen rengör med vinrens(sterilingsering) så att inte några bakterier finns kvar, sen e det bara att köra :P
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster